پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 00:11

کد خبر 665796

چهارشنبه 25 مهر 1403 - 20:27:54


غذای حلال چیست؟


تبیان/ حلال به‌معنای مجاز و در مفهوم عمومی، حلال چیزهایی است که در قوانین اسلام قابل‌قبول است. البته باید گفت علاوه بر دین اسلام، در سایر ادیان آسمانی نیز قوانین خاصی برای تهیه و مصرف مواد غذایی در نظر گرفته می‌شود. در سطح جهان، برند حلال توسعه‌یافته و کشورهای غیرمسلمان نیز خواهان ورود به‌تجارت در محصولات غذایی حلال هستند طوری که در بازارهای اروپا محصولات حلال حدوداً ۳۰ درصد گران‌تر از محصولات مشابه به فروش می‌رسند.

حلال به‌معنای مجاز و در مفهوم عمومی، حلال چیزهایی است که در قوانین اسلام قابل‌قبول است. البته باید گفت علاوه بر دین اسلام، در سایر ادیان آسمانی نیز قوانین خاصی برای تهیه و مصرف مواد غذایی در نظر گرفته می‌شود اما در اسلام کامل‌ترین قوانین در مورد خوراک وضع شده است. امروزه غذای حلال در کشورهای مختلف فراگیر شده، اما دقیقا منظور از غذای حلال چیست؟
غذای حلال، ضامن سلامت روح و جسم
در اسلام تهیه غذاهای حلال بر اساس اصول و قوانین شرعی انجام می‌شود، تا غذای حلالی ارائه شود. غذای حلال هم سلامت معنوی و هم سلامت جسم را در نظر می‌گیرد.
 
اصول رعایت غذای حلال
برای تهیه غذای حلال مواردی باید مورد توجه قرار گیرد که عبارتند از:
ذبح اسلامی: برای آنکه گوشت، حلال باشد، حیوان باید به‌روش اسلامی ذبح شود. این روش شامل گفتن بسم‌الله، تخلیه کامل خون حیوان، اطمینان از سالم‌بودن گوشت آن و بدون بیهوشی حیوان است.
نظافت و پاکیزگی ابزار و وسایل: استفاده از ابزار و وسایل پاک و خالی از هرگونه آلودگی به مواد غیرحلال، در فرایند تهیه غذای حلال بسیار حائز اهمیت است. مثل ظروف و سطوح آشپزی.
پرهیز از حرام‌های مطلق در غذا: مثل گوشت خوک، مشروبات الکلی، ژلاتین، آنزیم‌ها و رنگ‌ها

رغبت غیرمسلمانان به غذای حلال
با توجه به توسعه اسلام و گسترش کشورهای مسلمان‌نشین، بازار غذاهای حلال در اروپا و آمریکا داغ شده و با توجه به‌مزایای فراوان غذای حلال؛ بسیاری از غیرمسلمانان ترجیح می‌دهند از غذای حلال استفاده کنند. این در صورتی است که قیمت غذای حلال از دیگر غذاها گران‌تر است.

صنعت حلال
در سطح جهان، برند حلال توسعه‌یافته و کشورهای غیرمسلمان نیز خواهان ورود به‌تجارت در محصولات غذایی حلال هستند طوری که در بازارهای اروپا محصولات حلال حدوداً ۳۰ درصد گران‌تر از محصولات مشابه به فروش می‌رسند. کشورهایی مانند تایلند، انگلیس‌وآمریکا، برای گرفتن بازار و درآمد بیشتر به شناخت بازار محصولات حلال توجه جدی کرده‌اند. تایلند یکی از کشورهای پیشرو در تجارت محصولات غذایی حلال است.
 
عملکرد اروپا و آمریکا در غذای حلال
بر اساس تحقیقات در مناطق مسلمان‌نشین اروپا، بیش از ۶۱ درصد از مدارس از گوشت خوک در هیچ غذایی استفاده نمی‌کنند، و ۱۲ درصد از مدارس صرفاً غذای حلال برای دانش‌آموزان سرو می‌کنند. همچنین در ایالات متحده آمریکا با جمعیت حدود ۹ میلیون مسلمان، بازار ۹۸ میلیارد دلاری را در محصولات حلال دارا است.
 
راه تشخیص غذای حلال
راه شناخت غذای حلال، گواهی‌نامه‌های معتبری است که توسط سازمان‌ها و نهادهای معتبر صادر می‌شوند. این گواهی‌نامه‌ها تضمین می‌دهند که تمام مراحل تهیه غذا، از تأمین مواد اولیه تا فرایند تولید و بسته‌بندی، مطابق با اصول شرعی اسلام انجام شده‌اند. وجود این گواهی‌نامه‌ها به مصرف‌کننده اطمینان می‌دهد که غذای مصرفی آن‌ها حلال و مطابق با قوانین اسلام است. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط