دوشنبه 23 مهر 1403 - 21:55

کد خبر 663218

دوشنبه 23 مهر 1403 - 18:21:00


هشدار هند درباره خطر استفاده از هوش مصنوعی در بازارهای مالی


مهر/ به گفته رییس بانک ذخایر هند( Reserve Bank of India)استفاده روز افزون از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سرویس های مالی جهانی به ریسک در ثبات مالی منجر می‌شود.

به گزارش رویترز، شاکتیکانتا داس در مراسمی در دهلی نو گفت: اتکای شدید به هوش مصنوعی به متمرکزسازی ریسک به خصوص در زمانی منجر می‌شود که تعداد کمی از تهیه کنندگان این فناوری بازار را در سلطه خود دارند.

این امر به تشدید ریسک‌های سیستمی منجر می‌شود زیرا فروپاشی یا اختلالات در این سیستم احتمالاً به سراسر بخش مالی سرایت می‌کند.

تهیه کنندگان سرویس‌های مالی در هندوستان از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتریان، کاهش هزینه‌ها، مدیریت خطرات و انگیزش رشد در چت بات ها و بانکداری شخصی سازی شده، استفاده می‌کنند.

به گفته داس استفاده روزافزون از هوش مصنوعی نقاط ضعف جدیدی مانند افزایش احتمال حمله سایبری و نشتی داده را نیز ایجاد می‌کند.

ابهامات هوش مصنوعی بررسی و تعبیر الگوریتم‌هایی که روی تصمیم گیری وام دهنده تاثیرمی گذارند را سخت‌تر می‌کند و احتمالاً به پیامدهای پیش بینی نشده‌ای در بازارها منجر می‌شود.

داس در اظهار نظری جداگانه اعلام کرد بازارهای اعتباری خصوصی به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته اند و قوانین محدودی دارند. چنین بازارهایی ریسک‌های زیادی برای ثبات مالی دارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط