دوشنبه 02 مهر 1403 - 00:48

کد خبر 67649

چهارشنبه 03 خرداد 1402 - 17:15:00


ب ام و سری 5 جدید با نسخه های برقی و بنزینی معرفی شد


آخرین خودرو/ سرانجام انتظارها به پایان رسید و رقیب مرسدس بنز E کلاس به میدان آمد. ب ام و سری 5 جدید با کد G60 برای اولین بار نسخه تمام برقی هم خواهد داشت.
ب ام و سری 5 یکی از مهم ترین محصولات باواریایی ها محسوب می شود. این سدان لوکس متوسط همیشه جذابیت های خاص خودش را داشته و حالا بعد از گذشت 6 سال تغییر نسل می دهد تا رونقی دوباره را در فروش سدان های ب ام و داشته باشیم. این سدان هم به سبک سری 7 در دو نسخه تمام برقی و بنزینی به بازار می آید و تقریبا طراحی در هر دو نسخه یکسان است. مرسدس بنز با معرفی سری EQ خط طراحی خودروهای برقی را از بنزینی جدا کرد اما ب ام و همچنان می خواهد نشان دهد می توان خط طراحی را در هر دو نسخه حفظ کرد.
طراحی ب ام و سری 5 جدید
همانطور که گفته شد طراحی نسخه برقی با بنزینی (به جز برخی جزئیات) یکسان است. برخلاف آنچه در ب ام و سری 7 جدید دیده بودیم، کلیت طراحی حفظ شده و به زبان ساده می توان گفت با یک نگاه متوجه می شویم که با یک ب ام و طرف هستیم. طراحی جلوپنجره سبک طراحی های سنتی ب ام را را تا حدی حفظ کرده و چراغ های جلو کشیده و تمام ال ای دی طراحی شده اند. گرافیک چراغ ها کاملا جدید است و طراحی سپر ها کاملا اسپرت و برجسته بنظر می رسد. به زبان ساده تر طراحان ب ام و اینبار محافظه کارتر پیش رفته اند و این خودرو به هیچ وجه مثل i7 و  XM طراحی غیر متعارفی ندارد. 

 نسل جدید سری 5 نسبت به قبل از نظر طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری بزرگ تر شده و با ابعاد جدید این خودرو به بزرگ ترین سدان لوکس رده خودش تبدیل می شود. این افزایش ابعاد بطور محسوس خودش را در کیفیت رانندگی و همچنین فضای کافی در کابین نشان می دهد. این همان المانی است که به عقیده بسیاری در E کلاس قوی تر بوده و حالا سری 5 در نسل جدیدش می خواهد در این بحث از رقیب دیرینه خود بهتر باشد. 

 کابین ب ام و سری 5 جدید

اگرچه در بدنه تغییرات عجیبی نسبت به نسل قبل ندیدیم اما در داخل تغییرات بسیار عمیق هستند. در کابین سری 5 جدید دو صفحه نمایش را در یک پنل یکپارچه را داریم که سیستم اطلاعات سرگرمی و کلاستر دیجیتال را نمایش می دهند. آخرین نسل از سیستم های اطلاعات سرگرمی ب ام و موسوم به iDrive 8.5 را در این سدان داریم که قدرت تحلیل و پردازش سریع تری نسبت به نسل قبلی خود ارائه می دهد. در مورد امکانات هم هر آنچه در ب ام و سری 7 دیده بودیم احتمالا در این سدان هم خواهیم داشت و این یعنی آخرین تکنولوژی های بکار رفته در ب ام و در زمینه خودران و ایمنی را در سری 5 جدید می بینیم.

 مشخصات فنی ب ام و سری 5 جدید
سری 5 جدید با نسخه پایه 530i به بازار آمریکا می آید که زیر کاپوت آن پیشرانه 2 لیتر توربوشارژ را داریم که توان تولید نهایت قدرت 255 اسب بخار و نهایت گشتاور 400 نیوتن متر را دارد. قدرت به چرخ های عقب می رسد و شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیه زمان می برد. البته این نسخه با خرید پکیج xDrive تا یک دهم ثانیه سریع تر هم خواهد بود. 

 نسخه بعد 540i نام دارد که تمام چرخ محرک است. زیر کاپوت این نسخه پیشرانه 3 لیتر 6 سیلندر خطی را داریم که توان تولید قدرت 375 اسب بخار و گشتاور 520 نیوتن متر را دارد که به لطف سیستم هیبرید خفیف این میزان گشتاور می تواند تا 540 نیوتن متر هم افزایش یابد و با این قدرت شتابگیری در 4.5 ثانیه انجام خواهد شد. جعبه دنده در هر دو نسخه از نوع 8 سرعته اتوماتیک است.

 اما حالا نوبت به دو نسخه برقی eDrive40 و M60 می رسد. در سری پنج نسخه eDrive40 تک پیشرانه برقی را سوار بر محور عقب داریم که توان تولید نهایت قدرت 335 اسب بخار و نهایت گشتاور 430 نیوتن متر را دارد. در این نسخه شتابگیری در 5.7 ثانیه انجام می شود و نهیات سرعت به 193 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. در نسخه قوی M60 دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور نهایت قدرت و گشتاور ترکیبی 590 اسب بخار و نهایت گشتاور 820 نیوتن متر را تولید می کنند. شتابگیری در این نسخه از 3.7 ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت به 230 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. ظرفیت باتری ها در هر دو نسخه 84.3 کیلووات ساعت است که این ظرفیت باعث می شود میزان پیمایش با هر بار شارژ کامل در نسخه تک محوره 475 کیلومتر و در نسخه دو محوره 412 کیلومتر باشد. 

 یکی از امکانات جذاب در سری 5 جدید سیستم تغییر لاین هوشمند آن است. زمانی که شما خودرو را در حالت خودران بزرگراه قرار داده باشد خودرو برای تغییر لاین تایید شما را می خواهد و تایید شما تنها با نگاه کردن به آینه های جانبی انجام می شود. این خودرو بصورت استاندارد به مونروف مجهز است اما با پرداخت مبلغ بیشتر می توان سانروف پانورامیک را سفارش داد که دید را تا 90 درصد افزایش می دهد و تقریبا کل سقف را شامل می شود. 
 قیمت پایه برای نسل جدید سری 5 57,900 دلار است و در گران ترین نسخه به 84 هزار دلار می رسد. البته قرار است در اروپا نسخه های دیزل از این خودرو هم به فروش برسد که در آینده معرفی خواهند شد. 
نویسنده : محمدرضاپاداش


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط