یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 03:27

کد خبر 668794

شنبه 28 مهر 1403 - 22:03:47


حمایت ۵۰۰ میلیارد ریالی از ۱۰ طرح دانش‌بنیان سیستان و بلوچستان


ایسنا/ با آغاز نخستین پروژه معین منطقه‌ای برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در مناطق محروم، توسعه اقتصاد روستایی با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان در سیستان و بلوچستان محقق می‌شود.

یکی از فصل‌های اقدامات برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در مناطق محروم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، توسعه اقتصاد روستایی و مناطق کم برخوردار با بهره‌گیری از فناوری و نوآوری و بر اساس ظرفیت‌های بومی است. 

مهم‌ترین بخش این برنامه، توسعه زنجیره‌های ارزش مناطق کم برخوردار با استفاده از فناوری و نوآوری در راستای تولید پایدار و افزایش بهره‌وری است. همچنین تقویت اقتصاد روستایی با تبدیل به اقتصاد دانش‌بنیان کلان اهداف این فصل از برنامه اقدامات برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در مناطق محروم به شمار می‌رود.

طرح معین منطقه‌ای یک برنامه کلان سه ساله است که با رویکرد مساله‌محور، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در زنجیره ارزش مزیت‌دار هر استان دنبال می‌کند. این برنامه در سال ۱۴۰۲ با فراخوان اخذ کارگزار به عنوان معین منطقه‌ای شروع شد و پس از طی یک فرآیند ارزیابی و انتخاب مشخص و مدون در ۹ استان کارگزاران منتخب مشخص شدند.

در این طرح انتظار می‌رود سند زنجیره ارزش میوه‌های استوایی استان و ۲۵ نیاز فناورانه در حوزه آن زنجیره ارزش و توسعه مناطق کم برخوردار سیستان و بلوچستان تدوین و شناسایی شود. همچنین با مشارکت زیست بوم نوآوری در استان و حمایت دستگاه‌های اجرایی آن ۱۰ طرح در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان در حوزه ذکر شده، تدوین و سپس توسط مجریانی اعم از شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌برداران صنعت کشاورزی پیاده شود.

هدف برنامه ملی حمایت ۵۰۰ میلیارد ریالی از پیاده‌سازی ۱۰ طرح الگویی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است که از محل منابع معاونت علمی و سرمایه‌گذاران مرتبط تامین می‌شود. افزایش بهره‌وری، نگاه عمیق به معضلات مناطق محروم، مساله محوری و جهت دهی و شبکه‌سازی بازیگران زیست بوم نوآوری در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه روستایی از ویژگی‌های اصلی این طرح کلان به شمار می‌رود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، همچنین در آینده نزدیک، کمیته راهبری و معین منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان نیز در آن استان تشکیل می‌شود. پروژه معین منطقه‌ای در هشت استان دیگر کشور نیز به‌زودی آغاز خواهد شد که اجرای همزمان این طرح‌های ملی سبب می‌شود از سرریز دانش و طرح‌های مشترک در بین ظرفیت‌های استان‌ها بهره‌برداری کرد.

میزان حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از بخش راهبری و مدیریت این پروژه کلان در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰ میلیارد ریال تعیین شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط