دوشنبه 23 مهر 1403 - 22:42

کد خبر 663251

دوشنبه 23 مهر 1403 - 18:55:00


تحلیلِ اندیشکده آمریکایی از روابط ایران و روسیه


ایرنا/ «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با اشاره دیدار چند روز قبل روسای جمهوری ایران و روسیه، نسبت به تقویت روابط و نزدیکی دو کشور به غرب هشدار داد.

این اتاق فکر آمریکایی در گزارش تحلیلی خود نوشت: «ولادیمیر پوتین» و «مسعود پزشکیان» رئیسان ‌جمهوری ایران و روسیه اولین دیدار حضوری خود را در روز ۱۱ اکتبر در ترکمنستان انجام دادند و در مورد روابط رو به رشد میان دو کشور گفت وگو کردند.
این گزارش بخش هایی از اظهارات رئیس جمهور کشورمان به پوتین را بازتاب داد که ضمن اشاره به زمینه‌های همکاری میان دو کشوری که به شدت تحت تحریم قرار دارند، گفته بود: «ارتباطات ما از نظر اقتصادی و فرهنگی، روز به روز تقویت و مستحکم‌تر می‌شود. مواضع ما در جهان به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر از دیگران است».
این گزارش به نقل از خبرگزاری دولتی تاس روسیه عنوان داشت: پوتین نیز در پاسخ به پزشکیان گفت «ما به‌طور فعال در عرصه بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌های ما از رویدادهای جاری در جهان غالباً بسیار نزدیک است.»
این اندیشکده ضدایرانی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به وقوع جنگ اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه آورده است: در این دوره پوتین تلاش کرده است تا نظم جهانی چندقطبی را تقویت و روابط نزدیک‌تری را با کشورهایی در شرق جهان مانند چین، ایران و کره شمالی برقرار کند. رئیس جمهور روسیه همچنین به تحکیم سازمان بریکس می پردازد؛ سازمانی که خود را به عنوان یک گزینه جایگزین برای نهادهای به ظاهر تحت سلطه غرب مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول معرفی می‌کند.
دفاع از دموکراسی ها افزود: همچنین پوتین و پزشکیان در مورد درگیری‌ها در خاورمیانه نیز گفت وگو کردند. رئیس جمهوری ایران عملیات اسرائیل در لبنان را «حملات وحشیانه» توصیف کرد و آن را «بیش از حد» دانست. وی گفت که «کشورهای اروپایی و ایالات متحده نمی‌خواهند روابط بین کشورها (در خاورمیانه) به‌صورت مسالمت‌آمیز توسعه یابد.»
«بهنام بن‌طالبلو» پژوهشگر ارشد این بنیاد در تحلیل این دیدار اظهار داشت: گاهی اوقات یک تصویر واقعاً به اندازه هزار کلمه ارزش دارد. دیدار اخیر پوتین و پزشکیان - و دیدار بعدی آن ها در اجلاس بریکس در اواخر اکتبر- این موضوع را باید برای غرب برجسته کند که سیاست ضد روسیه بدون عنصر ضد ایران به شکست منتهی خواهد شد.
وی افزود: به همان اندازه که روسیه و ایران روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را نزدیک‌تر می‌کنند، غرب باید خواسته‌های مسکو و تهران در زمینه بر هم زدن نظم آمریکایی و موازنه قدرت در مناطق آن ها را جدی بگیرد.
«بن کوهن» دیگر تحلیلگر ارشد این موسسه نیز با اشاره به حضور و حمایت مسکو و تهران از دولت «بشار اسد» عنوان داشت که سوریه نماد تأثیر یک روسیه احیاشده بر خاورمیانه است. جهان پیش از این ناراحتی پوتین نسبت به سقوط اتحاد جماهیر شوروی را شاهد بود و اگر او مهار نشود غرب باید هزینه های بیشتری را پرداخت کند.
طبق گزارش فوق، پزشکیان دعوت پوتین برای سفر به روسیه در اواخر این ماه جهت شرکت در اجلاس کشورهای بریکس را که از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (یکم تا سوم آبان) در کازان برگزار می‌شود، پذیرفت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط