جمعه 25 آبان 1403 - 00:55

کد خبر 698982

پنج‌شنبه 24 آبان 1403 - 11:03:00


این مادران، فرزند‌شان را قربانی زیباییِ مصنوعی می‌کنند


فارس/ مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو محمود آل‌بویه از افزایش محسوس مصرف لوازم‌آرایشی در ایران طی سال‌های اخیر خبر داد.

«ایران در رتبه اول پرمصرف‌ترین کشور دنیا در استفاده از مواد آرایشی است.» این را موسی احمدزاده، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی بهداشتی، می‌گوید.مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو محمود آل‌بویه نیز چهارشنبه از افزایش محسوس مصرف لوازم‌آرایشی در ایران طی سال‌های اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت که علاقه مردم به زیبایی‌های مصنوعی، لوازم‌آرایش را به بخشی از «نیازهای روزمره» تبدیل کرده است.
 
طبق آمار، مصرف لوازم‌آرایش در ایران نسبت به ۲۰ سال قبل چهار تا پنج برابر افزایش‌یافته است.
بر اساس آمار، میانگین سنی مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان ۲۵ سال است، اما این سن در ایران هر روز پایین‌تر می‌آید، تا جایی که سن استفاده از این مواد آرایشی به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو، ۱۴ سال و حتی پایین‌تر و به زمان نوجوانی و خردسالی هم رسیده است.
 
امروزه جوامع بشری تغییرات ‌اجتماعی و رشد فرهنگ مصرفی فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند که بخشی از آن به زیباسازی چهره و بدن افراد برمی‌گردد. در این حوزه آرایش صورت در بین دختران جوان عمومیت و رواج زیادی یافته است.

محمدرضا دژکام، روان‌شناس، می‌گوید که خداوند خالق زیبایی‌هاست و زیبایی را دوست دارد. انسان هم به‌عنوان اشرف مخلوقات از این قاعده مستثنی نیست و دوست دارد همیشه زیبا باشد. بسیاری از خانم‌ها هم دوست دارند به خودشان برسند و از نظر زیبایی همیشه کمبودی نداشته باشند و «در کانون توجه باشند». اما دکتر پرویز رزاقی، یک روان‌شناس دیگر، می‌گوید که یکی از دلایل آرایش برخی از خانم‌ها، «یادگرفتن این رفتار است». یعنی این رفتار و این روش را از ابتدای نوجوانی و به دلیل الگوبرداری از مادر و خواهر خود انتخاب کرده‌اند. آرایش‌کردن بخش تفکیک‌ناپذیر آنان شده و ممکن است «برای جلب‌توجه دیگران هم نباشد».
 
روان‌شناس بالینی و روان‌درمانگر مرضیه مؤمنی می‌گوید که تقلیدِ نقش، یکی از دلایل آرایش است، «هرچه قدر مادر خانواده‌ای بیشتر از لوازم آرایشی استفاده کند به‌تبع دختر هم علاقه‌مند است» که از لوازم آرایشی استفاده کند؛ این امر نشان‌دهنده‌ «نیاز جدی به کار فرهنگی در جامعه است». علاوه‌برآن هم‌اکنون در برنامه‌های کودکی که در دنیا تولید می‌شود از لوازم‌آرایش استفاده می‌کنند. حتی لوازم‌آرایشی‌های اسباب‌بازی برای بچه‌ها عرضه می‌شود که همه این‌ها میل استفاده از لوازم آرایشی را در بچه‌ها بالا می‌برد و باید جلوی آن را گرفت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط