شنبه 03 آذر 1403 - 12:39

کد خبر 696550

سه‌شنبه 22 آبان 1403 - 09:01:00


قماری که پورشه در آن باخت؛ کاهش استقبال از مدل های برقی و افت شدید آمار فروش


/ پورشه در طول سال‌های اخیر با توسعه‌ مدل‌های اسپرت و ورود به بازارهای شاسی‌بلند و سدان‌ های لوکس به جایگاه ویژه‌ای دست یافته است. اما به نظر می‌رسد که اکنون چالش‌هایی در مسیر رشد این کمپانی آلمانی گرفته و تولیدات آن دیگر محبوبیت گذشته را ندارند.

رکوردهای فروش و چالش‌های جدید
به گزارش آخرین خودرو, پورشه طی ۱۵ سال اخیر با ورود به کلاس‌های جدید و عرضه‌ مدل‌های متفاوت، توانست فروش جهانی خود را تقریباً سه برابر کند. آمار نشان می‌دهد این خودروساز قدیمی سال گذشته موفق شد پس از ۱۶ سال رشد متوالی رکورد فروش ۳۲۰,۲۰۰ دستگاه را ثبت کند. بد نیست بدانید این بهترین رکورد فروش در تاریخ پورشه به حساب می‌آید.

با ورود تایکان به بازار، پورشه سهم قابل توجهی از بازار خودروهای برقی را نیز به خود اختصاص داد و توانست بیش از پیش آمار فروش خود را رشد دهد. اما داده‌های مربوط به حد فاصل ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری گویای آن هستند که این رشد به پایان رسیده است. طی این مدت، پورشه تنها ۲۲۶,۰۰۰ دستگاه از محصولاتش را به فروش رسانده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷ درصد کمتر است.

کاهش تقاضا در چین و چالش‌های مدل تایکان
افت تقاضا در چین نقش پررنگی در افت آمار فروش کمپانی آلمانی دارد. به گفته پورشه تقاضا برای محصولات این شرکت در چین ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین، مدل تایکان با چالش‌هایی از جمله اشباع بازار و افزایش رقابت در چین مواجه شده؛ این سدان برقی جذاب که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد، اکنون پنج سالگی خود را سپری می‌کند و نیازمند بروز رسانی است.

معضلی به نام ماکان برقی
اما شاید چالش بزرگ‌تر برای پورشه، کراس اوور ماکان باشد. پورشه نسل دوم این مدل را تنها با پیشرانه برقی عرضه کرده و فروش نسخه‌ احتراقی آن در برخی از بازارهای کلیدی متوقف شده است. نسل جدید ماکان به طور میانگین ۲۲ درصد بیشتر از نسل قبلی قیمت دارد. این در حالی است که احساسات منفی و نگرانی‌های عمومی در اروپا نسبت به خودروهای برقی در حال افزایش بوده و همین امر فروش آن را تحت تأثیر قرار داده است.

آیا کاهش فروش پورشه نشانه‌ای از سرنوشت برندهای لوکس دیگر است؟
افت تقاضا برای خودروهای الکتریکی پورشه می‌تواند زنگ خطری برای سایر برند های لوکس باشد که به سمت تولید مدل‌های الکتریکی حرکت می‌کنند. درست است که بازار به سمت الکتریکی شدن پیش می‌رود، اما تردید‌ های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط