جمعه 09 آذر 1403 - 02:01

کد خبر 686779

یک‌شنبه 13 آبان 1403 - 18:13:31


عبور یک کشتی جنگی صهیونیستی از کانال سوئز خشم حزب مصری را برانگیخت


ایرنا/ عبور یک کشتی جنگی رژیم صهیونیستی از کانال سوئز خشم حزب مصری «المحافظین» و برخی چهره های این کشور را برانگیخت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه «القدس العربی»، هنوز جنجال مربوط به میزبانی بندر اسکندریه مصر از یک کشتی حامل مواد منفجره رژیم صهیونیستی فروکش نکرده است که انتشار ویدیوئی از عبور یک کشتی جنگی این رژیم از کانال سوئز، حیرت و نارضایتی تعدادی از مصری‌ها را برانگیخت.

سازمان کانال سوئز با صدور بیانیه‌ای درباره عبور این کشتی اعلام کرده است که گذر این کشتی در راستای پایبندی این سازمان برای اجرای معاهدات بین‌المللی مربوط به آزادی تردد کشتی‌ها اعم از جنگی و تجاری، صرف‌نظر از تابعیت این کشتی‌ها و نیز در راستای عمل به مفاد معاهده قسطنطنیه (معاهده استانبول)، صورت گرفته است.

در بیانیه این سازمان همچنین آمده است که معاهده قسطنطنیه که در سال ۱۸۸۸ به امضا رسیده، ارکان اصلی تعامل بین‌المللی کانال سوئز را ترسیم کرده که به موجب آن حق همه کشورها برای استفاده از این آبراه جهانی محفوظ است.

از سوی دیگر، حزب «المحافظین» مصر، بیانیه صادره از سازمان کانال سوئز در توجیه عبور کشتی جنگی رژیم صهیونیستی از این کانال و حرکت به سمت نسل‌کُشی فلسطینیان را محکوم کرد.

در بیانیه این حزب با اشاره به تداوم نسل‌کشی فلسطینیان غزه آمده است: مسخره و تناقض دردناک این است که ما به معاهدات بین‌المللی با رژیمی پایبند باشیم که تمامی معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد و حتی توافقنامه‌های مستقیم با مصر از جمله توافق مربوط به محور فیلادلفیا را نقض می‌کند.

این حزب، خواستار بازنگری فوری مصر در این موضع خود متناسب با حجم فاجعه انسانی در نوار غزه و نیز عذرخواهی و ممانعت از عبور کشتی‌های نظامی رژیم صهیونیستی و متحدان آن از کانال سوئز تا زمان توقف جنایت‌های این رژیم علیه فلسطین و لبنان و پایبندی آن به توافقنامه‌های بین‌المللی شد.

در همین ارتباط «رباب یحیی» پژوهشگر و نویسنده مصری ضمن مخالفت با بیانیه سازمان کانال سوئز گفت: مصر، معاهده قسطنطنیه را امضا نکرده است زیرا در زمان امضای این معاهده، مصر یک کشور دارای حاکمیت نبود بلکه یک ایالت تابعه عثمانی و تحت اشغال انگلیس بود؛ این معاهده ۲۹ اکتبر ۱۸۸۸ توسط نمایندگان انگلیس، فرانسه، اتریش، ایتالیا، روسیه، امپراطوری عثمانی، اسپانیا و هلند امضا شد و به موجب آن، این کانال جزء خاک مصر باقی ماند.

وی افزود: با وجود این، در دوره جنگ جهانی اول و دوم، انگلیس این کانال را تحت سیطره خود درآورد و تردد کشتی‌های تجاری و جنگی دشمنانش از این کانال را ممنوع کرد و این یعنی ممنوعیت تردد کشتی‌ها از این کانال امکانپذیر است و در گذشته نیز انجام شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط