پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 14:50

کد خبر 666473

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 12:49:23


شایع‌ترین سرطان‌ها در چهارمحال و بختیاری اعلام شد


ایرنا/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در استان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰؛ بر روی سه‌هزار و ۶۲۰ مورد، سرطان پوست با یک‌هزار و ۹۲ مورد و سرطان سینه با یک‌هزار و ۳۰ مورد و سرطان معده با ۶۶۵ مورد به عنوان شایع‌ترین سرطان‌ها در استان شناسایی شده است.

علی احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح بررسی اپیدمیولوژیک روند ۱۰ ساله و تحلیل جغرافیایی سرطان‌های شایع در استان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ افزود: براساس بررسی‌های انجام شده سرطان‌های معده با ۶۶۵ مورد ابتلا، کلون یا روده بزرگ با ۴۷۶ و پروستات با ۳۵۷ مورد از دیگر سرطان‌های شایع در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه سالانه یک‌هزار و ۵۰۰ بیمار(به طور مثال در سال ۱۳۹۸ تعداد یک‌هزار و ۵۷۸ مورد سرطان) مبتلا به سرطان در چهارمحال و بختیاری شناسایی و ثبت می‌شود اظهار داشت: میانگین سن ابتلای این بیماران ۵۹ سال(انحراف معیار ۱۵ سال) اعلام شده که ۵۷ درصد آنان در گروه سنی۳۰ تا ۶۵ سال هستند.
استاد تمام اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مردان سرطان پوست، مثانه، معده، پروستات و کولورکتال و در زنان نیز سرطان سینه، تیروئید، پوست، کولورکتال و سرطان‌هایی با منشاء نامشخص وجود دارد.
احمدی افزود: هر چند با افزایش سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصدی موارد ابتلا به سرطان در چهارمحال و بختیاری روبرو هستیم و شبیه الگوی کشوری است اما به طور خاص سرطان سینه با حدود ۱۴ درصد از سرطان‌های رایج استان به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: با توجه به شیوع سرطان سینه، آشنا کردن زنان با علایم و افزایش درک خطر و شرکت در غربالگری بسیار مهم است.
احمدی گفت: شناسایی توده‌های با قُطر کمتر از ۱۰ میلی‌متر می‌تواند به احتمال بقا و زنده ماندن بالای ۹۰ درصد این گروه از بیماران بیانجامد، بنابراین تشخیص زودرس سرطان از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.
به گفته احمدی، خودآزمایی سینه در سن ۲۰ سالگی، مراجعه به پزشک حداقل هر سه سال یک بار از دهه دوم و سوم و از ۴۰ سالگی به بالا، مراجعه سالانه به پزشک و از دهه ۴۵ تا ۵۰ سالگی ماموگرافی باید برای زنان انجام شود.
مجری مطالعه کوهورت سلامت و بیماری‌های غیرواگیر چهارمحال و بختیاری گفت: دخانیات اعم از سیگار و قلیان، عفونت‌ها، فعالیت فیزیکی ناکافی، برخی مشاغل که با مواد شیمیایی و آلودگی مرتبط هستند، رژیم غذایی ناسالم، نوشیدن مایعات و چای داغ، مصرف الکل، گوشت قرمز کباب شده، نمک بالا، غذاهای دودی و سرخ شده و تابش اشعه خورشید از مهمترین عوامل بروز سرطان‌ها به شمار می‌رود.
احمدی تغییر در عادات دفع، اسهال غیرطبیعی به مدت طولانی، زخمی که برای مدت طولانی بهبود نمی‌یابد، خونریزی و ترشح غیرطبیعی، احساس توده و برآمدگی در هر نقطه بدن به خصوص سینه، اشکال در بلع و هضم غذا، هرگونه تغییر در رنگ و اندازه زگیل و خال‌ها، استفراغ یا سرفه خونی، سرفه و گرفتگی صدا به مدت طولانی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن را از علائم هشداردهنده در خصوص سرطان‌ها عنوان کرد.
وی گفت: مشارکت آحاد جامعه در غربالگری‌ها، افزایش سواد سلامت با رویکرد کاهش مواجه با عوامل سرطان‌زا، کاهش عوامل خطر و شناسایی به موقع و زودرس برای درمان به موقع سرطان الزامی است.
احمدی بر ضرورت ترویج سبک زندگی سالم، پیشگیری از چاقی، داشتن تحرک، مصرف سبزیجات و میوه‌جات تاکید کرد.
وی با بیان اینکه دو سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند و با شناسایی بیماری در مراحل ابتدایی، بقای این افراد بیشتر از ۹۰ درصد است گفت: اگر سرطان خوش‌خیم باشد قابل پیشگیری و درمان است و اگر دور تشخیص داده شود حالت تهاجمی پیدا کرده و بقای عمر پایین می‌آید که این امر بار مالی زیادی با شیمی درمانی و رادیو تراپی به همراه دارد و کیفیت زندگی انسان را کاهش می‌دهد.
احمدی اضافه کرد: سرطان یک بیماری مزمن و چند عاملی است که با رشد بی‌رویه و غیرقابل کنترل برخی سلول‌ها در بدن آغاز می‌شود و تنها ژنتیک در آن نقش ندارد، بلکه عوامل محیطی و سبک زندگی انسان است که در شیوع و بروز انواع سرطان‌ها تاثیرگذار هستند و باید رعایت شود.
این بررسی در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهشید پاسدار یزد در رشته اپیدمیولوژی به راهنمایی دکتر علی احمدی و استادان مشاور دکتر خسروی و دکتر هادی انجام شد.
دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و در حال حاضر ۲۳۲ عضو هیات علمی دارد که شامل پنج استاد، ۳۳ دانشیار، ۱۶۲ استادیار، ۳۱ مربی و یک استادیار پژوهشی است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط