سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 22:50

کد خبر 664597

سه‌شنبه 24 مهر 1403 - 20:25:59


کاهش ۸۰ درصدی صادرات فرش از زنجان


فارس/ رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان با بیان این مطلب که صادرات رسمی فرش از طریق گمرک کاهش چشمگیری داشته و در حدود ۸۰ درصد کاهش‌یافته است، گفت: بیشتر صادرات فرش در حال حاضر به‌صورت قاچاق یا همراه مسافران انجام می‌شود.

محسن جعفری، رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از قالیبافان استان زنجان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه حدود یک هزار نفر نیز تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و کشاورزان هستند، افزود: بااین‌حال، تعداد قابل‌توجهی از بافندگان به دلیل مشکلاتی که در پذیرش بیمه وجود دارد، مجبور شده‌اند از بیمه آزاد استفاده کنند.

جعفری با اشاره به چالش‌های موجود در تأمین مواد اولیه صنعت فرش افزود: به لحاظ تأمین مواد اولیه مشکل خاصی وجود ندارد، اما افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در حوزه ابریشم که بخش عمده‌ای از آن از خارج وارد می‌شود، تأثیر زیادی بر صنعت داشته است.

وی تصریح کرد: قیمت ابریشم طی پنج الی شش سال اخیر به‌شدت افزایش‌یافته و نزدیک به ۶۰ هزار تومان رسیده است. همچنین، افزایش قیمت مواد اولیه در مجموع حدود ۲۰۰ درصد بوده که بیشترین تأثیر آن در حوزه ابریشم دیده می‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان به مشکلات صادرات رسمی فرش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: صادرات رسمی فرش از طریق گمرک کاهش چشمگیری داشته و در حدود ۸۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی با بیان اینکه بیشتر صادرات فرش در حال حاضر به‌صورت قاچاق یا همراه مسافران انجام می‌شود، گفت: به دلیل مشکلات نقل‌وانتقالات بانکی و محدودیت‌هایی که بانک‌ها ایجاد کرده‌اند، صادرات رسمی کمتر شده و بیشتر از طریق کشورهای واسط مانند امارات انجام می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که فرش‌ها به نام صادرکنندگان آن کشورها به سایر نقاط جهان ارسال شوند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت استان زنجان بیان داشت: به‌طورکلی، شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی ایران تأثیرات عمیقی بر روی صنعت فرش گذاشته است و باوجوداینکه تولید فرش همچنان ادامه دارد، مشکلات فراوانی در حوزه تأمین مواد اولیه و صادرات وجود دارد که نیاز به بررسی و راهکارهای مناسب دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط