سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 11:53

کد خبر 663785

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 09:38:22


سرمقاله خراسان/ محورهای سه گانه توسعه خراسان رضوی


خراسان/ « محورهای سه گانه توسعه خراسان رضوی » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم غلامحسین مظفری(استاندار خراسان رضوی) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:


مردم سرمایه اصلی نظام و کشور هستند و همه تلاش‌ها باید درجهت منفعت و منافع مردم صورت گیرد، از همین رو یکی از ۳ محور اصلی فعالیت ها در استانداری خراسان رضوی، پاکدستی، جدیت، صداقت و مردمداری خواهد بود که این موضوع به عنوان محور اصلی کار در استان و در کنار مردم در دستورکار خواهد بود.
همچنین مدیریت چابک، هوشمندانه، داده و دانش محور، شفاف و پاسخگو برای ستاد استانداری، سازمان‌ها و نهادها به کار گرفته می شود، این موضوع به قدری مهم است که می‌تواند جایگاه خراسان رضوی را به عنوان یک استان توسعه‌گرا تثبیت کند. در این راه تعامل با نخبگان و اندیشه ورزان به صورت نظام مند و ساختارمند با مشارکت همه افراد و گروه‌های متخصص با محوریت جوانان یک منبع و راهبرد ارزشمند است و مورد توجه خواهد بود.
محور دوم فعالیت‌ها در استانداری خراسان رضوی، ارتقای زیرساخت‌های توسعه استان با حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی است؛ وظیفه حاکمیت و دولت تامین زیرساخت‌ها برای استفاده بخش‌های عمومی و خصوصی درجهت توسعه است. توسعه بزرگراه‌ها، گسترش خطوط ریلی، تعیین تکلیف قطار سریع السیر، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و هواپیماها از جمله زیرساخت های مهمی است که قطعا برای آن برنامه ریزی و تدبیر خواهد شد.
البته نکته اصلی محور دوم فعالیت‌ها اولویت دادن به نگاه اقتصادی به جای نگاه سیاسی است و تاکید داریم که در نگاه توسعه‌ای، سیاست باید به اقتصاد یارانه بدهد نه برعکس که ما باید این نگاه را در استان تقویت کنیم. یک اقدام کلیدی برای رسیدن به توسعه، تغییر نگاه در استان خراسان رضوی است، تغییر نگاه هزینه‌ای به سمت نگاه درآمدی. ما نباید به عنوان یک تنخواه‌دار و تنخواه گردان باشیم بلکه باید با استفاده از بودجه و نگاه درآمدی و ایجاد صندوق‌های توسعه‌ای، استان را به سمت توسعه پایدار هدایت کنیم. البته سهم بخش خصوصی در اقتصاد خراسان رضوی بسیار حائز اهمیت است و توجه به آن قطعا در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.
و اما محور سوم؛ تلاش برای ایجاد فضای وفاق و همدلی برای رفع مسائل و مشکلات مردم و توسعه استان. این موضوع ضرورتی بی‌همتاست و تجربه‌های گذشته نیز نشان داده است که گروه گرایی، نگاه جناحی و خالص سازی نه تنها نتیجه‌ای نمی دهد، بلکه خساراتی نیز به بار آورده است. تشکیل اتاق‌های فکر تخصصی در حوزه‌های مختلف با مشارکت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و مشارکت جدی اندیشمندان و دانشگاهیان مورد تاکید است که با اجرایی کردن آن تصمیم گیری‌ها و خروجی‌ها، سنجیده و قابل اجرا خواهد بود. همچنین تشکیل پارلمان زنان به عنوان زمینه ساز مشارکت بیشتر بانوان در استان نیز در دستورکار قرار خواهد گرفت که با تحقق آن بخش بسیار مهم و تخصصی ویژه‌ای به کمک مدیریت استان می آید.
مجمع های مشورتی استانداران خراسان، معاونین استانداری در ادوار گذشته، مجمع فرمانداران ادوار و نمایندگان مردم خراسان در دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی را هم تشکیل خواهیم داد که ایجاد همه این تشکل‌های مشورتی می‌تواند پتانسیل و زیربنای اصلی توسعه استان را ایجاد کرده، شتاب داده و مستحکم کند.
در این راه از همه مردم استان خراسان رضوی درخواست دارم تا به عنوان پرچمدار تمدن اصیل ایرانی اسلامی در سایه امام مهربانی‌ها با همدلی و مشارکت برای ساختن آینده فرزندان خویش در میدان سازندگی استان و کشور حضور یافته و مشارکت کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط