سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 22:51

کد خبر 664503

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 18:45:00


بدهی جهانی امسال از ۱۰۰ تریلیون دلار فراتر می رود


تسنیم/ صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارشی اعلام کرد که انتظار می رود کل بدهی عمومی همه کشورها در سال جاری میلادی از ۱۰۰ تریلیون دلار فراتر رود که حدود ۹۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد.

به نقل از خبرگزاری تاس، صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارشی اعلام کرد که انتظار می رود کل بدهی عمومی همه کشورها در سال جاری میلادی از 100 تریلیون دلار فراتر رود که حدود 93 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد.

در این گزارش آمده است: بدهی عمومی جهانی بسیار بالا است. پیش بینی می شود در سال 2024 از 100 تریلیون دلار (93 درصد تولید ناخالص داخلی جهان) فراتر رود و تا پایان دهه نیز به روند افزایشی خود ادامه دهد (و به 100 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2030 نزدیک شود).

این صندوق در گزارش خود افزود: اگرچه پیش‌بینی می‌شود که در حدود دو سوم از کشورها، این بدهی ثابت بماند و یا کاهش یابد، اما سطح بدهی بسیار بالاتر از سطح پیش‌بینی‌شده قبل از همه‌گیری کرونا باقی خواهد ماند.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود همچنین نوشت: کشورهایی که پیش‌بینی نمی‌شود بدهی‌شان تثبیت شود، بیش از نیمی از بدهی جهانی و حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: دلایل خوبی برای این باور وجود دارد که سطح بدهی‌های آینده می‌تواند بالاتر از پیش‌بینی‌های فعلی باشد. گفتمان سیاسی در مورد مسائل مالی به طور فزاینده ای به سمت هزینه های بیشتر دولت‌ها در دهه های اخیر متمایل شده است.

کارشناسان این صندوق در ماه آوریل اعلام کرده بودند که کل بدهی عمومی همه کشورها در سال 2023 با حدود 2 واحد درصد افزایش به 93.2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی رسیده است و ایالات متحده و چین به علت اصلی این رشد تبدیل شده اند زیرا بدهی های آنها به ترتیب بیش از 2 و 6 درصد تولید ناخالص داخلی آن‌ها افزایش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرد که بدهی عمومی روسیه در سال 2024 به 20.8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور و در سال 2029 به 24 درصد افزایش خواهد یافت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط