شنبه 28 مهر 1403 - 23:30

کد خبر 668611

شنبه 28 مهر 1403 - 18:42:51


مصرف پایین لبنیات در ۲۵ درصد جوانان خراسان شمالی


ایسنا/ مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی از پایین بودن مصرف لبنیات در ۲۵ درصد جوانان این استان خبر داد.

روح الله یزدانی، مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: علاوه بر آن مصرف لبنیات در ۳۳ درصد نوجوانان، ۳۴ درصد میانسالان و ۲۳ درصد سالمندان این استان پایین است.

وی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان دارد، افزود: کمبود کلسیم در بدن سبب ایجاد پوکی استخوان می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه میزان کلسیم مورد نیاز هر فرد از طریق مصرف غذاها جذب می شود، ادامه داد: مصرف یک فنجان شیر کم چرب، ۱۸۰ سی سی ماست کم چرب و ۴۵ گرم پنیر کم چرب سبب می‌شود تا کلسیم مورد نیاز بدن جذب شود.

وی تاکید کرد: بیشترین تراکم استخوان‌ها تا سن ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد و بعد از آن باید از استخوان ها مراقبت کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بروز بیماری پوکی استخوان هفت عامل تاثیرگذار است، بیان کرد: مصرف بی رویه گوشت، کافئین، نوشابه، الکل، نمک، سیگار و نداشتن فعالیت بدنی موجب بروز این بیماری می شود.

وی تاکید کرد: میزان بروز بیماری پوکی استخوان هم در مردان صورت می گیرد و هم در زنان اما میزان شیوع آن در زنان بیشتر است که به علت عواملی همچون فرزند آوری، کمبود ویتامین دی و ... صورت می گیرد.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در کشور از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی استخوان می شود.

وی گفت: شکستگی بر اثر پوکی استخوان در سنین بالا خطرناک است چراکه تشکیل استخوان در سنین بالا خیلی دیر انجام می شود و از سوی دیگر پوکی استخوان در سنین بالا موجب خمیدگی افراد می شود.

یزدانی گفت: ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین ها برای جلوگیری از پوکی استخوان است و از سوی دیگر مصرف آن توسط برخی از افراد جزو ضروریات است.

وی اظهار کرد: سالمندان بالای ۶۰ سال، افرادی که همیشه در خانه هستند و در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند و افرادی که شکستگی های ناشی از ضربه های خفیف دارند باید این ویتامین را استفاده کنند.

به گفته این مسئول افراد با پوست تیره، زنان باردار و شیرده و افراد چاق نیز باید این ویتامین را مصرف کنند.

وی ادامه داد: ماهی، غذاهای دریایی، قارچ، زرده تخم مرغ از جمله غذاهایی هستند که سرشار از ویتامین D است، وجود این ویتامین در بدن سبب می شود تا جذب کلسیم بهتر صورت گیرد. موادی همچون حبوبات سرشار از کلسیم و منیزیم و فیبر بوده و قبل از مصرف باید خیسانده شود چراکه وجود ماده ای به نام فیتات در آن مانع جذب کلسیم می شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط