پنج‌شنبه 27 دی 1403 - 06:36

کد خبر 678100

یک‌شنبه 06 آبان 1403 - 11:15:00


کار سخت «ببخشید» گفتن


خراسان/ عذرخواهی صادقانه و موثر باید بتواند ضمن انتقال همدلی، پشیمانی و تاسف واقعی، تعهدی بر یادگیری از اشتباهات گذشته باشد. به گزارش «یورونیوز» اما چگونه و چه زمانی آن را انجام دهیم تا جای درمان، درد مضاعف نباشد؟
چه زمانی باید عذرخواهی کنیم؟
آگاهی از زمان مناسب عذرخواهی به اندازه چگونگی آن مهم است. به‌طور کلی، حتی اگر شک دارید که اقدام شما چه عمدا و چه سهوا باعث ناراحتی یا آسیب به شخص دیگری شده، بهتر است عذرخواهی و ماجرا را روشن کنید. اگر کسی این کار را با شما می‌کرد، چه احساسی داشتید؟ اگر آزرده می‌شدید، عذرخواهی لازم است. حتی اگر کاملا مطمئن نیستید، عذرخواهی به شما فرصت پذیرش اشتباهات را می‌دهد و مجدد می‌توانید حد و مرزهای خود را تعیین کنید.
مسئولیت‌پذیری| پذیرفتن مسئولیت به معنای اعتراف به اشتباهاتی است که باعث آسیب یا ناراحتی دیگران شده است. این یکی از مهم‌ترین بخش‌های عذرخواهی است که غالبا نادیده گرفته می‌شود. گفتن جملاتی مبهم مانند «متاسفم اگر از حرفی که زدم ناراحت شدی» این حس را القا می‌کند که احساسات جریحه‌دار شده تصادفی بوده و مسئولیتش با شما نیست. اما گفتن جملاتی مانند «وقتی [حرف ناراحت‌کننده] را زدم، به‌درستی فکر نکردم. می‌دانم که احساساتت را جریحه‌دار کردم و بابت آن متاسفم» نشان‌دهنده این است که شما می‌دانید چه چیزی باعث ناراحتی شده و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرید.
ابراز تاسف| برای عذرخواهی موثر، مهم است که ارزش ابراز تاسف را درک کنید. پذیرفتن مسئولیت مهم است، اما طرف مقابل باید بداند که شما از صمیم قلب بابت رنجی که به او وارد کرده‌اید، ناراحت هستید. مثلا بگویید: «ای کاش می‌توانستم آن حرف را پس بگیرم»، «ای کاش بیشتر فکر کرده بودم» و ... . این جملات به صداقت عذرخواهی ‌می‌افزایند و به طرف مقابل نشان می‌دهند که شما واقعا به او اهمیت می‌دهید.
جبران کردن| اگر راهی برای جبران کردن خطایتان وجود دارد، آن را انجام دهید. بخشی از صداقت در عذرخواهی، تمایل به انجام کاری برای رفع مشکل است. اگر چیزی را شکسته‌اید: «چگونه می‌توانم آن را جایگزین کنم؟» اگر حرف ناراحت‌کننده‌ای زده‌اید: «می‌دانم که حرف‌هایم باعث آزارت شد. نباید با کسی که دوستش دارم این‌طور رفتار می‌کردم. از این به بعد سعی می‌کنم قبل از صحبت کردن بیشتر فکر کنم». اگر اعتماد طرف مقابل را خدشه‌دار کرده‌اید: «آیا کاری هست که بتوانم همین الان برای بازسازی اعتماد تو انجام دهم؟» هر آن چه می‌توانید برای بهبود اوضاع انجام دهید. اگر نمی‌دانید چه چیزی کمک می‌کند، از طرف مقابل بپرسید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط