چهارشنبه 25 مهر 1403 - 19:59

کد خبر 665686

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 17:49:58


خیز ناتو برای استانداردسازی مهمات


ایرنا/ یک مقام ارشد «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) که خواست نامش فاش نشود، گفت که کشورهای عضو این ائتلاف نظامی قرار است اسنادی برای استانداردسازی مهمات خود امضا کنند.

به گزارش رویترز، این مقام ارشد ناتو گفت که این سازمان برای کاهش هزینه‌ها و دیگر موارد مربوط به میدان جنگ، برنامه‌های جدیدی برای تدوین استانداردهای مربوط به تامین مهمات خود انجام خواهد گرفت.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت که وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو که در روزهای پنجشنبه و جمعه در بروکسل گرد هم می آیند، قرار است مارک روته دبیرکل جدید را موظف کنند تا پیشنهاداتی در مورد مدرنیزه کردن کل فرآیند تدوین استانداردها ارائه کند.

این مقام ناتو با اشاره به اولویت این سازمان در تامین مهمات در میدان جنگ، افزود: «ما مقداری پیشرفت کرده‌ایم، اما اکنون نیاز داریم که در حوزه تقویت موشکی تحت این برنامه‌ها اقدام کنیم.»

وی گفت که قرار است روز پنج‌شنبه حدود ۱۰ کشور عضو ناتو از جمله انگلیس، آلمان و آمریکا سندی مبنی بر پیشبرد استانداردسازی مهمات توپخانه امضا کنند.

مقامات ارشد نظامی از عقب‌نشینی ناتو در زمینه استانداردسازی در دهه‌های گذشته ابراز تاسف کرده اند و آن را به بازار سلاح نسبت می‌دهند که پس از پایان جنگ سرد به شدت تحلیل رفته بود.

به گزارش ایرنا، کشورهای عضو ناتو در حالی برای استانداردسازی مهمات خیز برداشته اند که مارک روته دیروز از تاسیس مقر جدید ناتو در شهر «ویسبادن» آلمان خبر داد که مسئولیت هماهنگی ارسال تسلیحات به اوکراین را بر عهده خواهد گرفت.

دفتر مطبوعاتی ناتو طی بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر سفر روته به ویسبادن به نقل از وی اعلام کرد که قرار است ۷۰۰ پرسنل نظامی در این مرکز مستقر شوند که عملیات پشتیبانی از نظامیان اوکراین را بر عهده دارند و این امر موجب تفاوت واقعی در میدان جنگ اوکراین خواهد شد.

مقر جدید این ائتلاف نظامی در ویسبادن که «سازمان کمک و آموزش امنیتی ناتو برای اوکراین» (NSATU) نامگذاری شده است، بر اساس تصمیمی که در جریان اجلاس سران ناتو در واشنگتن گرفته شد، ایجاد می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط