دوشنبه 23 مهر 1403 - 12:47

کد خبر 662697

دوشنبه 23 مهر 1403 - 10:53:17


قلعه شاه‌نشین در شهرستان اوز ثبت ملی شد


باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت ملی بقایای قلعه شاه‌نشین در شهرستان اوز خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی فارس اظهار کرد: قلعه شاه‌نشین یکی از آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان اوز است که به شماره ۳۴۲۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: " قلعه شاه‌نشین " درارتفاعات شمالی روستای فیشور که به‌صورت رشته‌کوهی ممتد موسوم به کوه گچ است ساخته‌شده و استقرار این محوطه مربوط به اوایل تا قرون میانی اسلامی است.
ثابت اقلیدی در خصوص نام‌گذاری این قله هم گفت: وجه‌تسمیه اثر بنابر اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده به دلیل صعب‌العبور و غیرقابل‌دسترس بودن و همچنین وسعت و بزرگی آن نسبت به قلاع دیگر منطقه است که به همین سبب به نام قلعه شاه‌نشین از آن یاد می‌شود.
او همچنین اضافه کرد: قلعه شاه‌نشین به‌عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی فرهنگی درگذشته دارای کاربری نظامی، دفاعی و استقراری بوده که درگذر زمان متروک و تخریب‌شده است و در حال حاضر فاقد هرگونه کاربری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش به آماده‌سازی بیش از ۵۰ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی فارس برای ثبت در فهرست ملی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط