یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 03:14

کد خبر 668816

شنبه 28 مهر 1403 - 22:47:00


تغییر جایگاه ایران در گزارش جدید اسپیدتست؛ امید برای بهبود سرعت اینترنت


گجت نیوز/ جدیدترین گزارش اسپید تست نشان می‌دهد که جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی سرعت اینترنت دستخوش تغییراتی شده است.
 
در جدیدترین گزارش اسپیدتست که مربوط به سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی است، تغییراتی در جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی سرعت اینترنت موبایل و ثابت به چشم می‌خورد. این گزارش نشان می‌دهد که سرعت اینترنت موبایل و ثابت در سطح جهانی به ترتیب به ۵۶.۷۶ و ۹۴.۱۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است. این در حالی است که در ماه آگوست این اعداد برای اینترنت موبایل ۵۵.۸۰ و برای اینترنت ثابت ۹۳.۹۹ مگابیت بر ثانیه بود.



افزایش سرعت اینترنت ایران
براساس این گزارش، سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران در سپتامبر ۲۰۲۴ افزایش یافته است. میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۷.۳۹ مگابیت بر ثانیه و میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۵.۲۸ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است. در صورتی که در آگوست، میانه سرعت اینترنت موبایل ۳۶.۷۰ و اینترنت ثابت ۱۴.۸۱ مگابیت بر ثانیه بود. به عبارت دیگر، هر دو نوع اینترنت در ایران شاهد بهبود سرعت بوده‌اند.

با وجود افزایش سرعت اینترنت، جایگاه ایران در رده‌بندی سرعت اینترنت موبایل یک پله سقوط کرده و به رتبه ۷۱ رسیده است. این نشان‌دهنده رقابت شدید بین کشورها در این حوزه است. در آگوست، ایران در رتبه ۷۰ قرار داشت.

در رده‌بندی اینترنت ثابت، ایران با یک پله صعود به رتبه ۱۴۳ رسیده است. این در حالی است که در ماه قبل، رتبه ایران ۱۴۴ بود. این صعود نشان‌دهنده بهبود نسبی وضعیت اینترنت ثابت در کشور است.



وضعیت جهانی: صدرنشینان بدون تغییر
در بخش اینترنت موبایل، هفت کشور برتر همچنان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. امارات متحده عربی با میانه سرعت ۴۱۳.۱۴ مگابیت بر ثانیه در صدر جدول قرار دارد. پس از آن، قطر، کویت و کره جنوبی به ترتیب با سرعت‌های ۳۵۰.۵۰، ۲۵۷.۱۵ و ۱۴۳.۱۱ مگابیت بر ثانیه در رتبه‌های دوم تا چهارم هستند. هلند با میانه سرعت ۱۴۲.۲۲ و دانمارک با میانه سرعت ۱۳۳.۵۷ نیز به ترتیب در رتبه‌های پنجم و ششم قرار گرفته‌اند.



نروژ با میانه سرعت ۱۲۹.۱۶ مگابیت برثانیه رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. پایین‌تر از این کشور و در رتبه هشتم بلغارستان با سرعت ۱۲۹.۰۷ مگابیت برثانیه به چشم‌ می‌خورد. لازم به ذکر است که این کشور در مقایسه با ماه پیش، صعود یک پله‌ای را تجربه کرده است.

عربستان برخلاف بلغارستان، با سقوط یک پله‌ای مواجه شده و به جایگاه نهم رسیده است. سرعت اینترنت موبایل در این کشور برابر با ۱۲۰.۷۴ مگابیت برثانیه است. رتبه دهم نیز با میانه سرعت ۱۱۹.۸۱ مگابیت برثانیه به لوگزامبورگ اختصاص پیدا کرده است.

در بخش اینترنت ثابت نیز سنگاپور با میانه سرعت ۳۰۵.۰۱ مگابیت بر ثانیه جایگاه اول را به خود اختصاص داده و امارات متحده عربی با میانه سرعت ۲۹۹.۰۷ در رده دوم قرار گرفته است. رتبه‌های سوم تا نهم نیز همانند ماه گذشته به هنگ کنگ، شیلی، آمریکا، تایلند، فرانسه، دانمارک و ایسلند اختصاص پیدا کرده است. میانه سرعت در این کشور‌ها به ترتیب برابر با ۲۸۵.۲۳، ۲۷۳.۲۵، ۲۴۶.۳۳، ۲۳۳.۶۵، ۲۳۰.۳۴، ۲۲۳.۹۰ و ۲۱۱.۲۳ مگابیت برثانیه است. رومانی نیز با صعود سه پله‌ای به جایگاه دهم رسیده است. سرعت اینترنت ثابت در این کشور برابر با ۲۰۸.۵۸ مگابیت برثانیه است.



این گزارش نشان‌دهنده رشد آهسته اما پیوسته سرعت اینترنت در ایران است، هرچند که برای بهبود جایگاه جهانی کشور، همچنان نیاز به تلاش‌های بیشتر و توسعه زیرساخت‌های اینترنتی احساس می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط