سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 11:49

کد خبر 663791

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 10:39:00


۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل زیر کشت گندم و جو می‌رود


ایرنا/ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل در سال زراعی جاری به زیر کشت دو محصول مهم گندم و جو می رود.

غفور آقایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز کشت پاییزه محصولات کشاورزی در استان اردبیل اظهار کرد: کشت پاییزه مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی است و طبق الگوی جدید کشت و برنامه ریزی انجام شده، کشت پاییزه محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا در ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی این استان انجام می‌شود.
وی بیان کرد: کشت دانه روغنی کلزا در مزارع استان اردبیل از نیمه شهریورماه آغاز شده و تاکنون ۴۶۰ هکتار به صورت دیم و حدود ۲ هزار هکتار نیز به صورت آبی به زیر کشت این محصول مهم رفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: طبق الگوی کشت ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، امسال محصول گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل به صورت ۶۰ هزار هکتار آبی و ۲۳۰ هزار هکتار دیم کشت می شود.
وی اضافه کرد: طبق الگوی کشت ارائه شده، کاشت محصول جو نیز به عنوان یکی دیگر از زراعت‌های مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی در حدود ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل برنامه ریزی شده که ۲۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و ۸۵ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت می شود.
آقایی با اشاره به تأمین ۱۹ هزار تن بذر مرغوب و اصلاح شده برای کشت محصولات در استان اردبیل، گفت: این میزان بذر ناکافی بوده و برای کشت محصول متناسب با اقالیم متنوع استان اردبیل، مابقی بذر مورد نیاز از استان‌های دیگر از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و لرستان تأمین خواهد شد.
وی تأمین بذر گواهی شده و نیز نهاده‌های لازم برای کشت گندم و جو را مهم‌ترین دغدغه کشاورزان استان اردبیل عنوان و بیان کرد: کشت محصول گندم و جو در این استان طبق الگوی کشت اعلام شده جریان دارد و نهاده‌های کشت از جمله کود و بذر مورد نیاز کشاورزان تامین شده و در اختیار تعاونی‌های کشاورزی قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به مشخص شدن و پهنه‌بندی مزارع گندم استان برای نظارت مهندسان کشاورزی و تشکیل کمیته‌های فنی و کارشناسی کشت گندم در استان، افزود: کشاورزان کشت گندم را به تأخیر نیندازند چرا که هر روز تأخیر در کشت، موجب کاهش و افت تولید یک درصد از میزان محصول نهایی می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط