جمعه 27 مهر 1403 - 01:10

کد خبر 666902

پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 21:55:25


علت پلمب مغازه‌های سنگ مزارفروشان همدان چه بود؟


فارس/ شهردار منطقه سه همدان برای تنویر افکار عمومی علت پلمب مغازه‌های صنف سنگ مزارفروشان در بلوار شهید سلگی را بیان کرد.

در پی اجرای آراء پلمب مغازه‌های صنف سنگ مزارفروشان واقع در بلوار شهید سلگی (بلوار بهشت یا جاده ملایر) محمدرضا فیضی‌منش، مدیر شهرداری منطقه سه همدان در جهت تنویر افکار عمومی مطالبی را بدین مضمون عنوان کرد: اواخر دهه ۶۰ شهردار فقید همدان مرحوم بهنامجو، اقدام به ارائه و شروع طرحی کرد که بر اساس آن ورودی‌های شهر همدان به عنوان اولین شهر ایران ساماندهی می‌شد ولی بنا به دلایل متعدد؛ متأسفانه تاکنون این طرح اجرایی نشده است. بدیهی است طرح موصوف در جهت کاهش تصادفات و نظم‌دهی، پاکسازی جداره ورودی شهر و همچنین زیباسازی بصری است‌.

وی افزود:  مطابق وضع موجود تعداد ۱۹ باب مغازه سنگ مزارفروشی در بلوار شهید سلگی (جاده ملایر) وجود دارد که برابر الزام ناشی از رأی کمیته بند ۲۰ ماده ۵۵ در مورخ ۲۸/ ۰۶/ ۱۴۰۳ پلمب شده است. قابل ذکر است بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بر اساس آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری مصوب هیات وزیران مورخ ۱۰/ ۱۰ /۱۳۹۶ که در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ توسط وزیر کشور به استانداران ابلاغ شده اجرایی می‌شود.

محمدرضا فیضی‌منش ادامه داد: به استناد جدول مشاغل و صنوف آلاینده ردیف ۹ تمام سنگبری‌ها مشمول تعطیلی و انتقال قطعی به خارج از شهر یا به شهرک‌های صنعتی و یا مجتمع‌های صنفی مجاز هستند. شهرداری منطقه سه همدان سال ۱۳۹۹ پس از بررسی‌های کارشناسی و متعاقب اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر همدان و با هماهنگی سایر مراجع مربوطه مجتمع سنگ مزار بهشت همدان را به تعداد ۷۲ واحد احداث و به منظور جایگزینی و ساماندهی به اتحادیه سنگ‌فروشان معرفی کرده است.
وی افزود: مجتمع بازارسنگ بهشت با اعتبارات داخلی شهرداری منطقه سه سال ۱۳۹۹ ساخته شده که شهرداری همدان می‌توانست به جای احداث این پروژه، فعالیت عمرانی دیگری داشته باشد ولی با توجه به اولویت ورودی شهر نسبت به ساخت مجتمع اقدام کرده است.حسب روال قانونی طرح های تفصیلی (توسعه شهری) توسط شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مصوب و به شهرداری‌ها جهت اجرا ابلاغ می‌شود. این طرح‌ها بر اساس نیازسنجی صورت گرفته توسط مشاور طرح (به عنوان گروه‌های متخصص و دارای سابقه و صلاحیت) تدوین شده و با توجه به شاخص‌هایی شامل افزایش جمعیت شهرها، لزوم بهبود کیفیت زندگی و تامین نیازهای عمومی شهری تهیه و تنظیم می‌شود و طبعا به عنوان اسناد بالادستی لازم‌الاجراست.

محمدرضا فیضی‌منش عنوان کرد: قابل ذکر است عرض بلوار شهید سلگی از میدان امام حسن(ع) تا انتهای پلاک آرامستان (باغ بهشت) در طرح تفصیلی معبری ۶۲ متری است و در ادامه از جداره آرامستان تا چهارراه بابک (شهید یزدان‌دوست) ۸۵ متری است که بر همین مبنا واحدهای سنگ مزارفروشان در طرح تعریض معبر قرار دارند، یعنی علاوه بر اینکه جزء مشاغل مزاحم هستند در مسیر تعریض بلوار هم هستند.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز اقدام به صدور رأی تخریب برای اکثر واحدهای صنعتی و فاقد مجوز بلوار مذبور کرده که شهرداری به منظور مساعدت جهت جابجایی و انتقال به محل جدید مهلت مناسبی داده که تاکنون کسبه محترم هیچ اقدامی نکرده‌اند. در اولین طرح تفصیلی شهر همدان که بنام طرح مرجان است در سال ۱۳۴۷ مصوب شده است محل فوق خارج از محدوده شهری بوده؛ سپس در طرح تفصیلی بعدی یعنی طرح مژدا که در سال ۱۳۶۷ تصویب شده در مسیر تعریض بلوار و باقیمانده در کاربری فضای سبز است.
محمدرضا فیضی‌منش گفت: لازم به توضیح است معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه سه اخطاریه‌های متعددی برای جابجایی به محل جدید صادر کرده که کسبه محترم هیچ توجهی به اخطاریه‌ها نداشته‌اند و اعتراضی هم نکرده‌اند و مهلت قانونی اعتراض پایان یافته است. در حال حاضر هیچ واحد صنفی سنگ مزارفروشی در بلوار شهید سلگی فعالیت نمی‌کند و هیچگونه اعمال سلیقه‌ای صورت نگرفته و تمام واحدها ملزم به جابجایی هستند.

وی افزود: در خصوص سایر صنوف(سنگ ساختمانی، خدمات خودرویی، اغذیه‌فروشان و ...) که در فاز بعدی اجرای طرح ساماندهی قرار دارند، تقاضا می‌کنیم در این طرح مشارکت کرده و به محل جدید نقل مکان کنند. پیگیری مراحل قانونی فک پلمب بدین منظور است که شهرداری بستری را فراهم کند تا صاحبان مشاغل بتوانند در صورت تمایل به محل تعیین شده نقل مکان کنند که شهرداری زیرساخت‌ها و محل مناسب را آماده کرده و به محض وصول درخواست، مغازه‌های ساخته شده تحویل متقاضیان می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط