سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 01:48

کد خبر 663523

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 07:59:00


اختلاف عجیب سرعت حافظه رم در پردازنده‌های K و غیر K اینتل Core Ultra 200S


شهر سخت افزار/ اطلاعات تازه منتشر شده از مادربرد‌های ASRock نشان می‌دهد که برخلاف پردازنده‌های Core Ultra 200K که از ماژول‌های حافظه با سرعت‌‌های بسیار بالا پشتیبانی می‌کنند، سرعت حافظه رم نسخه‌های غیر K این پردازنده‌‌ها ممکن است به DDR5-7200 محدود باشد.

به گزارش Tom’s Hardware، حساب کاربری Uniko's Hardware در پلتفرم X به تازگی اطلاعات جالبی از سرعت حافظه در مادربرد ASRock Z890 Taichi منتشر کرده که توجه بسیاری از علاقه‌مندان را جلب کرده است. به نظر می‌رسد این مادربرد تنها در پردازنده‌های سری K اینتل Arrow Lake قادر به پشتیبانی از سرعت‌های بالای رم تا DDR5-9066 است، در حالی که پردازنده‌های غیر K در این سری تنها تا DDR5-7200 پشتیبانی می‌کنند.

پیش از این حافظه‌های رم DDR5-6000 برای پردازنده‌های اینتل و AMD سرعت مناسبی در نظر گرفته می‌شد و استفاده از ماژول‌های سریع‌تر تاثیر چندانی بر عملکرد این پردازنده‌های نداشت اما مشخص نیست که در پردازند‌ه‌های جدید نیز اینگونه باشد.

البته با وجود آنکه ماژول‌های حافظه با سرعت‌های بالاتر از 8000MT/s در دسترس هستند، اما به دلیل قیمت بالا، فعلاً خرید آنها برای اکثر کاربران توجیهی ندارد و اگرچه این اختلاف در پشتیبانی از حافظه رم برای برخی ناامیدکننده است، اما به نظر نمی‌رسد که فعلا بر تصمیمی‌گیری اکثر کاربران معمولی یا گیمرها تأثیر زیادی داشته باشد.

بیشتر بهبودهایی که با افزایش سرعت رم به دست می‌آید، معمولاً در معیارهای خاصی مانند حداقل FPS نمایان می‌شود، که برای کاربران عادی تأثیر کمتری دارد. در واقع، ظرفیت بالاتر رم و سرعت بالاتر SSD معمولاً تأثیر بیشتری بر تجربه کاربردی دارند.

با این وجود، رم سریع‌تر می‌تواند به بهبود عملکرد پردازنده‌های گرافیک داخلی (iGPU) کمک کند وکسانی که قصد استفاده از iGPU موجود در پردازنده‌های Arrow Lake را دارند، با ماژول‌های حافظه رم سریع‌تر بهره‌وری بهتری خواهند داشت. البته هنوز بررسی‌های مستقل از پردازنده‌های Arrow Lake منتشر نشده تا بتوان عملکرد دقیق آنها را در بازی‌ها مشخص کرد.

از آنجا که بیشتر کاربران مادربردهای سری Z، مانند Z890، به دلیل قابلیت‌های اورکلاک این مادربردها، آن‌ها را با پردازنده‌های سری K خریداری می‌کنند، بنابراین بعید است این مسئله تاثیر زیادی بر فروش این محصولات داشته باشد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط