سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 19:52

کد خبر 664348

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 21:21:00


نقد و بررسی طراحی سوزوکی جیمنی؛ بزرگ مرد کوچک


/ بدون تردید جیمنی یکی از جذاب ترین خودروهای دور جدید واردات است و ما در این مطلب را بررسی کرده ایم.

در طول سالیان گذشته، به واسطه حضور کراس اوور دو دیفرانسیل سوزوکی گراند ویتارا، بازار ایران با محصولات سوزوکی غریب نبوده است و حتی می توان از این مدل به عنوان یکی از موفق ترین محصولات عرضه شده توسط ایران خودرو نام برد. تا جایی که این موفقیت توانست شکست های سدان کیزاشی را نیز جبران کند! هر چند که مدت هاست شاهد عرضه سوزوکی گراند ویتارا توسط ایران خودرو نیستیم، اما نسخه های کارکرده آن همچنان یکی از گزینه های محبوب به شمار می آید.

اما با باز شدن دور جدید واردات، شرکت راسا موتور خاورمیانه، به سراغ یکی از محبوب ترین و جذاب ترین محصولات این برند ژاپنی در سطح جهانی رفته است. یعنی نسل چهارم سوزوکی جیمنی «Jimny»، یکی از معروف ترین آفرودرها و خودروهای دو دیفرانسیل جهان که با ظاهر خاص و باکسی شکل خود در کنار ویژگی های عملکردی و کاربردی قابل قبول و جذاب، به یکی از جذاب ترین خودروهای اقتصادی نیز تبدیل شده است.

این محبوبیت به حدی بوده است که سوزوکی تصمیم گرفت در دهه پنجاه از عمر جیمنی، نسخه پنج در آن را نیز معرفی و به بازار عرضه کند و حال شاهد عرضه این محصول در بازار ایران هستیم تا با توجه به ویژگی های فنی و ظاهری ان، بتواند پاسخگوی سلیقه بخشی از اقشار احتمالا خاص پسند بازار باشد. مطلبی که در ادامه مطالعه می کنید، مروری است بر ویژگی های طراحی ظاهری و استایل بدنه این «بزرگ مرد کوچک» ژاپنی.

ویدیوی معرفی

طراحی سوزوکی جیمنی در بدنه ؛ زیبایی مینیمالیستی با عناصر کاربردی
سوزوکی جیمنی اولین بار در سال ۱۹۷۰ و به عنوان یک نسخه اقتصادی تر و الگو گرفته از جیپ آمریکا معرفی شد و با گذشت بیش از پنجاه سال از عمر آن و معرفی چهار نسل، توانسته با فروشی نزدیک به چهار میلیون دستگاه، به عنوان یکی از محبوب ترین محصولات برند سوزوکی لقب بگیرد.

اما نکته ای که در رابطه با جیمنی در این چهار نسل وجود داشته، حفظ روح و اصالت نسل های گذشته در نسل های جدید به عنوان یک وسیله نقلیه ۴WD کوچک و سبک بوده که همین امر، در آخرین نسل این خودرو به نقطه اوج خود رسیده و سبب شده تا سوزوکی جیمنی به محصولی محبوب در بازارهای مختلف تبدیل شود.

آخرین نسل جیمنی، نخستین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و با طراحی جعبه ای شکل و یا به اصطلاح«باکسی» خود که ضمن ارائه ویژگی های بصری جذاب در کنار عملکرد شهری و خارج جاده ای قابل توجه، ترکیب مناسبی از قابلیت های یک خودرو در سگمنت «Kei car» ژاپنی و «CUV» دو دیفرانسیل را به نمایش می گذارد.

هیسانوری ماتسوشیما «Hisanori Matsushima» رئیس مرکز طراحی سوزوکی در ایتالیا در رابطه با روند طراحی نسل آخر جیمنی اینگونه توضیح می دهد؛« نزدیک به پنجاه سال تاریخ، مطمئنا مسئولیت زیادی بر دوش ما می گذارد. با این حال ما باید به میراث عظیمی که جیمنی به ما ارائه میدهد نیز توجه داشته باشیم. بنابراین زمانی که ما به بررسی ایده ها برای جیمنی جدید پرداختیم، ابتدا تصمیم گرفتیم که از مشتریان خود بپرسیم که چه ویژگی های جدیدی از نسل جدید جیمنی انتظار دارند و چه ویژگی هایی وجود داشته که برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل برخی از ویژگی ها و سبک های بصری را که به طور خاص مورد استقبال و توجه قرار گرفته بودند را در نسل آخر، برجسته تر کردیم.»

بر همین اساس حضور نسل جدید جیمنی با یک طراحی می توان گفت تقریبا رترو، که یادآور تمام ویژگی‌های جذاب گذشته این مدل است، در کنار برخی از عناصر مدرن که البته بیش از ویژگی های بصری و زیباشناسانه ان، عملکرد و کارایی آن در اولویت بوده است دور از انتظار نبوده. مانند طراحی به اصلاح حجاری شده و سطوح افقی و تمیز.

ماتسوشیما در ادامه و در رابطه با ویژگی های بصری سوزوکی جیمنی می گوید:« این ترکیب، یعنی طراحی حجاری شده و سطوح افقی و تمیز، خودروی جدیدی را به نمایش می گذارد که در عین سادگی، به طور اطمینان بخشی آشنا به نظر می رسد و این طرحی است که درواقع با اشکال قوی و کاربردی بیان می شود که آگاهی و قدرت مانور بیشتری را نیز در تمام موقعیت های رانندگی فراهم می کند.» او همچنین می گوید:« معماری مربعی و به اصطلاحی جعبه ای شکل پیکره جیمنی، مفهوم استحکام را به نمایش می گذارد. در حالی که انتخاب ستون های «A» عمودی همراه با کاپوت تخت و شکل خاص جلوپنجره، به بهبود دید راننده کمک می کند که این امر، از نکات مهم در مسیرهای آفرودی است.»

در نمای جلو ما با یک فرم کلی آشنا و البته جذاب در این سگمنت روبه رو هستیم. اما در همین ابتدا اگر بخواهیم طراحی عناصر بصری سوزوکی جیمنی را، نه با محصولات لوکس تر اروپایی و امریکایی، بلکه با یک محصول چینی مانند محصولات سری BJ برند بایک که از این سبک طراحی پیروی می کنند، مقایسه کنیم، قطعا طراحی جیمنی را در عین حال که فانتزی و جذاب است، پخته تر نیز میابیم.

مجموعه چراغ های دایره ای شکل و جلو پنجره شیاردار پنج تایی و لوگوی سوزوکی در مرکز، در قالب یک فریم کشیده و تقریبا مستطیل شکل قرار گرفته اند که ضمن ارائه یک ویژگی بصری ساده، حسی نوستالژی را به چهره جیمنی بخشیده است. با این حال در نسخه سه در این فریم به رنگ مشکی است، اما در نسخه پنج در این فریم تقریبا به رنگ نقره ای بوده در اطراف شیارهای عمودی جلو پنجره نیز از قطعات کرومی استفاده شده تا در مقایسه با نسخه سه در که کاملا چهره ای آفرودی دارد، کمی مدرن تر و اسپرت به نظر برسد.

طراحی سپر جلو نیز، مطابق با ویژگی های بصری یک خودروی آفرودی کلاسیک طراحی شده است. به این صورت که سپر پلاستیکی مشکی کاملا از بدنه جدا بوده و به واسطه بیرون زدگی در گوشه ها، بر روی گارنیش ها یا قطعات پلاستیکی روی گلگیرها امتداد یافته است. یک ورودی هوای مستطیل شکل در مرکز به همراه الگوهای مشبک لانه زنبوری و نیز قرارگیری پروژکتورهایی که نقش دی لایت را نیز ایفا می کند، در کناره ها، کاملا ساده اما هماهنگ با سایر عناصر بصری این نما طراحی شده است.ضمن اینکه نحوه ی طراحی این سپرها سبب بهبود زاویه ورود و البته زاویه خروج در سپر عقب شده است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. سطح روی کاپوت نیز تقریبا صاف بوده که در کنار ستون های A عمودی، سبب افزایش میدان دید راننده و سرنشینان شده است.

اما یکی از نکاتی که سبب جذاب تر شدن استایل ظاهری سوزوکی جیمنی، بخصوص در نمای جلو شده است، امکان استفاده از برخی کیت های بدنه به صورت افترمارکتی بر روی آن است. این کیت ها یکی از دلایلی است که بسیاری با خرید سوزوکی جیمنی می توانند با نصب آن،این کوچولوی دوست داشتنی را جذاب تر کنند. چرا که این عموما این کیت ها بر خلاف سایر کیت های خودروهای افرودی، بر گرفته از محصولات قدیمی و نوستالژی مانند مرسدس G کلاس و یا تویوتا لندکروزر سری ۷۰ می باشد که البته کاملا با ویژگی های بصری و نمای کلی سوزوکی جیمنی نیز هماهنگی دارند.

حتی به تازگی یک شرکت تیونر ژاپنی به نام DAMD کیت هایی برگرفته از داچیا دلتا و رتو ۵ توربو را ارائه داده است که ترکیبی از حس و حال نوستالژی و مسابقه ای به جیمنی بخشیده است.

در نمای جانبی، سوزوکی جیمنی همان فرم مکعبی شکل خود را حفظ کرده است و در عین حال که ساده طراحی شده است، کاربردی نیز می باشد. تمامی خطوط تقریبا موازی و در یک راستا شکل گرفته است و در کنار این مورد، شیشه های جانبی نیز بزرگ بوده که با حالت پله ای ایجاد شده در قسمت جلو، دید خوبی را برای سرنشینان و راننده ایجاد کرده است.

اما اگر بخواهیم مقایسه ای بین نسخه ی سه در و پنج در جیمنی داشته باشیم، باید بگوییم که از نظر فرم پردازی و شکل کلی هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند، با این حال در نسخه پنج در به واسطه افزایش ۳۴۰ میلی متری طول کلی و در نتیجه افزایش فاصله بین دو محور ان، اضافه شدن یک لچکی کوچک در ستون های عقب خودرو اجتناب ناپذیر بوده است. اما با اینکه در نسخه پنج در، نزدیک به ۳۴۰ میلی متر به طول کلی خودرو اضافه شده است، بازهم طول کلی آن کمتر از چهار متر، یعنی ۳۹۸۵ میلی متر بوده که به این معنی است که حتی در نسخه پنج در نیز با یک خودرو جمع و جور آفرودی روبه رو هستیم.

با این تفاسیر اما زاویه های ورود و خروج در هردو نسخه روی زوایای ۳۶ و ۵۰ درجه ثابت بوده و تنها زاویه شکست آن از ۲۸ درجه در نسخه سه در به ۲۴ درجه در نسخه پنج در کاهش یافته که خب با توجه به افزایش فاصله محوری کاملا توجیه پذیر است. طراحی رینگ های سایز ۱۵ آن نیز ساده و کاملا هماهنگ با ذات آفرودی این خودرو می باشد و از جزئیات جذاب نمای جانبی در کنار آینه های تقریبا عمودی با قاب پلاستیکی و ریل های لبه سقف مشکی رنگ می باشد.

در نمای عقب نیز با ظاهری ساده، که علاوه بر ویژگی های بصری به نکات کاربردی آن نیز توجه شده است روبه رو هستیم. چراغ ها به صورت افقی به همراه یک گرافیک ساده بر روی سپر پلاستیکی قرار گرفته است. هر چند که به نظر می رسد استفاده از یک قاب محافظ بر روی آن الزامی باشد، چرا که به واسطه قرارگیری در ارتفاعی پایین، امکان برخورد سنگ و سایر موارد در مسیرهای افرودی اجتناب ناپذیر باشد. با این حال قرارگیری چراغ ها بر روی سپر سبب شده تا درب محفظه بار بخش بزرگی از نمای عقب را اشغال کند که این امر در بارگیری اجسام بزرگ و عریض بسیار کارآمد می باشد.

در کنار این موارد قرارگیری لاستیک زاپاس بر روی درب صندوق و نیز در معرض دید بودن لولاهای در، از دیگر ویژگی های نمای عقب جیمنی می باشد. ضمن اینکه قرارگیری این لولاها در قسمت بیرونی سبب شده تا شیشه عقب کمی به سمت چپ متمایل شده و با ایجاد یک حالت نامتقارن، از سادگی بیش از حد نمای بصری این قسمت کاسته شود.

طراحی سوزوکی جیمنی در کابین ؛ ساده، کلاسیک و کاربردی
در طراحی داخل کابین سوزوکی جیمنی، طراحان از همان روند طراحی نمای بیرونی پیروی کرده اند. یعنی یک طراحی ساده و البته جذاب با ویژگی های عملکردی بالا. هر چند که این جذابیت به معنای زیبایی و یا تمام عیار بودن کابین جیمنی نیست، اما قطعا با توجه به سگمنت و البته قیمت اقتصادی آن کاملا می تواند نظرها را به خود جلب کند. بخصوص در دنیای امروز که طراحی داشبورد و کنسول خودروها بسیار یکنواخت و شبیه به هم شکل گرفته اند.

به هر حال در کابین جیمنی، خطوط افقی تعریف شده پنل ابزار و نیز خطوط عمودی که در پنل کنسول مشخص شده است، ضمن ایجاد هارمونی با ویژگی های باکسی شکل نمای بیرونی، به راننده کمک کرده است تا زاویه دید بهتری، بخصوص در مسیرهای آفرودی داشته باشد.

کلاستر کلاسیک و جذاب، نمایشگر مرکزی به همراه یک قاب ضخیم، کلیدهای کنترلی بزرگ و نیز مواد و متریال خشک، اما با دوام و با کیفیت همگی ذات آفرودی و مستحکم جیمنی را به نمایش می گذارد.طراحی غربیلک فرمان نیز مکمل طراحی ساده کابین است، با این حال قرارگیری دکمه های کنترلی بر روی آن سبب مدرن تر شدن فضای کلی نیز شده است. دسته دنده ها، چه در نسخه دنده ای و چه در نسخه اتوماتیک نیز حس نوستالژی را به سرنشینان منتقل می کند. بخصوص در نسخه دنده ای که دسته دنده کامل بر روی کف کابین قرار گرفته است.

فضای محفظه بار در دو نسخه سه در و پنج در به ترتیب برابر با ۸۵ لیتر و ۲۰۸ لیتر در حالت بالا بودن صندلی های عقب است وکه بیشتر برای یک سفر ماجراجویانه کوتاه کارآمد است. هر چند باتوجه به ابعاد خودرو در هر دو نسخه، کاملا طبیعی بوده. با این حال استفاده از کیت های آفرودی مانند باربند های سقفی تا حدی زیادی می تواند این نقص را نیز جبران کند.

کلام پایانی
به صورت کلی، سوزوکی جیمنی به عنوان یک خودروی افرودی و جمع و جور، استایلی را ارائه می دهد که با توجه به ویژگی های کاربردی و البته سادگی بصری ان، توانسته به خوبی خود را در دنیای مدرن و یکنواخت طراحی خودرو، به عنوان یک محصول شاخص معرفی کند.

بخصوص اینکه با توجه به استایل نوستالژی و یا به عبارتی سبک رترو طراحی ان، به خوبی توانسته جامعه هدف خود را شناسایی کند و با طراحی دوست‌داشتنی و جذاب خود بسیاری از خانواده های کم جمعیت و جوانان را که ترکیبی از یک خودروی اقتصادی را به همراه برخی ویژگی های خارج جاده ای و در قالب یک محصول با ابعاد جمع و جور و البته استایلی خاص می پسندند، به سوی خود جذب کند.

هر چند که موفقیت جیمنی در بازار ایران، بر خلاف بازار جهانی با توجه به قیمت نهایی آن و البته ویژگی های فنی و امکانات آن تضمین شده نیست، اما قطعا استایل آن می تواند خاص پسندان را تا حد زیادی راضی کند.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط