دوشنبه 28 آبان 1403 - 21:01

کد خبر 704126

دوشنبه 28 آبان 1403 - 17:05:08


جای خالی مراکز تفریحی و تجاری در کلانشهر کرمانشاه


ایرنا/ کلانشهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، یکی از مراکز استانی ارائه دهنده خدمات به مردم غرب کشور و حتی عراق است اما در کنار این مرکزیت و باوجود دارا بودن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف، فاقد مراکز تفریحی و تجاری مناسب است.

تعداد اماکن تاریخی و گردشگری در این شهر به قدری زیاد است که هر گردشگری برای بازدید از کل این اماکن حداقل باید یک تا ۲ هفته وقت بگذارد تا بتواند همه آن‌ها را از نزدیک ببیند، اما بسیاری از گردشگران نیز هستند که علاوه بر اماکن تاریخی به بازار و اماکن تفریحی و رفاهی مدرن نیز علاقه دارند.

اماکن تفریحی و رفاهی که می تواند اوقات خوشی را برای شهروندان کرمانشاهی و همچنین مهمانان این شهر فراهم کند؛ این امر از نظر اقتصادی و کاهش آمار بیکاری در استان نیز کمک شایانی به مردم و به خصوص جوانان می کند.
اگر به سایر استان های ایران سفر کرده باشید می بینید که تا دهه گذشته اماکن تفریحی و رفاهی زیادی نداشتند امام امروز از این امکان برخوردار شده و بسیاری از جوانان در این شهرها مشغول به کار شده اند.
دزفول با جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر یکی از شهرهای زیبای استان خوزستان که دارای اماکن تاریخی بیشماری است؛ این شهر در چند سال گذشته شاهد رشد روز افزون ورود سرمایه گذاران برای ایجاد اماکن تفریحی رفاهی و پاساژها در شهر بوده است.
مجتمع تجاری مادر و ولیعصر، ۲ مجتمع تجاری بزرگ که همه نیازهای مردم از خوراک و پوشاک تا لوازم خانگی را تامین می کند در این شهر وجود دارند و به لطف وجود همین ۲ مجتمع بسیاری از جوانان در این شهرستان صاحب کسب و کار و درآمد شده اند.

حال این شهر را با شهر کرمانشاه با جمعیت بیش از یک میلیون نفر مقایسه کنید؛ شهری که ۲ مرکز خرید ارگ و پلازا بزرگترین مراکز تجاری و مرکز خرید آن محسوب می شوند «البته این ۲ مرکز خرید پارکینگ ندارند!» که اگر مساحت و تعداد مغازه های آنها را باهم حساب کنید به اندازی نیمی از یک مرکز تجاری دزفول هم نمی شود.
اما علت نبود یا کمبود این اماکن در استان کرمانشاه چیست؟ چه عاملی باعث شده که سرمایه گذاران داخل و خارج از استان به فکر سرمایه گذاری در دیگر استان های ایران هستند اما در کرمانشاه این امر کمرنگ است؟

کرمانشاه شهری جنگ زده اما مناسب برای سرمایه گذاری
«روح الله فلاحی گیلان» جامعه شناس، نویسنده و مدرس دانشگاه اهل کرمانشاه در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اولین عامل کمبود علاقه به سرمایه گذاری در استان کرمانشاه هم مرزی با کشور عراق است؛ این عامل و توجیه نشدن درست سرمایه گذاران باعث شده این استان از لحاظ دارا بودن اماکن تفریحی و رفاهی با کمبود مواجه باشد.
وی با بیان اینکه ابتدا رسانه ها و مسوولان باید چهره ای نونین و در خور شان مردم از استان کرمانشاه به همه مردم ایران و حتی سرمایه گذاران خارجی نشان دهند، ادامه داد: بیشتر مردم هنوز فکر می کنند کرمانشاه استانی جنگ زده و برای سرمایه گذاری مناسب نیست؛ این تفکر تا حدودی درست است و کرمانشاه بعد از جنگ آنچنان رشد نکرد اما برای تعالی این شهر باید ابتدا این تفکر غلط از بین رود.
فلاحی گیلان افزود: گزینه بعدی سرمایه گذاری نکردن در حوزه اماکن تفریحی و رفاهی در استان آمار بالای بیکاری است، در بحث جامعه شناسی این آمار باعث می شود سرمایه گذار فکر کند که در این استان گردش سرمایه ای وجود ندارد و عملا سرمایه گذاری محکوم به شکست است.
این جامعه شناس گفت: رسانه ها برای ارتقا سطح کیفی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری در استان کرمانشاه در خط مقدم هستند و با ابزاری که در اختیار دارند می توانند به بهبود روند و تسریع جذب سرمایه گذار در استان کمک کنند.

مراکز تفریحی و رفاهی قلب تپنده اقتصادی شهر هستند
«سهراب دل‌انگیزان»، عضو هیات علمی و استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: زمانی به یک مکان شهر گفته می شود که دارای آیتم های شهری باشد؛ یکی از اصلی ترین آیتم ها برای معرفی شهر وجود مراکز تفریحی رفاهی و تجاری است و اگر شهر به کلانشهر تغییر کرد این خدمات باید به بالاترین حد خود برسد.
وی با بیان اینکه خدمات تفریحی و رفاهی موجود در شهر تنها برای شهروندان نیست بلکه تمام گردشگران از آن استفاده می کنند، ادامه داد: بسیاری از گردشگران با علاقه به گشت و گذار در مراکز تفریحی و رفاهی وارد شهر می شوند؛ خدمات تفریحی و رفاهی تنها به خدمات مربوط به بازی خلاصه نمی شود هرچند که این مورد یکی از اصلی ترین اهداف این مراکز است اما باید همه ابعاد در نظر گرفته شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: زمانی اسم کلانشهر بر شهری گذاشته می شود سازمانی به نام «سازمان فرهنگی هنری» به شهرداری اضافه و وظیفه این سازمان ایجاد بستری مناسب برای برگزاری کنسرت، جشنواره ها، فیلم و سینما و نمایشگاه های عمومی در مراکز تفریحی و رفاهی است.
دل انگیزان گفت: اقتصاد خلاق در چارچوب هنر، فرهنگ، سینما و فیلم، ورزش، نوآوری و فناوری تعریف می شود و حداقل کاری که باید در کلانشهر ها اتفاق بیفتد برگزاری چنین رویدادها و جشنواره هاست.
این استاد دانشگاه افزود: زمانی در چارچوب اقتصاد مدرن به قضایا نگاه کنیم می بینیم در اقتصاد مدرنِ دنیا بخش قابل توجهی که باعث ایجاد ارزش افزوده می شود مربوط به خدمات است و در حوزه خدمات نیز بخش بسیار مهمی خدمات رفاهی و تفریحی است.
وی با بیان اینکه بخشی از بحث خدمات مربوط به صرف اوقات فراغت است، گفت: تخلیه انرژی و بازگشت توان فکری و روحی افراد، بخش مهمی به پرسه زنی افراد در خیابان ها، فروشگاه ها و مراکز تفریحی و رفاهی درجه یک باز می گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: حوزه اقتصادِ خلاق، اشتغال بسیار بالایی به همراه دارد؛ برای احداث یک کارخانه بزرگ در شهر به ۲۰ الی ۳۰ نیروی کار نیاز است اما در حوزه اقتصاد خلاق مانند احداث یک آشپزخانه به ۲۰ نیروی کار مستقیم مستقل در رستوران و تعدادی دیگر برای رساندن غذا به دست مردم نیاز است که همین امر نشان دهنده اشتغالزایی بالا در این حوزه است.
دل انگیزان با بیان اینکه کرمانشاه به عنوان یک کلانشهر هیچکدام از این ویژگی ها را ندارد، افزود: متاسفانه در کلانشهر کرمانشاه سرمایه گذاری های گذشته نیز از بین رفته است و در یک دهه گذشته هیچ تغییر در فضای توسعه حوزه های تفریحی و رفاهی ایجاد نشده است.
این استاد دانشگاه رازی گفت: در یک دهه گذشته هیچ سالن اجتماعات جدیدی در شهر تاسیس نشده است، شهربازی که در ایام قدیم در کرمانشاه وجود داشت از بین رفته و شهرداری در این مدت هیچ پارکی در شهر را به عنوان پارک بازی با خدمات ویژه و جدید تاسیس یا حتی تجهیز نکرده است.
وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت شهری دغدغه به روز بودن که هیچ حتی دغدغه مستهلک شدن تجهیزات گذشته که در شهر وجود دارد را ندارند؛ در شهر می بینیم که پیاده روها، خیابان ها و درختان در حال نابودی هستند و پارک های اصلی شهر مانند پارک شرقی و غربی و خیابان اصلی طاق بستان نیز در حال نابودی است.
دل انگیزان گفت: در کرمانشاه تنها عزا گرامی داشته می شود و گویی مدیران در قبرستان به دنیا آمده اند؛ در این شهر هیچ برنامه شاد و مفرحی وجود ندارد و همین دلیل باعث می شود مردم فرصت و جایی برای پرسه زنی، سپری کردن اوقات فراغت و تخلیه انرژی نداشته باشند و این امر موجب می شود که مردم شهر با یکدیگر در تنش باشند و در نتیجه این تنش تمایل به سرمایه گذاری در شهر را کاهش می دهد.

مدیران توانمند در شهر وجود ندارند/ مدیر توانا باید دست دلالان را کوتاه کنند
استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه بیان کرد: برای احداث هر پروژه تعدادی دلال پیدا می شوند و برای آن پروژه ۱۰ نفر معارض به شهرداری معرفی می کنند، این روند در حال تکرار است و همین امر باعث می شود که شهر پیشرفت نکند.
وی افزود: مدیران باید از طریق قضات توانمند دستگاه قضا و از طریق اسناد و مدارک دست دلالان را کوتاه کنند تا بشود پروژه هایی در شهر تعریف و برای آن سرمایه گذار جذب کرد؛ پروژه باید اصالت دار باشد تا سرمایه گذار جذب شود اما متاسفانه دلالان با اسناد جعلی مانع از این کار می شوند.
دل انگیزان گفت: مدیران شهری باید با استاندار و رییس دستگاه قضا در یک راستا باشند تا بتوانند با دلالان که از نفوذ و رانت خود استفاده می کنند و شهر را به قهقرا برده اند برخورد کنند؛ اساس کار برای پیشرفت مدیر توانا است.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی افزود: مدیران شهری باید برای تاسیس مراکز خدمات رفاهی و تفریحی زمین هایی را در اطراف شهر خریداری و در چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب شهر این مراکز را احداث کنند؛ با احداث این مراکز در اطراف شهر ترددهای شهری کنترل و در نتیجه ترافیک نیز کاهش پیدا می کند.
وی ادامه داد: تمام خدمات اعم از رفاهی، درمانی، خرید و همه خدمات در مرکز شهر جمع شده و شهروندان باید برای انجام کارهای خود روزی چند بار به مرکز شهر رفته و در ترافیک معطل شوند؛ این موضوع باعث افزایش هزینه های جانبی و در نتیجه افزایش بار ترافیکی در شهر می شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط