سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 19:47

کد خبر 664454

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 19:40:00


جایگزین احتمالی ایستگاه فضایی بین‌المللی معرفی شد


ایسنا/شرکت آمریکایی وست(Vast) نسل بعدی ایستگاه فضایی هاون-۲(Haven-۲) را که جایگزینی بالقوه برای ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) است و هدف آن ارائه یک پلتفرم پیشرفته‌تر و پایدارتر برای زندگی و کار طولانی مدت در فضاست، رونمایی کرد.

 شرکت وست که یک شرکت فناوری سکونت فضایی مستقر در ایالات متحده است، نسل جدید ایستگاه فضایی را موسوم به هاون-۲ که می‌تواند جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد، رونمایی کرده است.

این شرکت طراحی هاون-۲ را در هفتاد و پنجمین کنگره بین‌المللی فضانوردی(IAC) به نمایش گذاشت.

این ایستگاه مداری نسل جدید، محیطی جادار و راحت را برای فضانوردان، با فضای زیادی برای پژوهش، تفریح، و حتی سرگرمی‌های شخصی ارائه می‌دهد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار است تا سال ۲۰۳۰ بازنشسته شود و ناسا در واکنش به این اتفاق، برنامه‌هایی را برای توسعه جانشین آن آغاز کرده است و هاون-۲ یک نامزد بالقوه برای آن است.

انتظار می‌رود ناسا طرح‌های منتخب را در اواسط سال ۲۰۲۶ معرفی کند.

مکس هائوت(Max Haot) مدیرعامل وست می‌گوید: تمرکز ما در این دهه برنده شدن در قرارداد تجاری ناسا و ساختن جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا توانایی خود را با ساخت و راه‌اندازی اولین ایستگاه فضایی تجاری جهان موسوم به هاون-۱(Haven-۱) که قرار است در سال ۲۰۲۵ پرتاب شود، نشان خواهیم داد.

ایستگاه فضایی هاون-۱ به عنوان یک پیشرو برای پروژه بزرگتر هاون-۲ عمل خواهد کرد.

ماژول‌های بزرگتر

سیستم‌های فنی و معماری هاون-۲ عمدتاً مبتنی بر هاون-۱ هستند.

هاون-۱ برای نشان دادن قابلیت‌های «وست» در ساخت و راه‌اندازی یک ایستگاه فضایی تجاری در نظر گرفته شده است.

هاون-۱ یک ایستگاه تک ماژول است که قرار است اواخر سال ۲۰۲۵ پرتاب شود.

وست قصد دارد در صورت انتخاب شدن توسط ناسا در سال ۲۰۲۸، اولین ماژول واحد هاون-۲ را تا سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب کند. این پرتاب احتمالاً با موشک فالکون هوی شرکت اسپیس‌ایکس انجام خواهد شد.

اولین ماژول «هاون-۲» ۵ متر بلندتر از هاون-۱ خواهد بود. علاوه بر این، تقریباً دو برابر فضای زندگی بیشتری خواهد داشت.

شرکت وست قصد دارد هاون-۲ را با اضافه کردن یک ماژول مرکزی بزرگتر با قطر ۷ متر و چهار ماژول اضافی بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۲ گسترش دهد که پس از تکمیل، کل این ایستگاه فضایی به شکل حرف X در خواهد آمد.

ایستگاه تکمیل شده هاون-۲ یک پنجره گنبدی منحصر به فرد به قطر ۳.۸ متر را ارائه می‌دهد که امکان ثبت مناظر خیره کننده از زمین را فراهم می‌کند. همچنین قابلیت میزبانی محموله‌های خارجی، بازوی رباتیک برای جابجایی اجسام در فضا، درگاه‌های اتصال برای بازدید از فضاپیما و قفل‌های هوایی برای جابجایی محموله‌ها و فضانوردان به داخل و خارج از ایستگاه را خواهد داشت.

تحقیقات ریزگرانشی پیشرفته

آزمایشگاه مداری هاون-۲ بزرگتر است و قدرت بیشتری نسبت به هاون-۱ دارد.

این ایستگاه مجهز به یک آزمایشگاه مدرن برای تحقیقات ریزگرانشی مختلف و پروژه‌های تولید در فضا خواهد بود.

جالب اینجاست که این ایستگاه قادر است محموله‌های بزرگ‌تر و تجهیزات آزمایشگاهی را در خود جای دهد.

آزمایشگاه آن را می‌توان به روش‌های مختلف پیکربندی و استفاده کرد تا متناسب با پروژه‌های تحقیقاتی مختلف باشد. علاوه بر این می‌تواند یک محیط دمایی پایدار را حفظ کند که برای بسیاری از آزمایش‌های علمی بسیار مهم است.

طبق بیانیه مطبوعاتی وست، آزمایشگاه هاون-۲ به طور کامل با الزامات آزمایشگاهی اولیه ناسا مطابقت دارد. همچنین از بالاترین استانداردها برای تاسیسات تحقیقات مداری برخوردار است.

هاون-۲ با در نظر گرفتن همکاری بین‌المللی طراحی شده است و ماژول‌ها یا آزمایشگاه‌های اختصاصی را برای شرکای بین‌المللی ارائه می‌دهد و تحقیقات جهانی حوزه ریزگرانش را تقویت می‌کند.

اندرو فوستل(Andrew Feustel) مشاور و فضانورد کهنه کار ناسا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این چشم‌انداز همکاری جهانی در فضا فرصت‌هایی را برای پیشرفت‌های علمی و فناوری ایجاد می‌کند که به شرکای مستقل جدید و فعلی و همچنین صنایع در سراسر جهان سود می‌رساند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط