چهارشنبه 25 مهر 1403 - 18:51

کد خبر 665553

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 14:56:38


۶۰ درصد ماشین‌آلات کشاورزی اصفهان فرسوده‌اند


ایرنا/ رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: حدود ۶۰ درصد از ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی استان بالاتر از عمر مفید و فرسوده بوده که نیازمند نوسازی هستند.

مهدی عبدشریف، رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار کرد: میانگین عمر مفید ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور و کُمباین ۱۳ سال است و پس از این میزان کار، باید برای نوسازی و تعویض آنها اقدام شود.
وی ادامه داد: از افزون بر ۲۸ هزار دستگاه تراکتور فعال در استان، عمر ۹ هزار و۷۰۰ دستگاه از آنها کمتر از حد مفید است و هنوز فرسوده محسوب نمی‌شوند.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین از ۴۱۸ دستگاه کمباین در حال کار استان ۲۳۵ دستگاه از آنها با وجود عمر بالای حد مفید، همچنان بکارگیری می‌شوند.
عبدشریف افزود: قیمت هر دستگاه تراکتور چهار سیلندر ساخت ایران ۵.۵ تا هفت میلیارد ریال و هر دستگاه ۶ سیلندر آن ۸.۵ تا ۱۰ میلیارد ریال است.
رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، قیمت هر دستگاه کمباین داخلی را ۱۵ و نمونه خارجی آن را بالغ بر یکصد میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: این قیمت‌ها در چند سال اخیر جهش زیادی داشته است بنابراین بسیاری از کشاورزان و فعالان این صنعت قادر به خرید دستگاه‌های به روز و جدید نیستند.
عبدشریف گفت: کمبود منابع تسهیلاتی برای تخصیص به بهره‌برداران نیز سبب شده است تا روند جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده، بهنگام و ایده آل نباشد، لذا باید منابع مکفی به این امر اختصاص یابد.
استان اصفهان از پیشتازان صنعت کشاورزی ایران با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی(معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور) محسوب می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط