یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 14:21

کد خبر 669240

یک‌شنبه 29 مهر 1403 - 11:16:30


سهم پسماندهای خانگی گیلان چقدر است؟


ایسنا/ مدیرعامل مدیریت پسماند گیلان، با اشاره به سهم ۶۰ تا ۶۷ درصدی پسماند خانگی در پسماند روزانه استان، گفت: تمرکز طرح تفکیک زباله از مبدا بر مدارس و ادارات است، زیرا این دو قشر با حدود ۴۰ درصد خانوارهای استان مرتبط هستند. 

شهرام توانا، مدیرعامل مدیریت پسماند گیلان حدود ۶۵ درصد زباله های تولید شده روزانه در استان گیلان را خانگی دانست و اظهار کرد: حدود ۲۵ درصد زباله ها نیز توسط اصناف تولید می شود.

وی با اشاره به تولید کمتر از هشت درصد زباله استان در مدارس و کمتر از دو درصد در ادارات، افزود: استان گیلان حدود ۳۴۰ هزار دانش آموز دارد؛ همچنین قریب به ۶۵ هزار نفر پرسنل رسمی ادارات هستند که این افراد حدود ۴۰ درصد خانوارهای استان را تشکیل می دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با بیان اینکه تمرکز طرح تفکیک زباله از مبدا بر مدارس و ادارات است، تصریح کرد: در طرح تفکیک زباله از مبدا در مدارس و ادارات، بیش از تفکیک زباله و جمع آوری پسماند و گردش مالی زباله های خشک، به دنبال فرهنگ سازی در خانواده ها هستیم.

توانا با اشاره به نقش موثر و نفوذپذیر آموزش در حوزه تفکیک زباله، یادآور شد: اگر والدین در ادارات آموزش تفکیک زباله از مبدا را فرا بگیرند، آن را در خانواده گسترش می دهند؛ دانش آموزان نیز این آموزش ها را در مدرسه فرا می گیرند و در خانه اجرا می کنند.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره شاخص های توسعه پایدار از جمله اقتصاد و اجتماع و محیط زیست، اضافه کرد: طبق فرمایش رهبری، مسئله محیط زیست با یک یا دو ارگان حل نمی شود و یک همت جمعی می خواهد و همه دخیل هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان آموزش و پرورش را دارای نقش اساسی در فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا دانست و تاکید کرد: انتخابات شورای مدرسه و انتخاب شهردار مدرسه نقش مهمی در آموزش تفکیک زباله دارد؛ معلمان نیز باید آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه کنند.

وی از شهروندان خواست زباله های عادی(تر) را به همراه زباله های تفکیک شده(خشک) جلوی درب منازل قرار ندهند و خاطرنشان کرد: پرسنل شهرداری اقدام به جمع آوری زباله های عادی از ۹ شب الی ۵ صبح می کنند، اما زباله های خشک باید نظام مند و هوشمند و توسط گروه دیگری جمع آوری شود.

توانا فرایند آموزش و فرهنگ سازی را زمان بر دانست و گفت: باید به روش های کمی تفکیک زباله از مبدا توجه کنیم و اطلاع رسانی و آموزش و فرهنگ سازی تفکیک زباله را در دستور کار همه ادارات و ارگان ها قرار دهیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط