پنج‌شنبه 24 آبان 1403 - 08:33

کد خبر 694307

یک‌شنبه 20 آبان 1403 - 11:21:00


بررسی موتورسیکلت ایتالیایی فنتیک Caballero Scrambler 700


/ شرکت فنتیک یک موتورسیکلت ساز ایتالیایی است که کار خود را در سال ۱۹۶۸ شروع کرد. پس از موفقیت مدل اولیه Caballero 500 تک سیلندر Fantic، اکنون مدل جدید ۷۰۰ سی‌سی دو سیلندر با موتور Yamaha MT-07 عرضه شده است. Caballero 500 همواره یکی از شیک‌ترین و سرگرم‌ کننده‌ ترین موتورسیکلت‌های سبک اسکرامبلر کلاسیک بوده است؛ اما نقطه‌ضعف آن، عملکرد ضعیف موتور تک سیلندر و نسبتاً ناهموارش بود. مدل جدید فنتیک Caballero Scrambler 700 سی‌سی با قدرت بیشتر و نرمی بهتر این نقص را برطرف کرده است، هرچند که قیمت آن به میزان قابل‌ توجهی افزایش یافته است.

بررسی کلی
مدل جدید ۷۰۰، جانشینی برای نسخه ۵۰۰ سی‌سی تک سیلندر سال 2019 است که خود به‌ عنوان یک اسکرامبلر کلاسیک با سبک مدرن، هندلینگ عالی و کیفیت مناسب، نقطه شروعی عالی محسوب می‌شد.

این مدل ۷۰۰ بر پایه همان طراحی اما با عملکرد و اعتبار بیشتر ساخته شده است. موتور این مدل اکنون به‌ جای ساخت Zhongshen، توسط Yamaha ساخته شده و قابلیت بیشتری برای مسیرهای طولانی دارد. تقریباً هیچ اسکرامبلر دیگری به اندازه این مدل جذابیت بصری و لذت سواری ندارد و کیفیت و عملکرد بیشتری نیز به همراه دارد.

بررسی موقعیت سواری
به‌ عنوان یک اسکرامبلر کلاسیک الهام گرفته از موتورهای آفرودی، دارای موقعیت زین باریک اما عمودی به سبک موتورهای تریل است. این ویژگی برای مبتدیان و تازه‌ کاران بسیار مناسب و بی‌دغدغه است، به‌طوری‌که این موتورسیکلت هم یک وسیله تفریحی عالی و هم یک موتور سبک و چابک برای سواری در شهر است. با این حال، کمی کوچک و بدون محافظت کامل است، بنابراین برای مسافت‌های طولانی یا حمل سرنشین اضافی مناسب نیست؛ اما به‌ عنوان یک موتور تفریحی یا برای تردد در شهر، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بررسی کاربردپذیری
به‌ طور کلی، موتورسیکلت‌های اسکرامبلر بیشتر برای نمایش طراحی شده‌اند تا استفاده عملی و مدل Caballero Scrambler حتی در نسخه جدید ۷۰۰ سی‌سی نیز از این قاعده مستثنی نیست. موقعیت سواری آن مناسب بزرگراه یا مسافت‌های طولانی نیست، همچنین هیچ محافظت در برابر شرایط آب و هوایی و فضای مناسبی برای حمل وسایل وجود ندارد و این موتور نیز برای آفرود جدی طراحی نشده است. از طرف دیگر، این مدل به‌ راحتی قابل‌ راندن و چابک است و آن را به یک موتور شهری عالی تبدیل کرده و با اینکه شاید برای استفاده روزانه کمی ارزشمند باشد، اما همچنان به‌ عنوان یک موتور تفریحی یکشنبه‌ها و برای مسافت‌های کوتاه جذاب است.

بررسی عملکرد فنی و ترمزها
استفاده از موتور دو سیلندر CP2 یاماها که اولین‌ بار در مدل MT-07 معرفی شد، یک ارتقای بزرگ در مقایسه با موتور ۵۰۰ تک سیلندر قبلی محسوب می‌شود. با ۶۸۹ سی‌سی و ۷۰ در مقایسه با ۳۹ اسب بخار مدل ۵۰۰، این موتور تقریباً دو برابر قدرت بیشتری دارد و نرمی‌ای ارائه می‌دهد که البته با مقداری لرزش همراه است و این نسخه از Caballero را بسیار قدرتمندتر و موثرتر می‌سازد.

این عملکرد همچنین از بهترین‌ها در این رده است و با ۶۵ اسب بخار Triumph Scrambler 900 رقابت می‌کند. از نظر ترمزها، این موتورسیکلت نیز از بیشتر رقبای خود برتر است. هرچند تنها یک دیسک جلو دارد، اما این دیسک ۳۳۰ میلی‌متری بزرگ بوده و با کالیپر چهار پیستونه Brembo با قدرت و احساس کافی مهار می‌شود.

بررسی سواری و هندلینگ
مانند سایر اجزای موتورسیکلت، فنتیک Caballero Scrambler 700 دارای قطعات با کیفیت و اجزای شاسی بهتری نسبت به بیشتر رقبای خود در این کلاس است. دو شاخ جلو از نوع معکوس Marzocchi با قطر ۴۵ میلی‌متر هستند و در عقب نیز یک مونوشاک Marzocchi وجود دارد که در مقایسه با سیستم‌های پایه تلسکوپی و دو شوک Triumph عملکرد بهتری دارند.

فنتیک همچنین با وزن خشک ۱۸۸ کیلوگرم جمع و جور و سبک است و هندلینگ سریع و دقیق دارد. البته چرخ جلوی ۱۹ اینچی بزرگ و لاستیک‌های نیمه آفرودی Pirelli Scorpion STR آن که چسبندگی ایده‌آلی ندارند، نکته منفی به حساب می‌آید. با این حال، پس از تنظیمات دقیق، سواری این موتورسیکلت محکم و کافی، فرمان سریع و دقیق و Caballero برای مسیرهای پرپیچ و خم بسیار سرگرم‌کننده است.

دوام فنی و قابلیت اطمینان
یکی دیگر از نقاط قوت نسخه جدید ۷۰۰ در مقایسه با مدل تک سیلندر ۵۰۰ دوام فنی آن است. همان‌طور که گفته شد، جایی که مدل قدیمی از موتور شرکت چینی Zhongshen استفاده می‌کرد، مدل جدید ۷۰۰ از موتور دو سیلندر CP2 یاماها (ساخت Motor Minarelli) بهره می‌برد که از سال 2016 و عرضه MT-07 ثابت شده است. افزون بر این، Caballero به‌ طور زیبایی ساخته شده و بیشتر از قطعات با کیفیت بالا استفاده می‌کند و پرستیژ بالایی دارد که در کمتر موتورسیکلتی از این نوع مشاهده می‌شود.

امکانات و تجهیزات
یک اسکرمبلر کلاسیک هرگز مانند یک موتور سوپر بایک یا توریستی مدرن، از تجهیزات پیشرفته و لوکس برخوردار نخواهد بود. با این حال، Caballero 700 یک مدل مدرن در قالب کلاسیک است و تکنولوژی‌های روز را نیز در خود جای داده و به‌ عنوان یکی از موتورسیکلت‌های پریمیوم در نوع خود، از کیفیت و لوکس بودن کمی برخوردار نیست.

صفحات آلیاژی CNC حس کیفیت را القا می‌کنند و اگرچه کلیدها و آینه‌ها محصولات عمومی و استاندارد هستند، اما کیفیت بالاتری نسبت به بسیاری از رقبا دارند. صفحه نمایش کوچک و گرد TFT، نشان‌های لعابی روی باک، سیستم کنترل کشش و ABS حساس به زاویه و کالیپر ترمز جلوی Brembo از جمله تجهیزات این موتورسیکلت هستند که آن را به‌ خوبی مجهز کرده‌اند.

نتیجه‌گیری
اگر به سبک اسکرامبلر کلاسیک علاقه‌مندید، به دنبال موتورسیکلتی سرگرم‌کننده برای سواری آخر هفته یا تردد شهری هستید و حاضرید برای دریافت عملکرد و کیفیت بیشتر هزینه کنید، Fantic Caballero Scrambler 700 به‌احتمال زیاد بهترین انتخاب است. در این نسخه ۷۰۰ سی‌سی دو سیلندر، اکنون عملکرد و مقبولیتی دارد که در مدل تک سیلندر ۵۰۰ وجود نداشت.

همچنین با موتور اثبات‌شده یاماها، طراحی زیبا و مشخصات فنی بالا عرضه شده است. از طرف دیگر، این مدل یکی از گران‌ترین موتورسیکلت‌ها در کلاس خود است و مانند همه موتورسیکلت‌های این سبک، کاربرد و انعطاف‌پذیری زیادی ندارد. با این وجود، اگر به ظاهر و سبک آن علاقه‌مندید، احتمالاً ناامید نخواهید شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط