دوشنبه 23 مهر 1403 - 16:48

کد خبر 663048

دوشنبه 23 مهر 1403 - 14:54:48


۴ رئیس جمهوری که به اندازه ترامپ خوش‌شانس نبودند


مهر/ به‌دنبال بازداشت یک فرد به ظن تلاش برای ترور رئیس جمهور سابق آمریکا، نشریه «ویک» در گزارشی به چهار رئیس جمهور این کشور پرداخت که در دوران تصدی این سمت ترور شدند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ماه جولای از یک سوءقصد جان سالم به‌در برد و به‌تازگی نیز خبری درباره بازداشت فردی به ظن تلاش برای سوءقصد به جان وی بازداشت شده است؛ مسأله‌ای که نشریه «ویک» را بر آن داشت تا گزارشی درباره چهار رئیس جمهوری منتشر کند که به اندازه ترامپ خوش‌شانس نبودند!

تا پیش از ترور نافرجام ترامپ در گردهمایی انتخاباتی‌اش در ماه جولای در پنسیلوانیا، هیچکدام از رؤسای جمهور وقت یا پیشین آمریکا از سال ۱۹۸۱ و دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان، هدف تیراندازی قرار نگرفته بودند. البته علت آن قطعاً این نیست که کسی برای این کار تلاش نکرده؛ در واقع اقدام به ترور و توطئه‌های ناشیانه علیه رؤسای جمهور مستقر، همواره به شکلی ناامیدکننده در تاریخ آمریکا رایج بوده است. اما تنها تعداد انگشت‌شماری از ترورها موفق بوده و قربانیان این ترورهای موفق تا ابد به نماد خشونت سیاسی در آمریکا بدل شدند.

سه مورد از این ترورهای موفق با انگیزه ایدئولوژیک انجام شد و دیگری نیز به نظر می‌رسد که به‌دلیل اختلال ذهنی مظنون صورت گرفت اما همه آنها یک وجه مشترک دارند و آن هم برنامه‌ریزی دقیق و به اصطلاح نقطه‌زنی هدف است.

۱. آبراهام لینکلن
بازیگری به نام «جان ویلکس بوث»، ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ آبراهام لینکلن را در حالی که مشغول تماشای اجرای کمدی «پسر عموی آمریکایی ما» در سالن تئاتر فوردز واشنگتن بود، به ضرب گلوله کشت. این سومین تلاش جدی برای ترور لینکلن در زندگی‌اش بود و از قضا با آغاز روند التیام آمریکا از ترومای فراگیر جنگ سرد تلاقی داشت.

رابرت ای‌لی، فرمانده کل ارتش موتلفه در جنگ داخلی آمریکا چهار روز قبل تسلیم شده بود اما «بوث» و همدستانش باور داشتند که حزب موتلفه همچنان زنده است! مقامات او را در یک انبار تنباکو در ویرجینیا شکار کردند و همانجا در جریان تبادل آتش کشته شد.

۲. جیمز گارفیلد
چارلز گیتو صبح روز دوم جولای ۱۸۸۱ با دو گلوله از پشت جیمز گارفیلد را هدف قرار داد. گفته می‌شود گیتو، یکی از حامیان گارفیلد و به اختلال ذهنی دچار و تصورش این بود که باید به خاطر نقش (کاملاً خیالی‌اش) در به قدرت رسیدن گارفیلد، مستحق پست سفیری آمریکا بود!

البته جراحان که مصمم به پیدا کردن گلوله بودند، غیرعامدانه شرایط گارفیلد را وخیم‌تر کردند! دکتر هاوارد مارکل، دراین‌باره گفته بود که «پزشکان با آزمایش‌های دیجیتال و چندین و چند عمل جراحی که زخمی با عمق ۳ اینچ را به سوراخی ۲۰ اینچی تبدیل کرد، رئیس جمهور را شکنجه کردند»!

شرایط گارفیلد طی هفته‌های آتی وخیم و وخیم‌تر شد و در نهایت به علت عفونت دو ماه بعد یعنی ۱۹ سپتامبر ۱۸۸۱ درگذشت. ضارب در محاکمه‌اش گفته بود که «من رئیس جمهور را نکشتم. دکترها کشتند. من فقط به او شلیک کردم.» او ۳۰ ژوئن ۱۸۸۲ به دار آویخته شد.

۳. ویلیام مک‌کینلی
مک‌کینی کمتر از یک سال پس از پیروزی سرنوشت‌سازش مقابل ویلیام جنینگز برایان، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سال ۱۹۰۰ و آغاز دور دوم حضور در کاخ سفید، ششم سپتامبر ۱۹۰۱ در شهر «بوفالو» واقع در ایالت نیویورک، در حال بازدید از نمایشگاه «پان‌امریکن» هدف ترور قرار گرفت. آنارشیستی به نام «لئون چالگوش» از فاصله‌ای نزدیک دو گلوله به شکم او شلیک کرد. مک‌کینلی بلافاصله جراحی شد و جراحان پس از شکافتن شکم، موفق به تعیین موقعیت گلوله نشدند. در روزهای ابتدایی به نظر می‌رسید که او بهبود یافته است اما چند روز بعد، به علت گسترش عفونت، در ۱۴ سپتامبر جان داد. چالگوش به پزشکان شهر بوفالو گفته بود: «به دولت جمهوری‌خواه اعتقادی ندارم و به طور کلی معتقدم که ما نباید حاکم داشته باشیم.» او ۲۹ اکتبر ۱۹۰۱ اعدام شد.

۴. جان اف. کندی
کندی تنها رئیس جمهوری بود که لحظه ترورش ضبط شد. او در زمان ترور یعنی ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس سوار بر خودرویی که توسط تیم حفاظتی اسکورت می‌شد، هدف قرار گرفت. «لی هاروی اوسوالد»، تفنگدار اسبق و حامی ایدئولوژی کمونیستی، کندی را از ناحیه گردن و سر هدف دو شلیک قرار داد. او یک ساعت و نیم بعد کشته شد. جان کانلی، فرماندار تگزاس هم در این حادثه به شدت زخمی شد. اوسوالد پیش از بازداشت در نزدیکی یک سینما، یک افسر پلیس را هم کشت. جک روبی، مالک باشگاه شبانه «دالاس» دو روز پس از بازداشت اوسوالد، او را به ضرب گلوله کشت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط