پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 14:55

کد خبر 666461

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 12:43:44


کدام خودروهای تصادفی توقیف می‌شوند؟


ایرنا/ رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در تصادفاتی که خسارت آن بیش از سقف هزینه بیمه است، تصادفات منجر به خسارت جانی همچنین تصادفاتی که فرد غیر مقصر دارای مدارک الزامی نیست، باید تمام وسائل نقلیه درگیر در تصادف توقیف و به پارکینگ منتقل شوند. 

سردار سید تیمور حسینی با تاکید بر اینکه توقیف خودروها امری قانونی است و قانونگذار در مسیر اجرای عدالت این تصمیم را می‌گیرد، افزود: در تصادفات خسارتی به هیچ وجه مسئله توقیف وسائل نقلیه مطرح نیست مگر اینکه خودروی مزبور شکایت یا تخلفات حادثه‌ساز پیش از حادثه داشته باشد.

رئیس پلیس راهور اضافه کرد: موضوع توقیف خودرو فقط مربوط به تصادفات منجر به جرح و یا مرگ سرنشینان یا به عبارتی کروکی‌های غیرسازشی و قضایی است که بسته به دلایل مختلف باید هر دو وسیله نقلیه مقصر و غیرمقصر توقیف و به پارکینگ هدایت شود.

چرا وسائل نقلیه بی‌تقصیر در تصادفات هم توقیف می‌شوند؟

رئیس پلیس راهور درباره توقیف خودروهای غیرمقصر توضیح داد: به دلیل اینکه پرونده قضایی است و مسیر و اصول قضایی نیز بر آن تحمیل می‌شود، برابر قانون فرد مقصر حق دارد نسبت به حکم صادر شده یا کروکی پلیس اعتراض کند.

سردار حسینی اظهار داشت: مرجع قضایی و مرجع انتظامی نیز برابر قانون موظف هستند پرونده را برای رسیدگی مجدد در دستور کار قرار دهند که به این ترتیب باید وسائل نقلیه مورد حادثه در پارکینگ برای بررسی مجدد کارشناسی قرار داشته باشند.

به گفته وی، اگر این احتمال را در نظر بگیریم که کارشناس در اظهار نظر اولیه اشتباه کرده باشد، مسئله توقیف خودرو توجیه‌پذیر است زیرا نمی‌توان اجازه داد خودرویی که ممکن است مقصر باشد در خیابان تردد کند.

رئیس پلیس راهور درباره مدت زمان توقیف وسائل نقلیه حادثه دیده اظهار داشت: حداکثر باید یک تصادف ظرف مدت سه روز تعیین تکلیف شود اما مدت زمان بیش از این مربوط به مرجع قضایی است و از حیطه مسئولیت پلیس خارج است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط