پنج‌شنبه 24 آبان 1403 - 02:25

کد خبر 696749

سه‌شنبه 22 آبان 1403 - 11:01:00


روزنبائر پانتر ۶×۶ الکتریک؛ یک خودروی آتش‌نشانی با پیشرانه برقی


/ زمانی که صحبت از «خودروی برقی» و «آتش‌نشانی» می‌شود، ممکن است برای برخی یادآور مشکلات ناشی از آتش‌سوزی باتری مدل‌های الکتریکی باشد. اما در مورد روزنبائر پانتر ۶×۶ الکتریک، چنین نگرانی‌هایی اصلاً وجود ندارد، چرا که این کامیون برقی خودش یک خودروی آتش‌نشانی است! این کامیون در اتریش و به طور ویژه برای عملیات فرودگاهی ساخته شده؛ در مقایسه با مدل‌های دیزلی، پانتر ۶×۶ الکتریک عملکرد برتری دارد و در عین حال به کاهش آلایندگی نیز کمک می‌کند.

به عنوان یک خودروی نجات و آتش‌نشانی هواپیما (ARFF) طبقه‌بندی می‌شود. این کامیون در حقیقت نسخه‌ برقی از مدل دیزلی پانتر ۶×۶ بوده و بر اساس مدل مفهومی معرفی‌شده در سال ۲۰۲۲ توسعه یافته است. در نمای ظاهری، می‌توان گفت که تغییرات این نسخه نسبت به مدل مفهومی محدود اما مؤثر هستند. شاخص‌ترین تغییر موجود را باید استفاده از چراغ‌های LED جدید برای افزایش دید در شرایط نوری کم دانست.

تجهیزات آتش‌نشانی پیشرفته
با وجود جایگزینی پیشرانه دیزلی با یک پیشرانه برقی، قابلیت‌های آتش‌نشانی پانتر ۶×۶ الکتریک کاملاً مشابه نسخه‌ دیزلی آن است. این مدل به سیستم خاموش‌کننده‌ قدرتمند شامل پمپ، سیستم فوم‌سازی و برجک پاشش آب تجهیز شده؛ طبق داده‌ها، مخازن این خودروی آتش‌نشانی پیشرفته تا ۱۲,۰۰۰ لیتر آب، ۱,۴۵۰ لیتر فوم و ۲۵۰ کیلوگرم پودر را با خود حمل می‌کنند. این میزان برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جدی در باندهای فرودگاه کاملاً کافی به‌نظر می‌رسد.

مشخصات فنی روزنبائر پانتر ۶×۶ الکتریک
پیشرانه پانتر ۶×۶ الکتریک از چهار موتور برقی تشکیل یافته که با همکاری هم ۹۸۰ قدرت تولید می‌کنند. با فعال شدن حالت «تقویت»، میزان قدرت خروجی پیشرانه به ۱۲۰۰ اسب بخار افزایش می‌یابد. شتاب صفر تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت (۵۰ مایل بر ساعت) این کامیون ۱۹.۷ ثانیه زمان‌ می‌برد که در مقایسه با نمونه‌ دیزلی سریع‌تر است. حداکثر سرعت هم به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت (۷۵ مایل بر ساعت) می‌رسد.

باتری و شارژدهی
پانتر ۶×۶ الکتریک به یک باتری با ظرفیت ۲۵۶ کیلووات ‌ساعت مجهز شده که توان لازم برای رسیدن به محل عملیات، تخلیه‌ی کامل مواد خاموش‌کننده و بازگشت به پایگاه را فراهم می‌کند. در آزمایش‌ها، نمونه‌های اولیه توانسته‌اند چندین بار مسیر شبیه‌ساز را با یک بار شارژ طی کنند. باتری این کامیون ویژه از شارژ سریع ۳۰۰ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند و در مدت‌ زمان ۴۵ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. به گفته سازنده، بیش از ۹۰ درصد از وظایف این کامیون آتش‌نشانی از طریق نیروی برق قابل انجام است. برای ۱۰ درصد باقیمانده و مواقع اضطراری، یک سیستم پشتیبان دیزلی تعبیه شده که می‌تواند عملکرد پیوسته‌ پمپ‌ها را تضمین کند.

کامیون پانتر ۶×۶ الکتریک هم‌اکنون قابل سفارش است و پیش‌بینی شده اولین سفارشات آن تا پایان سال ۲۰۲۵ تحویل داده شوند. این نوع خودروی آتش‌نشانی می‌تواند در کمک به صنعت حمل‌ونقل هوایی و مدیران فرودگاه‌ها در دستیابی به اهداف کاهش آلایندگی نقشی اساسی ایفا کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط