دوشنبه 28 آبان 1403 - 18:01

کد خبر 704050

دوشنبه 28 آبان 1403 - 21:21:00


مقایسه پیکاپ موسو خان و کی‌ ام‌ سی T9؛ پیکاپ چینی یا کره‌ای؟


/ پیکاپ موسو خان و کی ام سی T9 دو پیکاپ دو دیفرانسیل جدید بازار ایران هستند که در این مطلب به بررسی و مقایسه آنها خواهیم پرداخت.
 
بعد از ممنوعیت واردات و نبود نمونه‌های صفر کیلومتر تویوتا هایلوکس در بازار، به‌تدریج گزینه‌های چینی جای این خودروی محبوب ژاپنی را در بازار ایران گرفتند و افرادی با توانایی مالی کمتر اما علاقه‌مند به خرید یک پیکاپ آفرودی شهری را به خود جذب کردند. کی‌ام‌سی T9 محصولی نسبتاً جدید از پیکاپ‌های چینی است که توسط کرمان موتور عرضه می‌شود و حالا یک رقیب کره‌ای با نام پیکاپ موسو خان پیدا کرده که ایلیا موتور آن را عرضه می‌کند. در این مطلب به می‌پردازیم تا ببینیم این دو وانت پیکاپ آسیایی در مقابل هم چه حرفی برای گفتن دارند.

درباره پیکاپ موسو خان و کی ‌ام‌ سی T9
پیکاپ موسو خان یکی از محصولات شرکت سانگ‌یانگ یا کی‌جی موبیلیتی فعلی است که روی پلتفرم سانگ‌یانگ رکستون توسعه پیدا کرده و نام آن نیز به یک شاسی‌بلند نسبتاً قدیمی برمی‌گردد که سال‌ها پیش در بازار ایران هم به فروش رسید. پیکاپ موسو خان در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد و حالا با مدل فیس‌لیفت ۲۰۲۳ در ایران، با دو تیپ «ساهارا» پایه و «سیگنیچر» فول آپشن توسط شرکت ایلیا موتور در اختیار مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد.

پیکاپ کی‌ ام‌ سی T9 هم در واقع نسخه فیس‌لیفت پیکاپ T8 است که نخستین بار در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. این خودرو از محصولات برند JAC بوده و حالا با چهره جذاب‌تر و قوای فنی متفاوت نسبت به پیکاپ کی‌ام‌سی T8 توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران راه پیدا کرده است.


ویدیوی معرفی پیکاپ موسو خان

ویدیوی معرفی KMC T9

مقایسه طراحی بدنه موسو خان و کی‌ ام‌ سی T9
با توجه به فیس‌لیفت صورت‌گرفته روی کی‌ام‌سی T9، این خودرو نسبت به مدل T8 جذابیت بیشتری پیدا کرده و حالا با یک چهره مدرن و تقریباً جذاب‌تر به میدان آمده است. هماهنگی طرح فوق‌مدرن چهره با نمای جانبی و عقب خیلی زیاد نیست، اما به هر حال این سبک طراحی توانسته طرفداران خود را در بازار ایران به دست آورد و اکثر مشتریان از نمای بیرونی کی‌ام‌سی T9 رضایت بالایی دارند. قد و قامت کشیده، ارتفاع مناسب و در مجموع هیبت ایرانی‌پسند این خودرو سبب شده تا در حال حاضر کی‌ام‌سی T9 جزو زیباترین پیکاپ‌های مونتاژی و صفر کیلومتر بازار ایران لقب بگیرد. 

اما موسو خان با شمایلی به میدان آمده که تا پیش از آن کمتر پیکاپی در بازارهای جهانی با این وجنات دیده شده است. در واقع پیکاپ موسو خان برخلاف کی‌ام‌سی T9 شباهت چندانی با استایل پیکاپ‌های به‌روز بازار جهانی ندارد و خواسته با یک ترکیب متمایز و خاص پا به بازار بگذارد. این سبک طراحی ما را به یاد دورانی می‌اندازد که خودروهای سانگ‌یانگ ظاهر چندان جذابی نداشتند و مسئولان این شرکت نیز در آن دوره همچنان بر تداوم طراحی نه‌چندان زیبای تولیدات خود اصرار می‌کردند.

متأسفانه در حال حاضر نیز نمای بیرونی موسو خان به اندازه سایر رقبا جذاب به نظر نمی‌رسد و شاید همین نکته به پاشنه آشیل آن، حداقل در بازار ایران، تبدیل شود. اما به هر حال افرادی که طراحی‌های متفاوت و خاص، به‌ویژه از برندهای اصیل‌تر را می‌پسندند، احتمالاً مشکلی با ظاهر خاص این پیکاپ کره‌ای نخواهند داشت. 

مقایسه مشخصات فنی موسو خان و KMC T9
موتورهای نسبتاً پرقدرت ۲ لیتری توربوشارژ TGDi وظیفه تأمین قوای محرکه این دو پیکاپ دو دیفرانسیل را بر عهده دارند. پیکاپ موسو خان توانی نزدیک به ۲۲۵ و ۳۵۰ نیوتن‌متر را از موتور دریافت و به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک خود تحویل می‌دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۰.۵ ثانیه است و اگر فکر می‌کنید خیلی مهیج نیست، باید تأکید کنیم که وزن موسو خان حدود ۲۱۸۴ کیلوگرم است و با این وجود نسبت به بعضی از کراس‌اوورهای ۱.۵ تنی بازار شتاب بهتری دارد. قدرت یدک‌کشی موسو هم حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم است.

قدرت موتور کی‌ ام‌ سی T9 برابر موسو است اما بیشینه گشتاور آن به ۳۸۰ نیوتن‌متر می‌رسد. گیربکس این ماشین دو دیفرانسیل نیز از نوع ۸ سرعته AT بوده و وزن کل خودرو معادل ۲۰۵۰ کیلوگرم است. بنابراین انتظار داریم که شتاب صفر تا صد آن در شرایط استاندارد کمی نسبت به حریف کره‌ای سریع‌تر و نزدیک به ۱۰ ثانیه باشد. این خودرو تا ۱۰۰۰ کیلوگرم ظرفیت حمل بار دارد و شما را از این جهت کاملاً راضی خواهد کرد. 

قدرت موتور و ظرفیت حمل بار هر دو خودرو در حد مناسبی برای مصارف طبیعت‌گردی و مسافرت قرار دارد اما زوایای حمله و فرار آنها تقریباً متوسط است؛ یعنی احتمال برخورد قسمت جلو و عقب هنگام عبور از چاله‌ها و ناهمواری‌های نسبتاً سخت وجود خواهد داشت. 

خودروموسو خانKMC T9
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi
حجم موتور۲ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۲۲۵ اسب بخار – ۳۵۰ نیوتن متر۲۲۵ اسب بخار – ۳۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶سرعته AT۸ سرعته AT
انتقال قدرتدو دیفرانسیلدو دیفرانسیل
شتاب ۰-۱۰۰۱۰.۵ثانیه– ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۱۱.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۹.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۵ کیلومتربرساعت۱۷۰ کیلومتربرساعت
وزن۲۱۸۴ کیلوگرم۲۰۵۰ کیلوگرم
حجم باک۷۰ لیتر۷۶ لیتر
ابعاد بدنه۱۸۴۰-۱۹۵۰-۵۰۹۵ میلیمتر۱۶۲۰-۱۹۶۵-۵۳۳۰ میلیمتر
فاصله محوری۳۱۰۰ میلیمتر۳۱۱۰ میلیمتر
حجم بخش بار۱۰۱۰ لیتر۱۱۳۵ لیتر

خوشبختانه در تعلیق جلو هر دو مدل از سیستم دابل ویش‌بون استفاده شده که کارایی بالاتری در مصارف آفرودی دارد. با این حال تعلیق عقب مولتی‌لینک در موسو خان باعث بهبود پایداری خودرو در سرعت‌های بالاتر می‌شود و کیفیت سواری نرم‌تری را به سرنشینان می‌دهد.

در طرف دیگر، کی‌ام‌سی T9 تعلیق عقب فنر تخت دارد که اگرچه در بحث پایداری و لذت سواری به پای مولتی‌لینک نمی‌رسد اما قابلیت و استحکام بالاتر در حمل بار و تحمل ضربات مسیرهای سخت طبیعی از خود نشان می‌دهد و استقامت آفرودی ماشین را بالا می‌برد. 

مقایسه کابین و فضای داخلی 
در همان ابتدای ورود به کابین این دو پیکاپ دو دیفرانسیل متوجه می‌شوید که کی‌ام‌سی T9 سعی داشته تا فضای لوکس مدرن‌تری را به نمایش بگذارد و از این طریق طرفداران خودروهای کراس‌اوور و مصرف‌کنندگان خانوادگی را بیشتر از خود راضی نگه دارد. بدین ترتیب افرادی که نیازمند یک خودرو چندمنظوره شهری-آفرودی هستند، از حضور در کابین کی‌ ام‌ سی تی۹ و دیدن جلوه‌های مدرن‌تر آن لذت بیشتری خواهند برد. البته استفاده از پلاستیک‌های خشک در کابین T9 شاید کمی بیش از حد باشد، اما بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌های آن با مواد نرم پوشش داده شده تا سطح کیفی بالاتری به کاربران منتقل شود.

فضای داخلی پیکاپ موسو خان نیز به تازگی تغییر کرده و از یک زبان طراحی مدرن‌تر با چیدمانی کمی ساده اما دلنشین استفاده کرده است که می‌تواند جذابیت بالایی برای خانواده‌ها داشته باشد و نسبت به طرح داشبورد قدیمی‌تر این خودرو، کاربران بیشتری را به سمت این پیکاپ کره‌ای جلب کند. 

فضای داخلی کابین هر دو خودرو نسبتاً جادار است و ۵ سرنشین بزرگسال می‌توانند در کابین این پیکاپ‌های دو دیفرانسیل حضور داشته باشند. اگر به میزان فضای حمل بار هم بخواهیم اشاره کنیم، کی‌ام‌سی T9 ظرفیت کمی بیشتری ارائه می‌دهد؛ چرا که گنجایش بخش بار این پیکاپ معادل ۱۱۳۵ لیتر است، اما پیکاپ موسو خان حدود ۱۰۱۰ لیتر ظرفیت در قسمت پشت خود دارد. 

تجهیزات و امکانات موسو خان و کی‌ ام‌ سی T9
باید تأکید کنیم که پیکاپ موسو خان از لحاظ نوع تجهیزات و امکانات در قالب دو تیپ به بازار ایران آمده است. تیپ پایه یا ساهارا از برخی امکانات کمتر نسبت به مدل فول آپشن یا سیگنیچر برخوردار است که در زیر به آن‌ها اشاره شده است: 

دو کیسه هوا (ساهارا)، شش کیسه هوا (سیگنیچر)، سامانه کنترل پایداری الکتریکی ،  سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی ، رادار خط‌خوان (سیگنیچر)، رادار نقطه کور (سیگنیچر)، سانروف برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی (ساهارا)، تریم داخلی چرم طبیعی (سیگنیچر)، صندلی‌های برقی جلو، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (سیگنیچر)، دوربین عقب (ساهارا)، تنظیم وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها، تهویه اتوماتیک دوکاناله (سیگنیچر)، تهویه دستی (ساهارا)، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، جلوآمپر دیجیتال (سیگنیچر)، استارت دکمه‌ای، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک (سیگنیچر)، رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی (سیگنیچر)، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی (ساهارا)، اپل کارپلی و اندروید اتو، چراغ‌های زنون (سیگنیچر) و… .

کی‌ ام‌ سی تی ۹ هم دارای آپشن‌های زیر است: 
شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، صندلی‌های برقی جلو، سانروف برقی، دسته‌دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، تریم داخلی چرم مصنوعی، تنظیم حالت رانندگی، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ‌ها (تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین)، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، نورپردازی کابین، کلاستر دیجیتال، سنسور نور، استارت دکمه‌ای، آینه الکتروکرومیک، فناوری LED چراغ‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب و… .

با مقایسه لیست امکانات این دو خودرو می‌توان دریافت که پیکاپ کی‌ ام‌ سی T9 در مواردی مثل رادار نقطه کور، رادار خط‌خوان، و گرمکن و سردکن صندلی‌ها، نسبت به مدل فول آپشن موسو خان کمبود دارد، اما از لحاظ تعداد کیسه‌های هوا و برخی جزئیات دیگر نسبت به مدل پایه (ساهارا) برتر ظاهر شده است.

نتیجه‌گیری: پیکاپ موسو خان ارزنده‌تر است یا کی‌ام‌سی T9؟ 
اگر بخواهیم برنده مقایسه پیکاپ موسو خان با کی‌ ام‌ سی T9 را مشخص کنیم، باید اعتراف کرد که به طور دقیق نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت
افرادی که به دنبال خودروی پیکاپ با طراحی بیرونی و داخلی جذاب‌تر، استایل پرابهت‌تر، چابکی کمی بیشتر، قابلیت آفرود بهتر و توانایی حمل بار بالاتر هستند، بهتر است کی‌ ام‌ سی T9 را انتخاب کنند. ضمن آنکه قیمت رسمی این محصول کرمان موتور به میزان قابل‌توجهی کمتر از پیکاپ موسو خان است و همین مورد می‌تواند برگ برنده اصلی کی‌ ام‌ سی T9 باشد. همچنین، احتمال می‌رود کی‌ام‌سی T9 در بازار ایران فروش بیشتری داشته باشد که این موضوع می‌تواند روی تأمین قطعات و فرآیند تعمیرات آن تأثیر مثبت بگذارد و دردسرها و هزینه‌های نگهداری خودرو را کاهش دهد. 

از سوی دیگر، افرادی که قیمت خودرو برایشان اهمیت چندانی ندارد و به دنبال یک پیکاپ کره‌ای با طراحی متفاوت، کیفیت ساخت بالاتر، امکانات بیشتر(تیپ سیگنیچر)، سواری نرم‌تر و پایداری بهتر (به دلیل سیستم تعلیق مولتی‌لینک عقب) هستند، می‌توانند پیکاپ موسو خان را انتخاب کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط