چهارشنبه 25 مهر 1403 - 18:58

کد خبر 665544

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 14:51:23


ایمن‌سازی حادثه خیزترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد معطل اعتبار


ایرنا/ تقاطع گندی خوری معروف به سه راهی مرگ به عنوان حادثه خیزترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد در جاده ملی پاتاوه به دهدشت واقع شده است عملیات اجرایی برای ایمن سازی این تقاطع بعد از کش‌وقوس‌های فراوان ۲۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ شروع شد، اما اکنون به دلیل کمبود اعتبار و معارض محلی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

ساز مرگ در تقاطع خطرناک گندی خوری در جاده ملی پاتاوه به دهدشت کوک شده است با این وجود طرح اصلاح این مسیر در پیچ و خم گیرو دار های اداری و کمبود اعتبار معارض های اجتماعی و دولتی از جمله منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد معطل مانده است.
این تقاطع به عنوان یک نقطه حادثه خیز، در این سال ها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دلخراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است بنابراین بروز حوادث تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این تقاطع دارد.
اصلاح تقاطع غیرهمسطح گندی‌خوری به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز استان که در محور ملی پاتاوه به دهدشت قرار دارد، می‌تواند کمک بسیاری به کاهش سوانح و تلفات ناشی از آن بکند.
به گفته پیمانکار این پروژه هنوز هیچ پولی به این طرح تزریق نشده است از سوی دیگر هر روز یک دستگاه اجرایی در استان مدعی و معارض می‌شود و هر روز هم مردم جلوی کار پروژه را می‌گیرند.
آنگونه که بررسی ها نشان می دهد، شرکت زیرساخت که وظیفه رسیدگی به معارضات را دارد و از نظر حقوقی در قبال پروژه مسئول است، هیچ کاری نکرده و پروژه طی چند ماه پیشروی خوبی نداشته و هم اکنون نیز پیمانکار تجهیزات و دستگاه‌های خود را منتقل کرده است.
پیمانکار این پروژه گفت: پروژه تقاطع غیرهمسطح گندی خوری ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است اما بدون یک ریال پول که به ما بدهند. این طرح ملی است و تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ قرارداد بسته شده و هیچ‌گونه پیش پرداختی به پیمانکار داده نشده است.
گره کور پروژه تقاطع غیر همسطح گندی خوری
سرپرست کارگاه پروژه تقاطع غیرهمسطح گندی خوری اظهار کرد: یکی از معارضات دولتی مربوط به شرکت گاز است که هنوز حل نشده باقی‌مانده است، و گفته‌اند هیچ خودرویی در مسیر لوله گاز حرکت نکند. باتوجه‌به اینکه معارضات مردمی هم وجود دارد و نمی‌توانیم در داخل زمین مردم عبور و مرور کنیم، مجبوریم که از راه حریم لوله گاز برویم که دولت جلوی آن را گرفت.
جاوید خرمی در خصوص معارضات مردمی، افزود: معارضات مردمی شروع شد و مردم جلوی کار را گرفتند، که هنوز دستگاه قضایی ورود پیدا نکرده است و اداره زیرساخت استان هم همکاری نکرده است.
وی تاکید کرد: این موضوع که مردم چرا جلوی کار را گرفته‌اند باید توسط نماینده حقوقی زیرساخت پیگیری شود اما برای اداره زیرساخت هر چقدر نامه زدیم، هیچ اقدامی نکرده‌اند.
سرپرست کارگاه پروژه تقاطع غیرهمسطح گندی خوری عنوان کرد: این پروژه در آستانه تعطیلی قرار گرفته و وسایل یکی‌یکی در حال بار شدن هستند، معارضات کاری کرده که فقط دو دستگاه بیل مکانیکی و دو کامیون در اینجا وجود دارد، درحالی‌که در ماه های قبل ۶ بیل مکانیکی اینجا کار می‌کرد.
خرمی بیان کرد: بارها مسئولان مربوطه روی این پروژه حاضر شدند اما معارضات حل نشده و هیچ‌کسی سراغ ما نمی‌آید، حکم دستگیری من و پیمانکار داده شد، بدون اینکه کسی شاکی شود.
وی گفت: چنانچه معارضات رفع شود، ۶ماهه این پروژه تمام می‌شود، نزدیک به ۴۰۰ میلیارد ریال صورت‌وضعیت فعلی این پروژه است، اگر معارضات مردمی و دولتی حل شود، مشکلات مالی رفع شود، ۶ماهه پروژه تمام می‌شود.
سرپرست کارگاه پروژه تقاطع غیرهمسطح گندی خوری تصریح کرد: از سال ۱۳۷۲ استارت این جاده‌ زده شد اما به‌خاطر معارضات منابع طبیعی، اداره زیرساخت ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان جریمه به‌حساب منابع طبیعی واریز کرد، ۱۶ تکه زمین بود، بر اساس ماده ۵۴ و ۵۶ آمدند و گفتند همه زمین‌ها منابع ملی و تعداد اندکی از این‌ها زراعی است، اما اکنون حتی ملک زراعی که پول زمینش پرداخت شده، معارض دارد.
وی گفت: خاک‌برداری ما تمام شده است و تا جایی که معارض نبود خاک‌برداری را انجام دادیم و اکنون خواهان پیگیری جدی مسئولان هستیم.
کندی پروژه به‌خاطر نبود منابع مالی است
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: معارضات این پروژه با تلاشی که صورت گرفت و به‌واسطه ارتباطی که با مردم وجود داشت، تاحدودی رفع شد.
صمصام آقایی افزود: بخشی از معارضات هم مربوط به اداره‌کل منابع‌طبیعی بود که سال‌های قبل همه این اراضی ملی و بخشی هم زراعی اعلام شد که اکنون تا حدودی منابع‌طبیعی پذیرفته است که به‌خاطر توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: از زمستان گذشته تاکنون که پیمانکار کارش را در این پروژه شروع کرده، هیچ پولی به این پروژه تزریق نشده و توان مالی پیمانکار هم محدود است.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: علت کندی پروژه به‌خاطر نبود منابع مالی است، ما حتی نتوانستیم که پول مردم را بدهیم، چند ماه از سال گذشته و یک ریال به این پروژه تخصیص داده نشده است.
آقایی گفت: این پروژه به ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد و معارضات محلی هم با ۱۰۰ میلیاردریال رفع می‌شود.
وی تاکید کرد: این پروژه، یک پروژه ملی است و مکاتبات لازم برای تخصص اعتبار انجام گرفته است.،ما فقط در پروژه گندی‌خوری مشکل نداریم، بلکه قرارگاه خاتم‌الانبیا چهار هزار میلیارد ریال در پروژه پاتاوه - دهدشت طلب دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط