دوشنبه 05 آذر 1403 - 13:22

کد خبر 690110

چهارشنبه 16 آبان 1403 - 12:50:00


«مارش ایرانی» با یاد شهدای وطن به روی صحنه رفت


ایرنا/ ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مازیار یونسی با اجرای قطعاتی از آهنگ‌سازان بنام ایران و جهان به یاد شهدای وطن در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

ارکستر سمفونیک تهران از مجموعه‌های تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی که از سال گذشته با رهبری دائمی منوچهر صهبائی به روی صحنه می‌رفت، از شهریور ماه امسال با رهبران مهمان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بر این اساس ارکستر سمفونیک تهران شامگاه سه‌شنبه - ۱۵ آبان- به رهبری میهمان مازیار یونسی به عنوان رهبر مهمان با اجرای قطعه‌های «مارش ایرانی» اثر یوهان اشتراوس دوم (پسر) آهنگساز اتریشی (که نام کنسرت سمفونیک نیز از این قطعه برگرفته شده است)، «سمفونی شماره ۴(ایتالیایی)» اثر فیلیکس مندلسون آهنگساز آلمانی، «پاداش سکوت» (موسیقی فیلم) اثر پیمان یزدانیان، «دریاچه قو» (بخش‌های یک، ۲ و چهار) اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز روسی، «بارکارول» (از اپرای داستان‌های هافمن) اثر ژاکژاکوب اُفِنباخ آهنگساز آلمانی، «پایکوبی» اثر حسین علیزاده با تنظیم مازیار یونسی اجرا شدند.

مازیار یونسی رهبر ارکستر پس از حضور اعضای ارکستر در صحنه و پیش از اجرای قطعه‌ها ضمن خوش‌آمدگویی به مخاطبان اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم که این افتخار را پیدا کردم تا ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کنم. در بخش اول یک مارشی را به نام «مارش ایرانی» به آهنگ‌سازی یوهانس اشتراوس اتریشی اجرا می‌کنیم، اشتراوس این اثر را برای هیات ایرانی نوشته است که به روسیه رفته است، این آهنگ‌ساز در آن زمان در روسیه بوده و این مارش را برای هیات ایرانی نوشته است.

وی افزود: «مارش ایرانی» از این جهت جالب است که آهنگسازی از یک فرهنگ دیگری، فرهنگ ایرانی را چگونه دیده و توانسته یک مارش را برای یک مناسبت رسمی بنویسد. پس از قطعه «مارش ایرانی» بدون وقفه «سمفونی شماره ۴» مندلسون را اجرا می‌کنیم که به سمفونی ایتالیایی مشهور است، مندلسون آهنگ‌ساز آلمانی به ایتالیا سفر کرده بود و مدتی در این کشور بوده و از آثار ایتالیایی برای نوشتن این اثر بهره برده است، این اثر هم از این جهت جالب است که یک آهنگ‌سازی از فرهنگ دیگر به کشور دیگر رفته و از فرهنگ آن کشور برای خلق اثر بهره برده است و امیدوارم شب خوبی برای شما باشد.

پس از اجرای این قطعه‌ها، زمان کوتاهی برای استراحت اختصاص داده شد.

«پاداش سکوت» برای ادای احترام به شهدای وطن

پس از پایان زمان استراحت و حضور اعضای ارکستر در صحنه، رهبر ارکستر طی سخنانی بیان کرد: قطعه بعدی که برای شما اجرا می‌کنیم، قطعه‌ای از پیمان یزدانیان است که در جریان تمرین به دلیل اتفاقی که برای سربازان ارتش اتفاق افتاد، با ارکستر تصمیم گرفتیم که این اثر را اجرا بکنیم، این قطعه برای فیلم «پاداش سکوت» درباره سربازی در هشت سال دفاع مقدس است که موسیقی بسیار زیبایی دارد و ما فکر کردیم این قطعه را اجرا و تقدیم کنیم به سربازانی که در ارتش از دست دادیم و تمام کسانی که در تاریخ پنج، ۶ هزار ساله مملکت، از ایران خانم و این سرزمین محافظت کردند و امیدواریم از آن لذت ببرید.

فراموش شدن شنونده حرفه‌ای موسیقی 

یونسی پس از اجرای قطعه «پاداش سکوت» با اشاره به دلیل ارایه توضیحاتی درباره قطعه‌ها اظهارداشت: فکر می‌کنم ارایه توضیحاتی درباره قطعه‌های کنسرت کمک می‌کند تا بیشتر با آنها ارتباط برقرار کنیم. شرایط نسبت به گذشته بسیار سخت شده است، نسبت به ۲۰۰، ۵۰ یا حتی ۲۰ ساله گذشته، یک مقداری گوش دادن حرفه‌ای به موسیقی و شنونده حرفه‌ای بودن موسیقی، در حال فراموشی است. حیف است چون از گوشمان بهره‌های خیلی زیادی می‌توانیم ببریم به عنوان عضو کوچکی در کنار اعضای ارکستر اکنون قرار است در این بخش «دریاچه قو» (بخش‌های یک، ۲ و چهار) اثر پیتر ایلیچ چایکوفسکی را اجرا کنیم.

پس از اجرای قطعه «دریاچه قو»، یونسی گفت: قطعه بعدی که برای شما اجرا می‌کنیم قطعه «بارکارول» اثر افنباخ است از اپرای داستان‌های هافمن است که ملودی و روایت جالبی دارد و آواز عاشقانه است که با ارکستر اجرا می‌کنیم و خواننده آن هم سازها هستند.

بخش پایانی کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به اجرای قطعه «پایکوبی» اثر حسین علیزاده اختصاص داشت.

رهبر ارکستر پیش از اجرای این قطعه گفت: آخرین قطعه‌ای که اجرا می‌کنیم، قطعه «پایکوبی» از آلبومی به همین نام با آهنگ‌سازی حسین علیزاده در دستگاه چهارگاه است که با همراهی داریوش زرگری نوازنده تنبک در دهه ۷۰ منتشر شده که بسیار اثر جذابی است، هشت سال گذشته این اثر را برای ارکستر زهی تنظیم کردم و باز هم این افتخار را داشتم که آن را برای ارکستر بزرگ تنظیم بکنم و اکنون با همکاری اعضای ارکستر این قطعه را اجرا می‌کنیم و امیدوارم از آن لذت ببرید.

یونسی افزود: موسیقی ایرانی در حال از دست رفتن است، امیدوارم خودمان هم به فکر حفظ موسیقی ایرانی باشیم، خواهش می‌کنم این موسیقی را جدی بگیرید، موسیقی ایرانی مجموعه‌ای از آواها و نواهاست که پیشینه ناخودآگاه جمعی ماست و هر کدام از دستگاه‌های موسیقی تاریخ و پیشینه‌ای دارند. ابزار دریافت آن هم حس شنوایی ماست که به نظرم باید بیشتر به آن بپردازیم.

برداشت و تداعی از دوردست‌ها

امیرعباس ستایشگر معاون آفرینش‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی در یادداشتی در دفترچه کنسرت ارکستر ملی ایران نوشته بود: «بدون شک، ویژگی مهم اجرای امشب برداشت و تداعی از دوردست‌ها خواهد بود. کارگان (رپرتوار) انتخابی ارکستر، برداشت‌هایی صوتی از سرزمین‌هایی دورتر از مرزهای ذهنی آهنگ‌سازان خود است. «مارش ایرانی» از آهنگ‌سازی اتریشی با نگاهی به استنباط‌های صوتی ایرانی، «سمفونی شماره‌ ۴» از آهنگ‌سازی آلمانی برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و ریتم‌های ایتالیایی، «بارکارول» ساخته ذهنی فرانسوی بر متنی آلمانی و... تمامی این برداشت‌ها به ما نشان می‌دهد موسیقی فراتر از مرزها و بر فراز واقعیت‌های قراردادی همچنان می‌تازد.

«پاداش سکوت» قطعه‌ای است که ارکستر سمفونیک تهران آن را به پاس گرامیداشت شهدای پدافند هوایی ارتش می‌نوازد و به خود مفتخر است یاد کسانی را زنده می‌دارد که به خاک سرزمین‌شان تا پای جان وفادار بودند و در آخر «پایکوبی» اثر حسین علیزاده که برای اجرای ارکستر سمفونیک تنظیم شده و برای اولین بار به این شیوه و سازبندی اجرا می‌شود. هنرمندی که سهم مهمی از موسیقی امروز ایران در اختیار ذوق و نبوغ اوست.»

محمدرضا کریمی (کنسرت مایستر)، امیر مینوسپهر، فرزاد صیدی، احسان شامی، عرفان شریف زاده، فرید ذاکری، هورام ترابی، حسن ملکی، سارا قاسمی، درسا میناسازی، سجاد صالح آبادی (ویولن یک)، مونیکا لران، مهوش عسگری، پیمان شامی، عرفان وکیلی، سارا بیرامزادگان، موژان میرزایی، علیرضا گلستانه، ملیکا زاده محمدی، حمید خدایی، فرناز زندیه، عرفان جاویدنیا، امیرمهزیار قاسمی (ویولن دو)، امین زمان خان، پژمان اختیاری، آتنا زنگنه، زهرا عبداله زاده، مسعود پوربخت، آریان زمانی، روشا گواهی (ویولا)، مجید اسماعیلی، کیانمهر کشاورز، شهرزاد مجد، زهرا کتابی، هلیا پورکریمی، روژان فلاح بردبار، هامون قادری، هستی علیزاده و عرفان فیجان (ویولنسل) از نوازندگان کنسرت شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران بودند.

همچنین مهدی کلانتری، پروانه انارکی، محمدرضا جبار، آوا پویا کاشانی، کوروش ملکی و نازنین احمدی (کنترباس)، ماه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده(فلوت)، فراز فراست پور (پیکولو)، آرین قیطاسی و فرشید حفظی فر(اُبوا)، مینلی دانلیان و پگاه ولی خانی (کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب و فرشاد محمدی (فاگوت)، هومان باقی، لیلا بازغی، نرگس تقی‌پور، روژینا صادقی و امیرحسین گرگین (هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، امیررضا صالحی، آرمان فتاحی (ترومپت)، سپهر عباسی و آرین خدایار (ترومبون)، رامین براتی (ترومبون باس)، بابک میردادیان (توبا)، محمدرضا پناهی‌نژاد (تیمپانی)، عرفان فرشی زاده و ماهان ببری (پرکاشن) از دیگر نوازندگان این ارکستر بودند.

ارکستر سمفونیک تهران سال ۱۳۲۲ توسط پرویز محمود پایه‌گذاری شد. دوران طلایی این ارکستر در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ و به رهبری فرهاد مشکوة سپری شد، نخستین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال ۱۴۰۳ با عنوان «از دنیای نو» به رهبری منوچهر صهبائی خردادماه در تالار وحدت به روی صحنه رفت و پس از دو ماه تعطیلی رویدادهای موسیقایی به دلیل ماه‌های محرم و صفر و ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یارانش، این ارکستر فصل جدید اجراهای خود را با رهبر مهمان از شهریورماه امسال آغاز کرد.

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران شهریورماه امسال با عنوان «تهران، جشن بیکران» به رهبری آرش گوران به عنوان رهبر مهمان طی سه شب در تالار وحدت برگزار و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط