جمعه 27 مهر 1403 - 20:00

کد خبر 667443

جمعه 27 مهر 1403 - 19:57:00


مدیرعامل TSMC: هیچ علاقه‌ای به تصاحب کارخانه‌های اینتل نداریم


زومیت/ مدیرعامل TSMC می‌گوید شرکت تحت مدیریتش، هیچ برنامه‌ای برای خرید کارخانه‌های اینتل ندارد.

چالش‌های اینتل در جذب مشتری برای بخش Foundry خود، تردیدهایی را در خصوص موفقیت استراتژی IDM 2.0 پت گلسینگر ایجاد و گمانه‌زنی‌هایی را مبنی‌بر احتمال فروش یا واگذاری بخش تولید تراشه‌ی اینتل تقویت کرده است.

به‌روایت تامزهاردور، با توجه به پیچیدگی و هزینه‌های بالای ساخت تراشه، تعداد شرکت‌هایی که قادر به خرید و مدیریت کارخانه‌های اینتل باشند، بسیار محدود هستند. TSMC به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهانی تراشه، اعلام کرده که تمایلی به خرید کارخانه‌های اینتل ندارد.

سی سی وی، مدیرعامل TSMC، در پاسخ به سؤالی درباره‌ی احتمال خرید کارخانه‌های تولید تراشه‌ی اینتل از سوی این غول تایوانی به صراحت گفت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

خرید کارخانه‌های اینتل برای هر شرکتی، معامله‌ای بزرگ محسوب می‌شود، چراکه تصاحب ظرفیت تولید اینتل از نظر مالی، فناوری، مقرراتی و شاید حتی ایدئولوژیکی چالش‌برانگیز است.

اینتل ظرفیت‌های تولید بسیار بزرگی دارد. تیم آبی می‌تواند از نظر تولید و هزینه با TSMC و سامسونگ فاندری رقابت کند. اگرچه TSMC سرمایه‌ی زیادی در اختیار دارد، اما احتمالاً برای این شرکت دشوار خواهد بود که چنین معامله‌ی بزرگی را تأمین مالی کند.

چالش دیگر در صورت خرید کارخانه‌های اینتل توسط TSMC، وجود تأسیسات تکراری و تفاوت‌های عمده خواهد بود که منجر به افزایش هزینه‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود برای بزرگترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه‌های جهان خواهد شد.

اینتل با تخصیص بودجه‌ی تحقیق و توسعه‌ای بالغ بر ۱۶٫۵ میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در پژوهش‌های بنیادی فراتر از محصولات و تولیدات نیمه‌رسانای کنونی خود انجام می‌دهد. در مقابل، اگرچه شرکت TSMC نیز به تحقیقات می‌پردازد، اما میزان هزینه‌هایش در پروژه‌های پژوهشی بنیادی به اندازه‌ی اینتل نیست که نشان از تفاوت رویکرد ایدئولوژیک این دو شرکت دارد. اینتل به‌طور کلی به‌دلیل اجرای پروژه‌های بزرگ و پرهزینه شناخته می‌شود، درحالی‌که TSMC به واسطه‌ی ساختار سازمانی انعطاف‌پذیر خود مشهور است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط