شنبه 26 آبان 1403 - 18:25
مقایسه کیا کی ۵ توربو و هوندا سیویک ۲۰۲۴؛ رقابت سدانهای جذاب و غیرچینی
/ کیا کی ۵ توربو و هوندا سیویک دو سدان جذاب غیر چینی هستند که به صورت وارداتی در بازار ایران حضور دارند. در این مطلب این دو را مقایسه می کنیم.
علیرغم تنوع و جذابیت بالای خودروهای کراساوور، همچنان برخی محصولات سدان هم برای مشتریان جذاب هستند و جزو مدلهای پرفروش خودروسازان به حساب میآیند. کیا کی ۵ و هوندا سیویک چنین نقشی برای سازندگان خود ایفا میکنند و در حال حاضر بهصورت وارداتی یک مدل جدید از آنها به مشتریان ایرانی عرضه میشود.
این دو سدان آسیایی رقیب سرسختی برای هم به حساب میآیند و دوباره حرف و حدیثها پیرامون بهتر بودن خودروهای کرهای یا خرید ماشینهای ژاپنی همرده را داغ خواهند کرد. از همین رو، در ادامه به میپردازیم تا جنبههای مثبت و منفی آنها برای علاقهمندان و خریداران احتمالی بیشتر روشن شود.
درباره هوندا سیویک و کیا کی ۵ توربو
هوندا سیویک یکی از محصولات پرفروش و قدیمی شرکت ژاپنی هوندا به حساب میآید که نخستین نسل آن در سال ۱۹۷۲ بهعنوان یک ماشین هاچبک به بازار آمد و از نسل ششم به این طرف، این خودرو در قالب بدنه سدان خانوادگی به مشتریان عرضه شده است. نسل یازدهم این خودرو نیز از سال ۲۰۲۲ به میدان آمده که حالا از طریق شرکت آذریوردسال در ایران به فروش میرسد.
کیا K5 نیز که پیش از این با نام اپتیما در کشور ما بسیار معروف شده بود، حالا در قالب نسل پنجم خود و صرفاً با نام کی ۵ راهی بازار شده است. نسل جدید کیا K5 از سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی حاضر بوده و حالا توسط شرکت کوشا خودرو در قالب نسخه توربوشارژ و با امکانات بیشتر نسبت به مدل تنفس طبیعی، در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفته است.
ویدیوی معرفی کیا K5 توربو
ویدیوی معرفی هوندا سیویک ۲۰۲۴
مقایسه طراحی بدنه
طراحی بدنه این دو سدان شرقی کاملاً زیبا و متناسب با انتظارات روز مشتریان ایرانی به چشم میآید. در این میان، احساس میشود که کیا کی ۵ توربو بهویژه در قسمت نمای جلو از جزئیات جذاب و هجومیتر سود میبرد؛ بدین ترتیب احتمالاً میتواند خود را اسپرتتر جلوه دهد و با قشر وسیعتری از مشتریان، بهویژه افراد جوانتر، از لحاظ طراحی ظاهری ارتباط عمیقتری برقرار کند.
در نمای عقب هم میتوان گفت همین قاعده برقرار است و کیا K5 توربو از المانهای اسپرت بیشتری در این قسمت سود میبرد. به ویژه گرافیک چراغهای سراسری و دیفیوزر عقب جذابیت این نمای کی۵ را افزایش دادهاند.
اما هوندا سیویک بهطور کلی طراحی بیرونی سادهتری ارائه میدهد که البته میتواند با سلیقه بسیاری از مشتریان، بهویژه طرفداران سنتی خودروهای ژاپنی، همخوانی بیشتری داشته باشد. بنابراین، با وجود آنکه کیا کی ۵ توربو از جزئیات اسپرتتر و طراحی کمی مدرنتر سود میبرد، اما هوندا سیویک نیز شمایل دلنشینی دارد که اصالت و گیرایی یک خودروی ژاپنی خانوادگی را بهخوبی به نمایش میگذارد.
مقایسه مشخصات فنی هوندا سیویک و کیا کی ۵ توربو
هر دو خودرو با موتورهای ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDi در بازار ایران حضور دارند. پیشرانه کیا K5 توربو حداکثر قدرت نزدیک به ۱۷۰ و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه خشک به چرخهای جلو منتقل میشود.
اما موتور هوندا سیویک حدود ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر تولید میکند که انتقال قدرت آن به چرخهای جلو از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT انجام میشود. با توجه به سنگینتر بودن کیا کی ۵ توربو و همچنین کمتر بودن توان خروجی موتور، هوندا سیویک از شتاب بیشتری برخوردار است؛ این خودرو میتواند شتاب صفر تا صد ۸.۱ ثانیه را ثبت کند، اما این رقم برای کیا کی ۵ توربو به ۸.۸ ثانیه افزایش مییابد.
خودرو | هوندا سیویک ۲۰۲۴ | کیا K5 توربو |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۸۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر | ۱۷۰ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | CVT اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۸.۱ ثانیه | ۸.۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت | ۲۰۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۳۸۹ کیلوگرم | ۱۴۷۲ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر | ۶۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۰۷-۱۸۰۲-۴۶۷۷ میلیمتر | ۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۳۳ میلیمتر | ۲۸۵۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۱۲ لیتر | ۴۵۳ لیتر |
از لحاظ مصرف سوخت وضعیت کیا کی ۵ توربو کمی بهتر است؛ چرا که میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما مصرف هوندا سیویک بهطور میانگین به ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. تعلیق عقب هر دو خودرو از نوع مالتیلینک مستقل بوده و در نتیجه هندلینگ بهتر و پایداری قابلقبولتری را از هر دوی آنها در سرعتهای بالا و هنگام دور زدن شاهد خواهیم بود.
مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
برخلاف اکثر خودروهای جدید چینی، محصولات معتبر کرهای و ژاپنی همچنان از طرحهای نسبتاً با اصالت و نهچندان پیچیده برای چیدمان فضای داخلی خود استفاده میکنند. در اینجا نیز طراحی داشبورد هوندا سیویک ساده اما کاملاً با اصالت و دلنشین احساس میشود؛ بهویژه حالت خاص دریچههای تهویه و اهرم کوچک تنظیمگر آنها بسیار خلاقانه و جذاب است و افرادی که طرحهای کمی کلاسیک و سنتی را میپسندند، قطعاً از نمای داخلی هوندا سیویک ۲۰۲۴ استقبال میکنند.
اما فضای داخلی کیا کی ۵ توربو کمی مجللتر احساس میشود؛ بهویژه حضور نمایشگرهای بههم چسبیده دوگانه، به علاوه شیفتر دایرهای انتخاب حالت دنده و برخی دیگر از جزئیات، باعث شده نسبت به هوندا سیویک لوکس و شیکتر به نظر آید.
کیفیت مواد و متریال استفادهشده در متعلقات کابین این دو خودرو نسبتاً مرغوب و سطح بالا احساس میشود، به نحوی که احتمالاً کمتر کسی میتواند از آنها انتقاد کند. از لحاظ میزان فضای داخلی نیز وضعیت کیا کی ۵ کمی بهتر از هوندا سیویک است؛ چرا که فاصله محوری بزرگتری دارد و فضای پای بیشتری برای سرنشین ردیف دوم فراهم میکند. اما اگر صندوق بزرگتری میخواهید، سدان ژاپنی انتخاب معقولتری خواهد بود، چرا که حدود ۵۱۲ لیتر فضا در صندوق عقب هوندا سیویک موجود است، اما کیا K5 توربو معادل ۴۵۳ لیتر گنجایش درون صندوق خود به شما ارائه میدهد.
مقایسه امکانات و تجهیزات کیا کی ۵ توربو و هوندا سیویک
هر دو سدان کرهای و ژاپنی مورد نظر خوشبختانه امکانات قابلقبول و مدرن شامل انواع رادارها و سامانههای کمکرانندگی و … را به کاربران خود ارائه میدهند که این خبر خوبی برای خریداران هوندا سیویک ۲۰۲۴ و کیا کی ۵ توربو است. اما اگر کمی بیشتر به جزئیات دقت کنید، متوجه میشوید که کیا کی ۵ توربو به دلیل برخورداری از امکاناتی مثل سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بیسیم تلفن همراه، تنظیم برقی صندلیهای جلو و … نسبت به هوندا سیویک تجهیزات بیشتری دارد و از این جهت امتیاز بالاتری دریافت میکند.
خودرو | هوندا سیویک ۲۰۲۴ | کیا k5 توربو |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۸ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | دارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
دنده پشت فرمان | دارد | دارد |
اتوپارک | ندارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | ندارد |
سقف پانوراما | ندارد | دارد |
نتیجهگیری: هوندا سیویک ۲۰۲۴ ارزشمندتر است یا کیا K5 توربو؟
با توجه به نکاتی که در مورد مقایسه کیا کی ۵ توربو با هوندا سیویک ۲۰۲۴ در این مطلب اشاره کردیم، باید گفت هر دو خودرو از بهترین انتخابها در شرایط فعلی جهت خرید یک سدان جذاب و باکیفیت به حساب میآیند.
اما اگر بهطور دقیقتر بخواهیم اظهار نظر کنیم، باید گفت که هوندا سیویک از اعتبار بیشتر و کیفیت ساخت کمی بالاتر، بهویژه از لحاظ فنی، سود میبرد، شتاب بهتری به شما ارائه میدهد، صندوق بزرگتری دارد و برای افراد طرفدار خودروهای ژاپنی در حال حاضر یکی از بهترین انتخابها به حساب میآید.
اما کیا کی ۵ توربو طراحی ظاهری جذاب و اسپرتتری ارائه میدهد، کابین بزرگتری دارد و از امکانات کمی بیشتر سود میبرد. بنابراین، انتخاب یکی از این دو بیشتر میتواند به نوع سلیقه شما در بحث طراحی ظاهری و اصالت برند برگردد که در هر دو صورت نیز به نظر میآید انتخاب شایستهای از سوی مشتری برای خرید هر یک از این دو سدان کرهای و ژاپنی انجام گرفته است.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
عکس/ موزه میراث روستایی گیلان
-
اهتزاز پرچم لبنان در بلندترین سازه پرچم کشور
-
پرتاب اعلامیههایی شامل نام هزاران کودک شهید فلسطینی در پارلمان اروپا
-
بازگشت لاریجانیها
-
مردم تهران بخاطر حملات مغولها و راه زنها در زیر زمین زندگی میکردند!
-
مکانیسم دفاعی مارمولک گکوی دم طلایی
-
دیپلماسی پنهان ایران و آمریکا
-
نحوه ی متفاوت نقاشی کردن از تصویر ترامپ
-
ترور واشنگتن
-
هدف ژاپن قهرمانی در جام جهانی 2026 است
-
دستور پزشکیان به فرزانه صادق درباره کریدور شمال-جنوب
-
مثل "محمد علی کلی" عاشق نماز بشوید!
-
شناسایی و دستگیری قاتل فراری در تبریز
-
ارتش سفالین چین
-
عکس با رونالدو؛ لهستانیها باخت را فراموش کردند!
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
کارشناس خودرو: تولید سالی ۳ میلیون خودرو اطلاعات غلطی بود که به وزیر دادند
شنبه 26 آبان 1403 - 16:21:32
آغاز روند کاهشی قیمت مرغ در بازار
شنبه 26 آبان 1403 - 14:44:00
عمر خودروی برقی فقط ۷ سال!
شنبه 26 آبان 1403 - 14:34:06
واکنش وزیر جهاد در مورد از دست رفتن بازار صادراتی پسته
شنبه 26 آبان 1403 - 14:16:49
تداوم واردات برنج به ایران
شنبه 26 آبان 1403 - 13:57:25