یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 03:26

کد خبر 668838

شنبه 28 مهر 1403 - 22:56:38


سکوت هیچ عالم و مسئولی از کشورهای اسلامی جایز نیست


مهر/ مرجع تقلید شیعیان گفت: هیچ عالمی از علمای اسلام، هیچ مسئولی از مسئولان کشورهای اسلامی چه عرب چه عجم چه شرقی چه غربی این‌ها سکوتشان جایز نیست.

متن پیام آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلیداین شرح است:

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

جریان کنونی که اسرائیل در برابر مسلمان‌ها قرار گرفت نه جنگ طایفه‌ای است و نه جنگ مذهبی، بلکه جنگ حق و باطل یعنی جنگ اسلامی است. چون جنگ اسلامی است، همه کشورهای اسلامی یک طرف و صهیونیست یک طرف. او با اصل اسلام مخالف است، زیرا اسلام می‌گوید، گروهی که غاصبانه آمدند سرزمین کشوری را از این کشور غصب کردند، باید بروند بیرون.

بنابراین سخن از مذهب و شیعه و سنی و ایران و لبنان و عرب و عجم و اینها نیست، سخن از قرآن است و غیر قرآن. تنها چیزی که الآن در میدان است، قرآن است و تنها چیزی که در برابر قرآن تیراندازی می‌کند، اسرائیل است و اصحاب کفر.

مطلب دوم آن است که اگر رهبران کشورهای اسلامی امروز به داد این نهضت نرسند، فردا گرفتار همین اسرائیل خواهند بود. اینطور نیست که الآن این گروه را یاری نکنند، فردا خودشان در امان باشند، چون خودشان هم زیر چتر اسلام دارند زندگی می‌کنند.

مطلب سوم آن است که اسرائیل تا آنجا که ممکن است می‌ایستد، برای اینکه نه تنها شخص، بلکه کل هویتش زیر سوال است! کل اسرائیل رخت برمیبندد، جایی ندارد؛ نه کشورهای دیگر اینها را راه می‌دهند و نه این در این سرزمین اشغالی می‌تواند زندگی بکند.

بنابراین اسرائیل با تمام موجودیتش الآن احساس خطر می‌کند. یک وقت است که نظیر جنگ‌هایی است که ما را اگر کشتند بچه‌های ما دفاع می‌کنند، بسیار خوب! اما این با خود اسرائیل مخالف است که تو غاصبی و باید کلاً بیرون بروی جایی هم که ندارد، لذا او با تمام توانش دارد دفاع می‌کند. اینطور نیست که بگوید حالا من نه، فرزندان من، آیندگان من، انتقام می‌گیرند؛ نه! این مسلمان‌هایی که پیروز بشوند کلاً بساط اسرائیل را جمع می‌کنند میگویند تو غاصبی، این کشور و سرزمین برای تو نیست.

بنابراین او با تمام حیثیت دارد دفاع می‌کند و آنها هم، چون این را قبل این کار دانستند با تمام جهت دارند این را کمک می‌کنند.

مطلب بعدی این است که نه ایران نه لبنان نه حزب الله طرف اینها نیست، فقط دین طرف اینهاست. اگر دین در یک طرف است هرگز نباید بگوییم ما ضعیف هستیم یا قدرت ما ضعیف است یا توان آن را نداریم، چون فرمود: ﴿هو معکم﴾. اگر ذات اقدس الهی با اینها است چه اینکه است نظیر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی، هیچ احتمال شکست نیست؛ نه نیم درصد، اصلاً هیچ احتمال شکست نیست! نظیر جریان انقلاب اسلامی.

پیشنهاد من نسبت به سران کشورهای اسلامی علمای کشورهای اسلامی برادران کشورهای اسلامی و متدینین کشورهای اسلامی این است که دوباره رجوع کنند به قرآن کریم. ما ببینیم قرآن درباره یهود و اسرائیل چه گفته است (یک) و وظیفه ما در برابر اینها چیست (دو).

مطلب بعدی آن است که قرآن شناسنامه اسرائیل را مشخص می‌کند که این صهیونیست‌ها چه کسانی هستند و تا کجا حاضرند به هتّاکی و ثانیاً این‌هایی که زیر آوار ماندند و دارند نعششان را در می‌آورند، وضع اینها را در قرآن کریم مشخص می‌کند که شما نگویید «آه»! شما تا زنده اید یا ما تا زنده ایم درد میکشیم، همین که وارد صحنه برزخ شدیم روح و ریحان است. خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را! می‌فرمود این‌هایی که می‌بینند شهدا در میدان جنگ تیر خوردند و دست و پا می‌زنند خیال می‌کنند که آنها در زحمت هستند و رنج می‌برند، در حالی که اینها مثل کسانی هستند که در هوای گرم وارد استخری شدند و دارند شنا می‌کنند این قدر لذت می‌برند. این بیان نورانی ایشان را باید از قرآن استفاده کنیم که مرگ دو نحو است: یک وقت است که کسی در حال مرگ، رنج می‌برد و یک وقت در حال مرگ، کمال نشاط اوست ولو ما داریم او را از زیر آوار در می‌آوریم!

فهاهنا امور، الأول: «الاسرائیل ما هو؟» این را ذات اقدس الهی مشخص کرده به پیغمبر فرمود که شما با یک گروه عادی رو به رو نیستید؛ در سوره مبارکه «مائده» آیه سیزده فرمود: ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ شما با یک کشور عادی رو به رو نیستی. این هر روز دارد خیانت می‌کند نقشه می‌کشد جاسوسی می‌کند.

اینها کسانی هستند که ﴿یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ﴾، شما چه توقعی دارید؟ با چه کسی می‌خواهید بسازید؟ بالاخره روزی هست که شما به بدترین وضع مبتلا می‌شوید. به فکر خودتان باشید! بله، حزب الله را خدا کمک می‌کند بالاخره کمک می‌کند؛ اما به فکر خودتان باشید! اگر یک وقت آنها خواستند به ایران آسیب برسانند، در مقابل پاسخ ایران، نظامی‌های شما رهگیری نکنند و موشک ایران را در هوا نزنند.

اینکه جناب آقای عراقچی تشریف می‌برد آنجا، دارد اینها را تعلیم می‌دهد تربیت می‌کند که بعضی گفتند که اسرائیل به اینها گفته اگر می‌شود از فضای مثلاً فلان کشور می‌خواهند بیایند شما هم کاری بکنید؛ این کار را نکنند، برای اینکه به دنیایشان به آخرتشان به شرفشان به حیثیتشان دارند آسیب می‌رسانند؛ به فکر خودتان باشید! این نصیحتی است که آقای عراقچی دارد می‌کند.

دستور رسمی ما این است که خودتان را بر قرآن عرضه کنید. اگر مسائل پیچیده بود بله، مقدور همه ما نبود؛ اما فرمود هر روز خودتان را بر قرآن عرضه کنید. سیلی می‌خورید! چه کار می‌خواهید بکنید؟!

سکوت هیچ عالم و مسئولی از کشورهای اسلامی، جایز نیست

من ضمن تشکر از شما آقایان و ضمن طلب مغفرت برای وجود پربرکت سید حسن نصرالله (رضوان الله تعالی علیه) که از بزرگترین شهدای عصر ماست و ضمن گرامیداشت شهادت این بزرگوار و همه شهدای منطقه لبنان و غزه و امثال ذلک، یقین داریم که اینها پیروز هستند بدون هیچ تردیدی! منتها وظیفه ما این است که تا آنجایی که مقدور ماست کوتاهی نشود و ضمن احترام به مسئولین کشورهای اسلامی، ضمن احترام به علمای کشورهای اسلامی، ضمن احترام به همه برادران ایمانی اعم از شیعه و سنی، میگوییم اولین وظیفه ما این است که خودمان را بر قرآن کریم عرضه کنیم! اینها مسائل پیچیده و مشکلی نیست. فرمود اینها را نظر بکنید می‌فهمید. حالا باطن اینها و دقائق اینها بله، ممکن است برای همه مقدور نباشد؛ اما ﴿یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ﴾ را می‌فهمیم، ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ را می‌فهمیم، ﴿إِذا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلائِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ﴾ را می‌فهمیم، ﴿سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدین‏﴾ را می‌فهمیم.

بنابراین هیچ عالمی از علمای اسلام، هیچ مسئولی از مسئولان کشورهای اسلامی چه عرب چه عجم چه شرقی چه غربی اینها سکوتشان جایز نیست! همان بیانی است که «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیْطانٌ أَخْرَسٌ» فرمود کسی که حق را نگوید شیطان دهن بسته است. شیطان یک وقت حرف میزند، گمراه می‌کند و یک وقت کسی است که آن جایی که باید نصیحت بکند ساکت است. فرمود آن که در جایی که باید حرف بزند و هدایت بکند و نصیحت بکند و دفاع بکند، حرف نزند و ساکت باشد: «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیْطانٌ أَخْرَسٌ». این را به وجود مبارک پیغمبر نسبت دادند؛ ولی مثل اینکه در سندش حرف است، اما مطلبش حق است.

بنابراین باید این دو کار را بکنیم: یک، عرضه بر قرآن و دو، تطبیق با حوادث روز.

امیدواریم که ذات اقدس اله طولی نکشد که نصرت الهی را شامل همه شما بنماید و کوششی که رهبر محترم مخصوصاً در آن نماز باشکوه انجام دادند که واقعاً در آن روز آبرویی بود برای اسلام، ماجور باشد! خدا رحمت کند فردوسی را! می‌گوید: «فلک گفت احسنت ملک گفت زه» که ما این را درباره وعده صادق دوم گفتیم! این یک چیز عادی نبود؛ همه ماندند. تنها اسرائیل که نیست؛ شما می‌بینید که پشت سر هم، هم آمریکا است هم انگلیس است هم فرانسه است همه هستند. این جنگ احزاب است؛ کدام کشور بود که به اینها کمک نکرد؟!

هیچ نگرانی نیست در پیروزی اسلام و اینها! سلام را به رهبر می‌رسانید، تشکر می‌کنید! امیدواریم که ذات اقدس اله سعی شما را مشکور بکند! این عزیزانی که آسیب دیدند سلام ما را تسلیت ما را عرض ارادت ما را عرض دعای ما را به همه اینها ابلاغ بفرمائید.

«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط