پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 17:56

کد خبر 666693

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 16:03:59


ماهی‌های طلایی در گلدان!


جام جم/ نماتانتوس، معروف به ماهی طلایی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی و از خانواده بنفشه‌ آفریقایی است. محبوبیت این گیاه اهل برزیل دلایل بسیاری دارد که شاید مهم‌ترین آن نگهداری آسان این گیاه در آپارتمان است.
 

نماتانتوس از زیباترین گیاهان ریز‌نقش و همیشه‌سبزی است که با گل‌های جالب و ظریفش در تمام طول سال به‌جز فصل پاییز به گل می‌نشیند و با برگ‌های کوچک و زیبا و رنگ‌بندی منحصر به فردش‌، مقاومتی بالا و نگهداری آسانی هم دارد و برای هدیه نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. نماتانتوس از جمله گیاهان رونده وآویز است که به دلیل ظاهر ظریف و چرم مانند برگ‌هایش با خانواده کاکتوس‌ها وساکولنت‌ها اشتباه گرفته می‌شود.امادرواقع این گیاه ازتیره بنفشه آفریقایی است و بیشتر با نام انگلیسی goldfish plant شناخته می‌شود. نماتانتوس بومی کشور برزیل، گواتمالا و کاستاریکاست و در تمام نقاط به یک شکل پرورش می‌یابد.نماتانتوس برگ‌هایی ظریف به رنگ سبز تیره یا ابلق دارد که در بعضی از انواع آن قسمت زیرین برگ‌هایش به قرمزی می‌زند. این گیاه گل‌های خاصی به رنگ زرد متمایل به نارنجی تولید می‌کند که ظاهری عجیب و جالب دارد اما بدون جنبه تزیینی. این گیاه اوایل بهمن و نزدیک کریسمس وارد بازار می‌شود و به همین دلیل عده‌ای به آن گل کریسمس هم می‌گویند. نماتانتوس با ۳۰ گونه متفاوت شرایط نگهداری آسانی دارد و نسبت به شرایط گوناگون از مقاومت خوبی برخوردار است.

 آبیاری‌
نماتانتوس به دلیل برگ‌های گوشتی، براق و چرم مانندش مقاوم به کم‌آبی است ومی‌تواند تا حد کمی خشکی راتحمل کند.برای آبیاری بهتر است خاک را بررسی کنید واگر رویه خاک خشک شده بود آبیاری کنید اما نه آبیاری بیش از حد و خشکی دادن طولانی به گیاه زیرا سبب از بین رفتن ریشه و در نهایت کل گیاه می‌شود.

خاک‌
بهترین خاک برای نماتانتوس خاکی سبک با زهکشی بالاست تا درعین حفظ رطوبت برای گیاه، آب اضافی را نیز ازخود عبور‌دهد. خاک بنفشه آفریقایی به همراه پرلیت می‌تواند برای این گیاه مناسب باشد.

رطوبت‌
نماتانتوس نیاز به رطوبت متوسطی دارد و می‌توانید با استفاده از جزیره یا غبار‌پاشی این رطوبت را فراهم کنید. برای داشتن یک گیاه شاداب بهتر است رطوبت زیادی به این گیاه بدهید.

نور
نماتانتوس به دلیل برگ‌های گوشتی و تیره‌رنگش به نور نسبتا زیادی نیاز دارد. بهتر است این گیاه را در کنار پنجره جنوبی قرار دهید تا نور مورد نیاز خود را دریافت کند.

دما‌
نماتانتوس هوای خنک و سرمای کم را به آب و هوای گرم ترجیح می‌دهد. با توجه به این ویژگی می‌توان آن را در تراس یا راه‌پله نیز قرار داد. در روزهای بسیار سرد زمستان یا تابستان حتما آن را به داخل خانه منتقل کنید تا از بین نرود.

کوددهی
نماتانتوس گیاهی گلدار است و برای تقویت به کود گلدهی یا فسفر و پتاسیم نیاز دارد. برای گلدهی گیاه باید در تمام ماه‌های سال به جز دو ماه تیر و مرداد اقدام به کوددهی کنید تا گیاه نماتانتوس برای شکوفایی گل‌ها مشکلی نداشته باشد. 

گلدهی‌
نماتانتوس برای گلدهی به هوای خنک پاییز و کوتاه شدن روزها نیاز دارد و در صورت نگهداری در جای بسته با گردش هوای ثابت، گل نمی‌دهد. قرار دادن نماتانتوس در مکانی با گردش هوا مانند راه‌پله یا تراس به گلدهی آن کمک می‌کند. بهتر است برای گلدهی گیاهی که در خانه نگه‌داری می‌شود پنجره را باز کنید تا هوای خنک پاییز را احساس کند. 

آفات
این گل مورد علاقه شپشک‌ است و راه مبارزه با آن استفاده از اسپری کونفیدور است. در طول نگهداری از گیاه رطوبت محیط را بالا نگه دارید تا شپشک به آن آسیبی وارد نکند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط