پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 15:48

کد خبر 666569

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 13:48:43


شناسایی ۲۵۰ کانون بیماری در استخرهای پرورش میگوی استان بوشهر


ایرنا/ سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: تولید میگو برای دومین سال با بیماری "نکروز حاد هپاتوپانکراس" روبرو است که از ۳۴۵ کانون بیماری شناسایی شده در کشور، ۲۵۰ کانون آن مربوط به استان بوشهر است.

کاظم عبدی، سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در بازدید از مزارع پرورش میگو استان بوشهر اظهار کرد: این بیماری فقط در مزارع پرورش میگو استان‌های بوشهر و هرمزگان وجود دارد و استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و گلستان درگیر این بیماری نیستند.
وی افزود: این بیماری باکتریایی است و با مدیریت پرورش دهندگان می‌توان مخاطرات آن را کاهش داد.
عبدی کوچک کردن و عمیق کردن استخرها تا ۲.۵ متر، مکانیزه کردن مزارع، قطع ارتباط میگو با خاک، استفاده از نوزادگاهی، اتوماتیک کردن غذا ده و استفاده زیاد از هواده را از اقدامات کنترل و پیشگیری این بیماری عنوان کرد.
سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی یادآور شد: صنعت میگو دارای ارزش اقتصادی و ارزآوری بالایی است و در تمام دنیا بیماری‌های مختلفی برای این صنعت وجود دارد.
وی افزود: در سال‌های گذشته صنعت پرورش میگو با بیماری به نام لکه سفید مواجه بود که با انجام مراقبت‌های بهداشتی این بیماری به‌طور کامل کنترل شده است و هیچ کانون آلوده‌ای در کشور وجود ندارد.
عبدی ادامه داد: سال گذشته ۴۹ هزار تن میگو در کشور تولید شد که ۳۲ هزار تن آن به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار به ۱۹ کشور صادر شد.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نیز گفت: استخر پرورش دهندگانی که به توصیه‌های بهداشتی عمل کرده اند، شیوع و آسیب کمتری داشتند.
مهدی تنگستانی مکان افزود: برای حذف این بیماری چندین سال باید زمان بگذرد.
وی گرمی هوا، تبخیر بیشتر آب در استخرها و شوری بالا را از دلایل شیوع این بیماری عنوان کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در مورد میزان خسارت به استخرهای پرورش میگو استان گفت: هنوز برداشت‌ها به‌طور کامل به پایان نرسیده که میزان خسارت مشخص شود.
به گفته وی امسال ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لارو در استان بوشهر تولید شد که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون لارو در استخرهای استان بوشهر ذخیره و مابقی به استان‌های خوزستان و گلستان فرستاده شد که هیچکدام دچار آلودگی نشدند.
تنگستانی مکان یادآور شد: ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود که بخشی نیاز داخل استان را تامین می‌کند، اما بیشتر آن صادر می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط