یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 14:27

کد خبر 669231

یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 11:13:03


آیا می‌توانیم شخصیت‌مان را تغییر دهیم؟


خراسان/ آیا تا به حال شخصیت‌تان را آزموده‌اید؟ شاید پاسخ برخی از شما مثبت باشد و متوجه شده باشید که نتایج آزمون شما را در یکی از گونه‌های مختلف شخصیتی مانند برون‌گرا، درون‌گرا، شهودی یا احساسی قرار می‌دهد. به گزارش «ایندیپندنت»، برخی مدارس و سازمان‌ها به کمک این آزمون‌های شخصیت افراد را به سوی آینده شغلی ایده‌‌آل سوق می‌دهند اما مطالعات علم شخصیت‌ مدرن می‌گوید قرار نیست تا آخر عمرتان با همان شخصیتی که با آن به دنیا آمده‌اید، زندگی کنید.
شخصیت چه چیزهایی را دربر می‌گیرد؟
 آیا فردی هستید که به موقعیت‌های زندگی با بدبینی نگاه می‌کند یا این  که نیمه‌ پر لیوان را می‌بیند؟ آیا فرد دقیقه ۹۰ هستید و تا آخرین لحظه در انجام کار تعلل می‌کنید یا از قبل برنامه می‌ریزید و بعد سراغ انجام آن می‌روید؟ می‌توانید شخصیت را مجموعه‌ای از برچسب‌ها در نظر بگیرید که پاسخ‌های شما به این سوالات را دربر گیرد، بنابراین بسته به پاسخ‌های‌تان ممکن است به شما برچسب خوش‌بین، همدل یا قابل اعتماد بزنند. بنابر مطالعات، تمامی این برچسب‌‌های توصیفی را می‌توان در پنج مشخصه کلی خلاصه کرد؛ چیزی که روان‌شناسان آن را «پنج مشخصه بزرگ» می‌نامند. این کلمات عبارت اند از: روان‌رنجوری، برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی، موافقت و همراهی و گشودگی به تجربیات.
تغییر شخصیت دشوار به نظر می‌رسد
به یاد داشته باشید شخصیت؛ شیوه تفکر، احساسات و رفتار مشخص یک فرد است و با آن که تغییر شخصیت دشوار به نظر می‌رسد، افراد همواره قادرند نحوه تفکر، احساس و رفتارشان را تغییر دهند. برای مثال، فرض کنید که فرد چندان قابل اعتمادی نیستید، اگر اندیشیدن به این موضوع را شروع کنید که «با به‌موقع رفتن سر قرار با دوستانم، به آن‌ها احترام می‌گذارم»، قبل از دوستانتان سر قرار حاضر می‌شوید و احساس غرور و افتخار می‌‌کنید و رفتارهای جدید بروز می‌دهید که سر‌وقت بودن شما را تقویت ‌می‌کند؛ مانند برخاستن با زنگ ساعت یا برنامه‌ریزی دقیق. با همه این رفتارها شما در حال تجسم و ارائه ویژگی‌های یک فرد قابل اعتماد هستید و اگر این تغییرات را در طول زمان حفظ کنید، شخصیت شما تغییر خواهد کرد و فرد قابل اعتمادی می‌شوید.البته از تفاوت‌ها نباید غافل شد. برخی از افراد بسیار تغییر می‌کنند و برخی از افراد کاملا بی‌تغییرند. علاوه بر این، مطالعات به عامل مداخلات شخصیتی در تغییر ویژگی‌های فردی در طول زمان هم اشاره می‌کنند. به باور محققان، افراد می‌توانند با تغییرات عامدانه در تفکر و رفتار‌شان، بر سرعت تغییر شخصیت بیفزایند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط