سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 10:50

کد خبر 663674

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 08:42:49


اندازه‌گیری میزان اکسیژن آب‌های قطبی آلاسکا تا نروژ با دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک


ایسنا/ محقق ایرانی در طرح پروژه تحقیقاتی پسادکتری خود دستگاهی را ساخت که میزان اکسیژن تولید شده توسط فیتوپلانکتون‌ها را بر مبنای ایزوتوپ‌های اکسیژن محاسبه می‌کند و این دستگاه در سه هفته سفر تحقیقاتی از آلاسکا به نروژ مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.

 علیرضا مریخی از جمله محققان ایرانی است که در قطب شمال برای تحقیقات حضور یافته است.

وی دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا در همدان و دوره کارشناسی ارشد را در رشته سازه‌های ساحلی در دانشگاه علم و صنعت ایران گذرانده است. این محقق دوره دکتری خود را در رشته اقیانوس‌شناسی در دانشگاه ایالتی فلوریدا سپری کرد و هم‌اکنون در مقطع پسا دکتری در دانشگاه دوک به مطالعه تغییرات اقلیمی در اکوسیستم‌های دریایی می‌پردازد.

زمینه تحقیقاتی این محقق ساخت ابزار نوین برای مطالعه شیمی، بیولوژی و فیزیک دریاست.

اندازه‌گیری میزان اکسیژن آب‌های قطبی آلاسکا تا نروژ با دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک

پروژه علیرضا مریخی در دوره پسا دکتری، ساخت دستگاهی برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن تولید شده توسط فیتوپلانکتون‌ها است. با این تکنولوژی جدید می‌توان به صورت زنده به مطالعه سلامت اکوسیستم‌های دریایی پرداخت.

علیرضا مریخی از محققان ایرانی دوره پسادکتری دانشگاه دوک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت دستگاه GOPTICAS، گفت: در این تکنولوژی گازهای محلول در آب دریا استخراج شده و پس از گذر از ری‌اکتور دستگاه، ایزوتوپ‌های اکسیژن در گاز استخراج شده اندازه‌گیری می‌شوند و در نهایت میزان اکسیژن تولید شده توسط فیتوپلانکتون‌ها بر مبنای ایزوتوپ‌های اکسیژن محاسبه می‌شود.

این محقق که از اقیانوس‌شناسان ایرانی است که در قطب شمال حضور یافته، برای اولین بار این تکنولوژی نوین را در کشتی Le Commandant Charcot متعلق به شرکت فرانسوی Ponant نصب کرده و در سه هفته سفر دریایی از آلاسکا به نروژ به ارزیابی عملکرد این دستگاه پرداخته است.

این محقق ایرانی دانشگاه دوک به ایسنا گفت: نتایج اولیه این تحقیق حاکی از فعالیت کم فیتوپلانکتون‌ها در این قسمت از اقیانوس منجمد شمالی است.

اندازه‌گیری میزان اکسیژن آب‌های قطبی آلاسکا تا نروژ با دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک

مریخی، فیتوپلانکتون‌ها را موجودات ریزی دانست که در اکوسیستم‌های دریایی با مصرف دی‌اکسید کربن، حدود نصف اکسیژن روی کره زمین را تولید می‌کنند.

وی افزود: گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطب شمال تاثیر مستقیم بر زندگی این موجودات و در نهایت تاثیر مستقیم بر آب و هوای کره زمین خواهد داشت. تکنولوژی جدید ساخته شده و تکنولوژی‌های نوین از این دست مطالعه این تغییرات اقلیمی را تسهیل کرده و به حفاظت از محیط زیست دریایی کمک شایانی می‌کنند.

اندازه‌گیری میزان اکسیژن آب‌های قطبی آلاسکا تا نروژ با دستگاه محقق ایرانی دانشگاه دوک


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط