جمعه 27 مهر 1403 - 01:15

کد خبر 666901

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 21:55:12


بی بی در سراشیبی سقوط؟!


آخرین خبر/ بنیامین نتانیاهو(بی‌بی)، که از او به‌عنوان یکی از بانفوذترین سیاستمداران رژیم صهیونیستی یاد می‌شود، در سال‌های اخیر با مجموعه‌ای از بحران‌ها در داخل و خارج مواجه شده است. نتانیاهو از زمان آغاز نخست‌وزیری خود در سال 1996، به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی سیاست اسرائیل شناخته می‌شود. او با تکیه بر مواضع راست‌گرایانه و حمایت شدید از امنیت ملی و روابط نزدیک با ایالات متحده، توانسته است در عرصه سیاسی اسرائیل حضوری مستمر داشته باشد. اما اکنون، با افزایش فشارهای داخلی و خارجی، جایگاه او به چالش کشیده شده است. این یادداشت تلاش دارد تا بررسی کند آیا نتانیاهو واقعاً در آستانه سقوط قرار دارد یا هنوز توانایی ادامه حکومت را دارد؟

در داخل اسرائیل چه خبر است؟
در سال‌های اخیر، جامعه اسرائیل شاهد شکاف‌های عمیق سیاسی و اجتماعی بوده است. اختلافات بین جناح‌های راست و چپ، نارضایتی از اصلاحات قضایی و اعتراضات گسترده علیه سیاست‌های اقتصادی نتانیاهو نشان‌دهنده نارضایتی عمومی از اوست. همچنین، پرونده‌های فساد که او درگیر آن‌ها شده، اعتماد عمومی را به حکومت او کاهش داده است. از سوی دیگر از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، اسرائیل با بحران‌های اقتصادی قابل‌توجهی مواجه شده است. افزایش نرخ بیکاری و نابرابری‌های اقتصادی باعث نارضایتی عمومی شده و فشارها بر دولت نتانیاهو را افزایش داده است.
بعد از پاسخ موشکی ایران به تجاوزات اسرائیل به اعتراف خبرنگاران رسانه‌های عبری و فارسی‌زبان وحشت سراسر اسرائیل را فرا گرفته است به طوری که بسیاری، فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند و قصد مهاجرت دارند. آنچه پیداست نارضایتی از اصلاحات قضایی قبل از عملیات طوفان الاقصی، در کنار جنگ، مشکلات اقتصادی، ناامنی و تخریب چهره اسرائیل در میان افکار عمومی، نتانیاهو را در داخل اسرائیل به چهره‌ای منفور تبدیل کرده است.

وضعیت بی‌بی در منطقه؛ گیج و منگ!
 در کنار مشکلات داخلی، نتانیاهو با مشکلات جدیدی در منطقه نیز روبه‌رو است. تنش‌ها با ایران، حضور نظامی در سوریه و منازعات با حزب‌الله و حماس از چالش‌های مهمی هستند که نتانیاهو با آن‌ها مواجه است. علاوه بر این، اسرائیل تا قبل از طوفان الاقصی در پی عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بود، اما بعد از این عملیات تمام رشته‌هایی که بافته بود پنبه شد و فعلا هیچ افق روشنی برای احیای روابط پیش‌روی آنها نیست.

بایدن و مکرون زیر پای نیانیاهو را خالی کردند؟
رابطه اسرائیل با ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن نسبت به دوران ترامپ کم‌رنگ‌تر شده است. با تغییر سیاست‌های ایالات متحده در قبال مسائل خاورمیانه و کاهش حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل، نتانیاهو عملا مستاصل شده است. همچنین روابط اسرائیل و فرانسه تیره‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. مکرون صراحتا اعلام کرده است که قصد ارسال سلاح به اسرائیل را ندارد. رئیس‌جمهور فرانسه در کنایه‌ای‌ سنگین به نتانیاهو یادآور شده که اسرائیل با رای سازمان ملل شکل گرفته است؛ یعنی همان‌طور که تاسیسش با رای سازمان ملل بوده، سرنوشت آن در آینده نیز می‌تواند به دست سازمان ملل رقم بخورد.

نتانیاهو می‌ماند یا می‌رود؟
نتانیاهو از حمایت قابل‌توجهی در بین طرفداران جناح راست اسرائیل برخوردار است. او که یکی از استراتژیست‌های برجسته سیاست داخلی اسرائیل به‌شمار می‌آید و توانایی‌های خود را در مانورهای سیاسی نشان داده است. اما اکنون با بحرانی چندجانبه روبه‌روست، در داخل مشکلات اقتصادی، نارضایتی‌های گسترده و عدم امنیت، نتانیاهو را آشفته و سرگردان کرده است. از بُعد خارجی هم، نتانیاهو بعد یک سال کشتار گسترده کودکان و زنان و غیرنظامیان نتوانسته نه حماس و نه حزب‌الله را از بین ببرد، همچنین اسرا آزاد نشده‌اند و وجه بین‌المللی اسرائیل به دلیل کشتار گسترده غیرنظامیان دچار خدشه‌ای جبران‌ناپذیر شده است. نتانیاهو در چند جبهه از غزه و لبنان گرفته تا یمن و سوریه در حال جنگ است و این موضوع توان نظامی اسرائیل را فرسوده و خسته کرده است. به نظر می‌رسد با ادامه این وضعیت نفس‌های نتانیاهو در حیات سیاسی‌اش به شماره افتاده و سقوط وی چندان دور از دست‌رس به نظر نمی‌رسد.
خبرنگار: زینب مهدوی‌فر


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط