شنبه 12 آبان 1403 - 16:01

کد خبر 685188

شنبه 12 آبان 1403 - 14:01:40


دفاع تمام قد کیا از طراحی زشت تاسمان!


/ کیا بالاخره از اولین وانت خود با نام تاسمان رونمایی کرد. این وانت با طراحی خاص خود سعی دارد در بخشی از بازار که پر از نام‌های معروف است، متمایز باشد و بتواند با کمک این ویژگی توجه مشتریان را به خود جلب کند. اما در همین بدو معرفی، کیا تاسمان به خاطر طراحی عجیب و غریب خود با انتقادات فراوانی مواجه شده و بسیاری آن را خودرویی زشت می‌پندارند. در مقابل مدیر طراحی بیرونی کیا، به دفاع از این پیکاپ پرداخته و سبک طراحی آن را افتخارآمیز دانسته است!

1403/08/09 - 13:01

آقای جان باکینگهام در مصاحبه با نشریه استرالیایی Carsales در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون چهره نامتعارف تاسمان گفته: «ما نسبت به دستاورد خود افتخار می‌کنیم. تیم طراحی کیا موفق شده چیزی منحصربفرد خلق کند و واکنش‌های مثبت زیادی در رابطه با آن به‌ دست آورده است.» البته مشخص نیست که منبع و مرجع آقای باکینگهام برای واکنش‌های مثبت کجاست! شاید بهترین معیار برای سنجش درستی این ادعا میزان استقبال مشتریان از کیا تاسمان در بازارهای بین‌المللی و آمار فروش آن در قیاس با رقبای مطرحی چون تویوتا هایلوکس و فورد رنجر باشد. این پیکاپ از سال آینده به فروش خواهد رسید.

ایده‌پردازی تمامی استودیوهای طراحی کمپانی
با وجود نظرات ضد و نقیض در اینترنت درباره طراحی تاسمان، آقای باکینگهام تاکید دارد که این ظاهر غیرمعمول نتیجه تفکر عمیق و بررسی‌های زیادی است که توسط تمام استودیوهای طراحی کیا در سراسر جهان انجام شده است. طبق گفته او، حدود ۲۰ طرح اولیه به ثبت رسیده و در نهایت، ۳ طرح نهایی در مقیاس واقعی ساخته شده است. از دید آقای باکینگهام، نتیجه نهایی اصلاً «اتفاقی» نیست. وی افزوده: «تاسمان خودرویی است که به زمان نیاز دارد تا با آن انس بگیرید. وقتی این خودرو در خیابان‌ حرکت کند، با طراحی جسورانه شما را مجبور به تماشای خود خواهد کرد.»

انتقادها نسبت به عدم بهره‌مندی از پیشرانه شش سیلندر
یکی از موضوعات بحث‌برانگیز دیگر، عدم استفاده از موتور شش سیلندر در تاسمان است. رقبای مستقیم یعنی فورد رنجر، فولکس واگن آماروک و تویوتا هایلوکس با موتور V6 قابل انتخاب هستند. با این حال، کیا تصمیم به استفاده از موتور چهار سیلندر بنزینی و دیزلی گرفته؛ مهندس ارشد بخش سواری و هندلینگ کیا در این باره به نشریه استرالیایی گفته در یک خودروی پیکاپ گشتاور بالا در دورهای پایین، نسبت به قدرت بیشتر در دورهای بالا ارجحیت دارد. از نظر آقای گریم گیمبولد ارائه گشتاور بیشتر در دورهای بالا تفاوت خاصی ایجاد نمی‌کند، چرا که در خودروهای پیکاپ دستیابی به گشتاور کافی در دورهای پایین مهم‌تر است.

البته رولند ریوِرو، مدیر برنامه‌ریزی محصولات کیا در استرالیا احتمال عرضه تاسمان با موتور V6 را منتفی ندانسته و گفته ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد، زیرا تاسمان حیاتی طولانی‌ مدت خواهد داشت. البته وی اظهار کرده محدودیت‌های جدید مربوط به میزان انتشار گازهای آلاینده، مانع فروش تاسمان شش سیلندر در استرالیا خواهد شد.

احتمال تولید نسخه شاسی‌بلند تاسمان
شاخه کیا در استرالیا به تولید نسخه شاسی‌بلند تاسمان علاقه نشان داده است. اگر این نسخه وارد بازار شود، باید به مصاف رقیبی مثل فورد اورست برود. شاید بدانید اوروست که به شاسی مستقل از بدنه مجهز است، بر اساس فورد رنجر توسعه پیدا کرده و نسخه شاسی‌بلند آن محسوب می‌شود. نسخه شاسی‌بلند تاسما  نیز می‌تواند بر مبنای فرمولی مشابه تولید شده و جایگزینی برای مدل موهاوی (بورگو در برخی بازارها) باشد. این خودرو که تنها در سال ۲۰۰۹ در آمریکا عرضه شد، به دلیل محدودیت‌های زیاد از بازارهای بین‌المللی حذف گردیده و فقط در سرزمین مادری به فروش می‌رسد.

احتمال عرضه در آمریکا
با توجه به مالیات ۲۵ درصدی واردات خودروهای پیکاپ به آمریکا، صادر شدن تاسمان به این کشور تقریباً منتفی است. اما اگر کیا تصمیم بگیرد پیکاپ خود را در کارخانه جورجیا تولید کند، عرضه آن به بازار ایالات متحده با قیمتی معقول امکان‌پذیر خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط