پنج‌شنبه 24 آبان 1403 - 21:28

کد خبر 699159

پنج‌شنبه 24 آبان 1403 - 11:01:00


بررسی موتورسیکلت «ب ام و R 1300 GS» مدل ۲۰۲۴


/ نسخه ادونچر از موتور جدید ۱۳۰۰ GS BMW R باید جای پای بزرگی را پر کند، اما ب ام و R 1300 GS با وجود طراحی خاص، وظیفه‌اش را به خوبی انجام می‌دهد. موتورسیکلت بزرگ GS BMW مدتهاست که معیار موتورسیکلت‌های ماجراجویی محسوب می‌شود و نسخه GSA با باک بزرگ‌تر و طراحی مقاوم‌تر اخیراً به انتخاب محبوب‌تری تبدیل شده است. بنابراین، نسخه جدید GSA که بر اساس مدل R ۱۳۰۰ GS ساخته شده، انتظارات زیادی را ایجاد کرده است. ظاهر غیرمعمول آن واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته، اما در عملکرد، مشخصات و قدرت همه چیز به مراتب بهبود یافته است.
 
نقاط قوت
– مدیریت آسان با وجود ابعاد بزرگ
– ارتقاهای کامل در مدل 1300
– فناوری‌ها و ویژگی‌های جدید هوشمند

بررسی طراحی
با توجه به موفقیت مدل GS و باکسر معروف BMW، ورود نسخه جدید اهمیت زیادی دارد، اما عرضه نسخه Adventure این مدل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این نسخه با باک ۳۰ لیتری (بجای باک ۱۹ لیتری مدل استاندارد GS)، راحتی بهتر در سفرهای طولانی از طریق صفحه نمایش بزرگ‌تر، طوقه سیمی برای توانایی‌های آفرود و قاب پشتی قوی‌تر برای حمل بار طراحی شده است. طراحی مربعی و جعبه‌ای این مدل بحث‌برانگیز است، اما در دنیای واقعی، ترکیبی از استحکام سنتی GSA با اندازه و وزن قابل‌ مدیریت‌ تر GS استاندارد را ارائه می‌دهد.

بررسی وضعیت نشستن
نسخه GSA همچنان یک موتور بلند و بزرگ با موقعیت نشستن عمودی، فرمان عریض، صندلی راحت و صفحه نمایش قابل تنظیم برای مسیرهای طولانی است. می‌توان آن را با گزینه‌های مختلف صفحه نمایش و صندلی سفارشی‌ سازی کرد. با اینکه بزرگ‌تر و قدرتمندتر از نسخه GS استاندارد است، در عین حال نسبت به مدل قبلی 1250 قابل مدیریت‌ تر شده است. باک جدید آن حالا به جای ارتفاع زیاد، عرض بیشتر و ارتفاع کمتر دارد، که به ایجاد احساس مرکز ثقل پایین‌تر کمک می‌کند و پایداری را بهبود می‌بخشد.

بررسی کاربردی بودن
مدل GS همیشه از لحاظ کارایی تحسین‌برانگیز بوده است؛ می‌تواند به راحتی سفر کند، به دو نفر سواری بدهد، برای بسیاری از افراد اسپرت به حساب آید و با توجه به کاتالوگ بلندبالای لوازم جانبی، قابلیت‌های فراوانی دارد. نسخه Adventure همواره تمام این ویژگی‌ها و بیشتر را داشته و نسخه ۱۳۰۰ این سنت را ادامه داده و در تقریباً تمام جوانب بهبود یافته است. به دلیل کاهش وزن، قابلیت کنترل و توانایی‌های آفرود این مدل افزایش یافته است. همچنین فناوری‌های جدید مانند کروز کنترل راداری و کاهش خودکار ارتفاع صندلی به آن افزوده شده که ب ام و R 1300 GS را برای استفاده شهری هم مناسب می‌کند.

بررسی عملکرد فنی و ترمزها
یک تغییر بزرگ ب ام و R 1300 GS نسبت به مدل ۱۲۵۰ قدیمی‌تر، در بخش پیشرانه رخ داده است. این مدل دارای موتور ۱۴۵ ۱۳۰۰، شاسی سبک‌تر و جدیدترین سیستم‌های الکترونیکی و ترمز است. تفاوت در عملکرد به وضوح احساس می‌شود؛ مدل ۱۳۰۰ نسبت به ۱۲۵۰ قدیمی‌تر شتاب و واکنش بیشتری دارد. در حالی که GSA سنگین‌تر نسبت به GS معمولی است، اما همچنان برای بیشتر افراد قدرت کافی را فراهم می‌کند.

موتور: ۱۳۰۰ سی‌سی، خنک‌ شونده با هوا/مایع، چهار زمانه، دوقلوی تخت، ۱۴۵ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه، ۱۵۰ نیوتن‌ متر در ۷۷۵۰ دور در دقیقه، حداکثر سرعت موتور ۹۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: شش سرعته، انتقال نهایی با محور
ظرفیت سوخت: ۳۰ لیتر
سیستم تعلیق: جلو: بی‌ام‌و موتوراد اوو-تله‌لیور، با ۲۱۱ میلی‌متر حرکت؛ عقب: بی‌ام‌و موتوراد اوو-پارا‌لیور، با ۲۲۱ میلی‌متر حرکت
ترمزها: جلو: ترمز دیسکی دوگانه با دیسک‌های نیمه شناور ۳۱۰ میلی‌متری و کالیپر ترمز رادیال چهار پیستونی؛ عقب: ترمز دیسکی تکی با دیسک ۲۸۵ میلی‌متری و کالیپر شناور دو پیستونی

چرخ‌ها و لاستیک‌ها: جلو: ۱۲۰/۷۰ R19؛ عقب: ۱۷۰/۶۰ R17


تجهیزات الکترونیک: بی‌ام‌و موتوراد ABS پرو، کنترل دمپینگ دینامیک (DDC)، روشن شدن بدون کلید، کنترل فشار تایر (TPC)، گرم‌کن دسته‌ها، کروز کنترل، رابط شارژ USB

فریم: فریم نوع پل، آلومینیومی ریخته‌ گری، موتور به‌ عنوان عضو سازه‌ای

بررسی سواری و کنترل
نسخه‌های Adventure از GS همواره نسبت به مدل‌های معمولی سنگین‌تر بوده‌اند، اما با شکل جدید باک و تغییرات دیگر، در مدل 1300 این تفاوت کمتر احساس می‌شود. به رغم وزن بیشتر، این مدل دارای حس چابکی GS استاندارد است و سواری نرمی دارد. سیستم تنظیم خودکار تعلیق به شما اجازه می‌دهد تا با فشار یک دکمه حس سواری را تغییر دهید.

بررسی دوام فنی و قابلیت اطمینان
مانند مدل معمولی 1300 GS، نسخه Adventure نیز بر پایه یک موتور کاملاً جدید ساخته شده است، بنابراین باید منتظر بمانیم تا بتوان درباره قابلیت اطمینان آن نظر داد. مشکلات الکترونیکی اولیه در یک موتور جدید غیرمنتظره نیست، اما BMW به طور کلی سابقه خوبی در این زمینه دارد.

بررسی تجهیزات
سه نسخه اصلی از این مدل موجود است: Trophy برای آفرود، Triple Black به عنوان همه‌کاره و نسخه بالارده Option 719 Karakorum. همه آن‌ها دارای صفحه نمایش TFT 6.5 اینچی، حالت‌های سواری، کنترل کشش، ABS، چراغ‌های LED و سیستم کمک‌رسانی راداری هستند. استارت بدون کلید و گرم‌کن دستگیره‌ها نیز استاندارد شده‌اند. فهرست گزینه‌های انتخابی نیز همچنان گسترده و البته گران‌قیمت است، از جمله رینگ‌های فورج‌ شده، اگزوز Akrapovič، سیستم کنترل ارتفاع و بیشتر.

جمع‌بندی
اگر به دنبال نسخه نهایی از محبوب‌ترین موتور ماجراجویی هستید، این مدل جدید Adventure شما را ناامید نخواهد کرد. طراحی آن در واقعیت نسبت به تصورات اولیه بهتر است و بهبود عملکرد و مدیریت نسبت به مدل قدیمی ۱۲۵۰ نیز بسیار مشهود است.

بله، قیمت آن بالاتر است، اما امکاناتی که قبلاً باید برایشان هزینه می‌کردید، مانند استارت بدون کلید، گرم‌کن دستگیره‌ها، میله‌های محافظ، چراغ‌های روشنایی در روز و موارد دیگر، حالا به صورت استاندارد در دسترس هستند و هزینه اضافی را توجیه می‌کنند.

به طور کلی، BMW R ۱۳۰۰ GSA جدید، ترکیبی از قابلیت‌های آفرود، راحتی در سفرهای طولانی و ویژگی‌های مدرن و پیشرفته را به شما ارائه می‌دهد که این مدل را به گزینه‌ای ایده‌آل برای علاقه‌مندان به موتورهای ماجراجویی تبدیل کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط