سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 17:54

کد خبر 664332

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 16:01:00


کانسپت بسیار زیبای ب ام و اسکای تاپ به صورت محدود تولید می شود


/ ب ام و با انتشار اطلاعیه ‎ای رسمی اعلام کرد با تولید ، گامی تازه در راستای ساخت خودروهای سفارشی کمیاب و کلکسیونی بر می‌دارد. این کانسپت زیبا که پس از رونمایی با استقبال بسیار خوبی روبرو شده؛ بر پایه‌ی سری ۸ توسعه پیدا کرده و از سقف تارگا سود می‌برد. با تصمیم ب ام و تنها ۵۰ دستگاه از این کانسپت خیره‌کننده تولید خواهد شد؛ جالب اینکه همه‌ی این ۵۰ دستگاه از پیش فروش رفته‌اند!
 
قیمت و مشخصات فنی کانسپت ب ام و اسکای تاپ
شایعات حاکی از آن است که قیمت نسخه تولیدی اسکای تاپ حدود ۵۰۰,۰۰۰ یورو تعیین شده؛ هر چند این مبلغ خیلی بالا به نظر می ‎رسد، ولی اسکای تاپ را به گران‌ترین خودروی صفر کیلومتر ب ام و تبدیل نمی‌کند. شاید بدانید این عنوان به ۳.۰ CSL تعلق دارد، مدل بسیار زیبا و جذابی که که با قیمت ۷۵۰,۰۰۰ یورو عرضه شد.

ب ام و اسکای تاپ نیروی خود را از همان موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین‌ توربوی موجود در زیر کاپوت M8 کانورتیبل دریافت می‌کند. این موتور ۶۱۷ قدرت دارد و درست مثل M8 کانورتیبل در عرض ۳.۳ ثانیه سرعت اسکای تاپ را به صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. وظیفه انتقال نیرو هم به گیربکس هشت سرعته خودکار محول شده است. مثل پرچمدار سری ۸، در این خودرو نیز هر چهار چرخ فرمان پذیر هستند.

طراحی و الهام‌گیری از مدل‌های کلاسیک
اسکای تاپ از لحاظ طراحی، تفاوت‌های بنیادینی با زبان طراحی بحث‌برانگیز فعلی ب ام و دارد. این خودرو با الهام از مدل‌های کلاسیک ب ام و ۵۰۷ و Z8 طراحی شده، مدل‌هایی که در حقیقت از زیباترین خودروهای ب ام و به شمار می‌روند. بازگشت دماغه برگرفته از رخ کوسه‌ و استفاده از خطوط ساده و سطوح سیال به جای طراحی‌های پیچیده و شلوغ، اسکای‌ تاپ را به یک اثر هنری تبدیل کرده است.

سقف تارگا و چالش‌های بارانی
برخلاف سقف پارچه‌ای برقی M8 کانورتیبل، در اسکای تاپ از دو پنل جداشونده به‌ صورت دستی استفاده شده است. این پنل‌ ها دارای پوششی از چرم مصنوعی هستند و یک محفظه مخصوص برای گذاشتن آنها در صندوق عقب وجود داد.

چالش در طراحی داخلی
یکی از انتقاداتی که به اسکای‌ تاپ وارد شده، استفاده از کابینی مشابه با M8 است. با توجه به قیمت بالای این خودرو، انتظار می‌رفت که فضای داخلی به‌ طور کامل سفارشی‌ سازی شود. اگرچه ب ام و از مواد فوق‌العاده با کیفیت و مرغوب در کابین استفاده کرده، اما طراحی آن تکراری و با مدلی خیلی ارزان‌تر یکسان است. نکته مثبت اینکه در کابین اسکای تاپ از نمایشگرهای بزرگ موجود در مدل‌های جدید ب ام و خبری نیست.

ناگفته نماند ب ام و واکنش‌های بسیار مثبت دریافتی پس از رونماییِ اسکای تاپ را دلیل اصلی تصمیم خود برای تولید نسخه محدود این مفهومی اعلام کرده است. آدریان ون هویدونک، مدیر طراحی گروه ب ام و، این تصمیم را «رویایی که به حقیقت پیوست» توصیف کرده و از چراغ سبز مدیران کمپانی برای تولید اسکای تاپ ابراز خوشحالی نموده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط