پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 18:58

کد خبر 666723

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 20:21:00


تنظیم حالت رانندگی چیست و چه کاربردی دارد؟


/ کمپانی‌ ها حالت‌های رانندگی را برای پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف‌کنندگان در شرایط مختلف طراحی کرده‌اند. در ادامه به این حالت ها خواهیم پرداخت.
 
پاسخ‌گو بودن خودرو به نیازهای رانندگی یکی از ویژگی‌های یک خودروی خوب است، به‌ویژه در خودروهای اتوماتیک. زیرا همواره می‌خواهیم خودرویمان با شرایطی که می‌خواهیم، مطابقت داشته باشد؛ چه از لحاظ مصرف سوخت، واکنش پدال گاز و چه از نظر حداکثر دور موتور. به همین دلیل، کمپانی‌های خودروسازی حالت‌های رانندگی (مود رانندگی) را توسعه داده‌اند. حالت‌های رانندگی به راننده این امکان را می‌دهند که بسته به شرایط جاده و نیازهای شخصی، تنظیمات مختلفی از قدرت موتور، سیستم تعلیق، فرمان و دیگر اجزای خودرو را تغییر دهد. کمپانی‌ها این مودها را برای پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف‌کنندگان در شرایط مختلف طراحی کرده‌اند. انتخاب مود مناسب می‌تواند تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از رانندگی ایجاد کند و حتی به راننده این امکان را می‌دهد که مصرف سوخت و عملکرد خودرو را به‌طور مستقیم تنظیم کند.

معرفی حالت های مختلف رانندگی
به منظور بهینه‌سازی عملکرد در شرایط مختلف طراحی شده‌اند. این قابلیت در اکثر خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک وجود دارد؛ هرچند در برخی از خودروهای مجهز به گیربکس دستی نیز قابل دسترسی است. این مودها تنظیمات مختلف خودرو را از جمله واکنش پدال گاز، عملکرد گیربکس، تنظیمات سیستم تعلیق و حتی سیستم‌های کنترل پایداری تغییر می‌دهند تا راننده بسته به نیازها و شرایط جاده‌ای، تجربه‌ای متناسب داشته باشد.شاید برایتان سوال باشد این حالت ها چطور‌ ایجاد شده اند؟ کمپانی ها برای هر کدام از این حالت های یک کالیبراسیون انجام می‌دهند،این کالیبراسیون میتواند شامل تغیراتی برنامه موتور و گیربکس یا سیستم تعلیق باشد.

برفی (snow)
این حالت برای رانندگی در شرایط لغزنده مانند برف و یخ طراحی شده است. سیستم‌های کنترل کشش و ضدقفل ترمز به‌طور پیوسته فعال می‌شوند و واکنش پدال گاز کاهش می‌یابد تا کنترل خودرو در شرایط سخت حفظ شود. این حالت با توزیع هوشمند قدرت به چرخ‌ها، از لغزش و انحراف خودرو جلوگیری می‌کند.

اقتصادی (ECO)
این حالت برای کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده می‌شود. این حالت با کاهش قدرت موتور و تنظیم بهینه سیستم تهویه مطبوع و دیگر تجهیزات، به راننده کمک می‌کند تا در سفرهای شهری یا در ترافیک، مصرف سوخت خودرو را حدالمکان کاهش دهد.

اسپورت (sport)
در این حالت، خودرو برای رانندگی اسپورت و سریع تنظیم می‌شود. واکنش سریع‌تر پدال گاز، تعویض سریع‌تر دنده‌ها در دور موتورهای بالا و حساسیت بیشتر فرمان باعث می‌شود تا خودرو در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند عملکرد بهتری داشته باشد. این حالت برای جاده‌های پرپیچ‌وخم و شرایطی که راننده به دنبال هیجان بیشتری است، مناسب است.

اسپورت پلاس (Sport Plus)
این حالت نسخه پیشرفته‌تری از حالت اسپورت است و به‌ویژه در خودروهای اسپرت و لوکس یافت می‌شود. در حالت اسپورت پلاس، موتور با حداکثر توان خود عمل می‌کند، گیربکس به‌طور تهاجمی‌تری دنده‌ها را تعویض می‌کند و سیستم تعلیق سفت‌تر می‌شود. در خودروهایی که دارای سیستم تعلیق پنوماتیک هستند، تعلیق برای پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا به‌طور خودکار تنظیم می‌شود. همچنین، سیستم‌های کمکی مانند کنترل کشش در این حالت محدود یا غیرفعال می‌شوند تا راننده کنترل بیشتری بر روی خودرو داشته باشد. خودروهایی مانند Mercedes-AMG GT این حالت را برای تجربه‌ای تماماً اسپورت فراهم می‌کنند.

راحتی (Comfort) و کامفورت پلاس (Comfort plus)
این حالت برای رانندگی نرم و آرام طراحی شده است. سیستم تعلیق در این حالت نرم‌تر می‌شود و تکان‌های جاده به حداقل می‌رسند. این حالت برای رانندگی در مسافت‌های طولانی و جاده‌های هموار مناسب است، جایی که راننده و سرنشینان نیاز به آرامش بیشتری دارند. این حالت بیشتر در خودروهای لوکس وجود دارد.

حالت کامفورت پلاس در خودروهای لوکس ارائه می‌شود و نسبت به حالت راحتی، سطح بالاتری از آسایش را فراهم می‌کند. تعلیق هوا به‌طور خودکار تنظیم می‌شود تا کابین خودرو کاملاً بدون لرزش و تکان باشد.

آفرود (off road)
این حالت برای رانندگی در جاده‌های ناهموار و شرایط خارج از جاده طراحی شده است. سیستم چهارچرخ محرک فعال شده و تنظیمات خودرو برای مواجهه با موانع طبیعی مانند سنگ، گل و شن تغییر می‌کند. قدرت موتور به‌طور هوشمند بین چرخ‌ها توزیع می‌شود تا خودرو در مسیرهای سخت کنترل‌پذیری بهتری داشته باشد.

پیست (track)
این حالت برای خودروهای اسپرت طراحی شده و به‌طور کامل سیستم‌های کنترل کشش و پایداری را غیرفعال می‌کند. در این حالت، موتور و سیستم تعلیق برای بهترین عملکرد در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند بهینه‌سازی می‌شوند. حالت پیست برای استفاده در مسابقات و پیست‌های بسته مناسب است. خودروهایی مانند Chevrolet Corvette و Ferrari 488 این حالت را برای ارائه عملکرد برتر در پیست مسابقه دارند.

دینامیک (Dynamic)
در این حالت، ترکیبی از حالت اسپورت و راحتی وجود دارد. خودرو به‌طور پویا تنظیمات خود را با شرایط رانندگی تطبیق می‌دهد تا هم پایداری و هم راحتی به علاوه قدرت موتور را با هم داشته باشید. این حالت به‌ویژه در خودروهای لوکس یافت می‌شود.

دریفت (drift)
این حالت در خودروهای اسپرت و برای مانورهای نمایشی طراحی شده است. سیستم کنترل کشش کاهش می‌یابد و چرخ‌های عقب اجازه لغزش بیشتری دارند تا راننده بتواند در پیچ‌ها خودرو را با دقت بیشتری هدایت کند.

حالت‌های رانندگی مجموعه‌ای از تنظیمات پیشرفته را در اختیار راننده قرار می‌دهند تا بسته به شرایط جاده و نیاز خود، بهترین تجربه رانندگی را داشته باشد. انتخاب صحیح هر حالت می‌تواند عملکرد خودرو را بهینه کرده و ایمنی و راحتی بیشتری را فراهم کند. از حالت اقتصادی برای کاهش مصرف سوخت تا حالت اسپورت پلاس برای رانندگی سریع و هیجانی، هر حالت ویژگی‌های خاص خود را دارد که به‌طور چشمگیری تجربه رانندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط