سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 14:00

کد خبر 663779

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 09:35:25


استقبال ارمنی‌ها از بازیگر ایرانی


ایسنا/ دو تن از شرکت‌کنندگان جشنواره تئاتر «هایفست»، با ارزیابی این دوره از جشنواره، ابراز تاسف کردند که جشنواره‌های بین‌المللی ما مانند دهه‌های گذشته در زمینه دعوت از گروه‌های معتبر بین‌المللی موفق نبوده‌اند.

مرتضی میر منتظمی و کیوان نخعی که به تازگی در بیست و دومین دوره جشنواره تئاتر «هایفست» ارمنستان در ایروان حضور داشته‌اند، در گفتگو با ایسنا به ارزیابی این دوره از جشنواره پرداختند و حضور خود را در این رویداد هنری، در جهت تبادل تجربه با گروه‌های بین‌المللی دانستند.

میرمنتظمی که در این دوره از جشنواره نمایش «کلاغ چوبی» را اجرا کرده است، با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از این نمایش گفت: خوشبختانه نمایش ما با بازخوردهای خوبی رو به رو شد و بخصوص بازی هادی احمدی، بازیگرمان مورد توجه قرار گرفت.

او ادمه داد: آرتور قوکاسیان، دبیر جشنواره «هایفست» و آلبرت بیگجانی، دبیر بخش ایران این رویداد هنری، بازی این بازیگر را به عنوان یکی از نقاط قوت کار مورد ستایش قرار دادند. علاوه بر آنان، بنوئیت کاسولت، کارگردان فرانسوی و سسیل روزانت نویسنده و بازیگر آلمانی هم ویژگی‌های بارز بازی او از جمله تسلط بر نقش، توانایی ایجاد ارتباط با مخاطب، اجرای هم‌زمان نمایش به دو زبان برای مخاطب بین‌المللی، هماهنگی او روی صحنه با المان‌های به‌کار رفته توسط کارگردان و کمک به خلق فضایی وهم‌آلود را مورد تحسین قرار دادند.

استقبال ارمنی‌ها از بازیگر ایرانی

میرمنتظمی که پیش از این هم در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی حضور داشته است، ایجاد زمینه برای آشنایی و تبادل تجربه را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره‌های تئاتری برشمرد و اضافه کرد: هدف من از شرکت در جشنواره تئاتر «هایفست» ایجاد ارتباطات بین‌المللی و تبادل تجربه با گروه‌هایی از دیگر کشورها بود. در این جشنواره برای حضور ما در چند جشنواره دیگر دعوت‌هایی صورت گرفت و صحبت‌هایی برای ساخت کار مشترک هم انجام شد. اینها اتفاق‌های معمول جشنواره‌های بین‌المللی است که در جشنواره تئاتر «هایفست» هم رخ داد. چیزی که تا حدود ۱۰ سال پیش در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی ما هم اتفاق می‌افتاد ولی در سال‌های اخیر جشنواره تئاتر دانشگاهی که تعطیل شده و جشنواره فجر هم موفقیتی در این زمینه نداشته است.

او با اشاره به تغییر رویکرد گروه‌های خارجی در دعوت از هنرمندان داخلی توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از گروه‌های اروپایی به دنبال دعوت از گروه‌های مستقل ایرانی هستند و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی خودمان، امتیازی برای یک گروه ایرانی برای شرکت در جشنواره‌های خارجی به شمار نمی‌رود.

استقبال ارمنی‌ها از بازیگر ایرانی

میرمنتظمی در عین حال خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر «هایفست» در حد توان و بضاعت خود، زمینه شکل‌گیری ارتباطات بین‌المللی را برای گروه‌های شرکت‌کننده فراهم می‌کند. البته این جشنواره هم در قیاس با دوره‌های گذشته خود رشد چشمگیری نداشته است. با این همه مانند همه جشنواره‌های هنری هم کارهای خیلی خوب در آن اجرا شد و هم کارهای بی‌کیفیت.

این کارگردان تئاتر درباره تاثیر شرایط جغرافیایی و وضعیت منطقه بر کیفیت برگزاری جشنواره‌های تئاتری گفت: وضعیت منطقه ما همان گونه که بر همه امور زندگی‌مان اثرگذار است، بر جشنواره‌های تئاتری نیز تاثیر خواهد داشت.

میرمنتظمی درباره اجرای نمایش «کلاغ چوبی» در ایران نیز گفت: تصمیم دارم سال آینده این نمایش را که یک کمدی فانتزی است و بیشتر برای اجرا در خارج از کشور تولید شده، در ایران نیز اجرا کنم که البته اجرای ایران تغییراتی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که نمایش «کلاغ چوبی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی و نویسندگی و بازی هادی احمدی و ملوینا زادوریان، بازیگر ارمنی، اجرا شد.

استقبال ارمنی‌ها از بازیگر ایرانی
مرتضی میرمنتظمی

اما کیوان نخعی، دیگر کارگردان تئاتر که با نمایش «تولد» در این دوره از جشنواره هایفست حضور داشته است، با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی گفت: این نمایش اولین تجربه من در زمینه کارهای بی‌کلام است که البته کمی برایم سخت بود اما معتقدم مفاهیمی وجود دارد که بدون دیالوگ، قابل انتقال به دیگران است.

او با اشاره به شرایط زیستی انسان معاصر ادامه داد: انسان امروز مدام دچار اضطراب است  و آرامش ندارد که این موضوع دلایل گونانی دارد.

نخعی با ارایه توضیحاتی درباره داستان نمایش خود افزود: نمایش «تولد» یک کار گروتسک است. شخصیت اصلی ما که یک عروسک است، شخصیت فرهیخته‌ای است که به جنگ و فقر اعتراض دارد. اجرای ما بیشتر بر پایه موسیقی، نور و افکت بود در برخی از بخش‌ها از ویدیو پروجکشن هم استفاده می‌کردیم. مدت زمان نمایش حدود ۳۰ دقیقه و ترکیبی از تراژدی و کمدی است.

استقبال ارمنی‌ها از بازیگر ایرانی

این کارگردان با اشاره به مشکلاتی که برای اجرای نمایشش در ارمنستان داشته است، افزود: دقیقه نود یکی از بازیگران نتوانست ما را همراهی کند که ناچار به جایگزینی شدیم ولی به هر حال توانستیم کار را به نتیجه برسانیم و خوشبختانه مسئولان جشنواره «هایفست» همراهی بسیار خوبی با ما داشتند و در حد توان خود، کنارمان بودند.

نخعی در ارزیابی آثار شرکت‌کننده در این جشنواره توضیح داد: همه آثار را ندیدم ولی برخی از نمایش‌ها بخصوص اجراهای خیابانی، ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کرد. جشنواره تئاتر هایفست یک جشنواره حرکت‌محور است و این موضوعی است که باید مد نظر داشته باشیم.

او در پاسخ به اینکه جشنواره «هایفست» چقدر در ایجاد بستری برای تعامل گروه‌های بین‌المللی موفق بوده است، گفت: اساسا حضور در جشنواره بین‌المللی کشوری دیگر، می‌تواند سبب‌ساز ارتباط گروه‌های گوناگون و تبادل تجربیات باشد ولی متاسفانه در کشور خودمان در چند سال اخیر نتوانسته‌ایم آثار قابل توجهی برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی‌مان دعوت کنیم.

استقبال ارمنی‌ها از بازیگر ایرانی

او درباره احتمال اجرای نمایش «تولد» در ایران نیز گفت: معتقدم اجرای این نمایش در ایران با شکست رو به رو می‌شود. بخش خصوصی که مشکلات خود را دارد و بخش دولتی هم نمی‌تواند از گروه‌های نمایشی به خوبی حمایت کند. بنابراین در شرایطی که هزینه‌های ساخت تئاتر بسیار بالا رفته و بازگشت بودجه هم خیلی قابل پیش بینی نیست، اجرای چنین نمایشی ریسک بالایی دارد بخصوص که مدت زمان آن ۳۰ دقیقه است و لازم است نمایش دیگری کنارش اجرا شود.

نخعی که علاقه‌مند به اجرای نمایش‌های خیابانی است، اضافه کرد: الان دیگر به اجرای تئاتر در سالن علاقه چندانی ندارم و بیشتر به اجرای تئاتر خیابانی مشتاقم. چند نمایش هم کار کردم که با وجود اجرا در جشنواره‌های بین‌المللی خودمان و نیز جشنواره‌های دیگر کشورها، برای اجرای عمومی حمایت نشدند.

گفتنی است در اجرای نمایش «تولد» میثم میثاقی به عنوان عروسک‌گردان، الهه پورجمشد و بهار سعوه به عنوان بازیگر، ابراهیم شریعتی با ساخت موسیقی، لیلا بیگوند به عنوان سازنده عروسک، سعید تاجیک در بخش نور، رامین طالبی در بخش صدا و عباس عطاپور به عنوان مدیر صحنه، نخعی را همراهی کردند.

بیست و دومین دوره‌ جشنواره هنرهای اجرای «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» از ۱ تا ۸ اکتبر (۱۰ تا ۱۷ مهر) در شهر ایروان ارمنستان برگزار ‌شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط