دوشنبه 02 مهر 1403 - 10:50

کد خبر 70473

شنبه 06 خرداد 1402 - 20:01:00


پرفروش‌ترین خودروهای ایران و کشورهای همسایه


آخرین خودرو/ به تازگی آمارهای جهانی فروش در سال گذشته میلادی تکمیل شده‌اند و حالا می توان آمار های فروش در کشور های مختلف را با هم مقایسه کرد. در ادامه پرفروش‌ترین خودروها در بازار ایران و کشورهای همسایه را بررسی می‌کنیم.

پیش از هر چیز لازم است بدانید که در این آمار ها فروش خودروی صفر مد نظر است و بازار خودروهای دست دوم آنقدر وسیع است که چندان قابل بررسی نیست. البته همیشه بازار خودروهای دست دوم متاثر از بازار خودروهای صفر بوده و هست. پرفروش ترین خودروها در کشور های توسعه یافته معمولا نمادی از وضعیت اقتصادی و سلیقه بازار هر کشور هستند و می توان با تحلیل آن ها یک تصور کلی از وضعیت بازار و صنعت خودروی آن کشور هم داشت. 

سایپا کوییک، پرفروش ترین خودروی ایران

بر اساس آنچه آمار های تولید و فروش ایران نشان می دهد، سایپا کوییک با تیپ ها و پسوند های مختلف پر فروش ترین خودروی صفر بازار ایران در سال 2022 بوده است. جالب اینجاست در آمار های جهانی این خودرو را کوییک و یا تیبا می نامند و تیبا را هم نمونه ای ارتقا یافته از پراید یاد می کنند. این یعنی پرفروش ترین خودروی ایران محصولی است ملی اما بر اساس پلتفرمی قدیمی ساخته شده و اساس فنی آن هم اصلا به روز نیست.

سوزوکی آلتو، پرفروش ترین خودروی پاکستان

تولید خودرو در پاکستان سابقه ای قدیمی دارد اما از سال 2010 تا به امروز رشد سرمایه گذاری و تولید در بحث خودروی این کشور بسیار بیشتر شد و تولید رشدی کم سابقه را داشت. بازار پاکستان ژاپنی پسند است و ژاپنی ها از سال های دور در این بازار حضور داشته اند. در حال حاضر نیسان و تویوتا سرمایه گذاری هایی را در این کشور انجام داده اند و خط تولید فعال دارند. سوزوکی آلتو پر فروش ترین خودروی پاکستان است. این کامپکت ژاپنی در نسل های اول هم در بازار پاکستان حضور داشت و نسل هشتم آن هم بصورت رسمی برای بازار این کشور در سال 2019 رنمایی شد. این خودرو در نسخه فول به امکاناتی مثل دو کیسه هوا، ترمز های ABS، تهویه دستی و گیربکس AMT مجهز است و یک انتخاب کاملا اقتصادی و بصرفه به حساب می آید. پرفروش بودن این خودرو تا حد زیادی در حال توسعه بودن پاکستان را نشان می دهد. 

آمار فروشی از افغانستان وجود ندارد

قبل از روی کار آمدن طالبان هم بدست آمدن آمار های فروش از افغانستان بسیار مشکل بود و حالا چالش اطلاعات آماری از قبل هم بیشتر شده است. بازار خودروی افغانستان متاثر از وضعیت جنگی در سال های طولانی اصلا وضعیت خوبی ندارد و می توان گفت صنعت خودرو در این کشور اصلا وجود ندارد اما تلاش هایی برای خودروسازی در حال انجام است که نشان می دهد فارغ از سیاست، عطش سازندگی در این کشور وجود دارد. ورودی بازار افغانستان بیشتر خودروهای کارکرده ای است که از بازارهای حاشیه خلیج فارس آمده اند. اگر مبنا را خودروهای کارکرده در نظر بگیریم، حرف اول را نشان تویوتا می زند که به گفته محلی ها درصد بالایی از بازار خودروی افغانستان را در دست دارد.

تویوتا کمری، احتمالا پرفروش ترین خودروی ترکمنستان

در ترکمنستان هم آمار دقیقی از فروش خودروهای صفر نیست. این کشور هم در عمل صنعت خودرو ندارد اما در سال های مختلف خبر های زیادی از علاقه مردم این کشور به تویوتا کمری منتشر شده است. بر همین اساس انتظار می رود در این کشور هم تویوتا حرف اول را بزند. بازار ترکمنستان پتانسیل ورود برند های خودرویی دیگر را هم دارد و بر همین اساس ایران خودرو و سایپا در سال های اخیر تلاش هایی برای وورد به بازار این کشور داشته اند.

راو4، پرفروش ترین خودروی آذربایجان

آمار های فروش نشان می دهد که پرفروش ترین خودروی صفر در بازار آذربایجان کراس اوور راو4 است. خودروهای تویوتا بدلیل کم استهلاکی و کیفیت بالا در منطقه ما بسیار پر طرف دار هستند. در سال های اخیر چینی ها هم به بازار این کشور ورود کردند و حتی مدل هایی از ایران خودرو هم در این کشور به تولید رسیدند اما همچنان مردم این کشور ترجیح می دهند خودرویی از تویوتا را بصورت صفر خریداری کنند.

هایلوکس، پرفروش ترین در ارمنستان

در ارمنستان هم عملا صنعت خودرویی وجود ندارد و بازار این کشور را خودروهای دست دوم و صفر از مبدا های مختلف تشکیل داده اند. بررسی خیر خودروهای صفر نشان می دهد که تویوتا هالوکس بیشترین فروش را در میان خودروهای صفر داشته است اما این را هم در نظر داشته باشید که بازار فروش خودروهای کارکرده از مبدا بازار های دیگر در این کشور گسترده تر است.

فیات تیپو، پرفروش ترین خودروی ترکیه

در کشور ترکیه فیات تیپو سدان (یا Egea) پر فرشو ترین خودروی سال بوده است. این خودرو با سرمایه گذاری فیات و ترکیه در این کشور تولید می شود. سدانی اقتصادی که در نسخه پایه امکانات پایه را دارد و قرار است این خودرو با مشخصاتی مشابه بصورت وارداتی هم به بازار ایران بیاید. ترکیه در سال های اخیر با سرمایه گذاری های مشترک توانسته تا در تولید قطعه به سطح قابل قبولی برسد و حالا آرام آرام با معرفی برند TOGG و سرمایه گذاری های جدید به تولید خودرو در تیراژ بالا نزدیک شود. 

هایلوکس پرفروش ترین خودروی عراقی ها

انگار پیکاپ هایلوکس ذاتا برای بازار منطقه ما طراحی شده است. این خودرو در بازار عراق هم پر فروش ترین خودرو بوده و توانسته تا برترین خودروی صفر در بازار این کشور باشد. البته در عراق هم سهم عمده خرید و فروش مربوط به خودروهای کارکرده از دیگر بازارها است. این یعنی عراقی ها صنعت خودروی قدرتمندی ندارند و خودروهای خود را بصورت کار کرده از دیگر بازار ها تامین می کنند.

فصل مشترک پر فروش های بازار های اطراف نام تویوتا بود. پر فروش بودن محصولات تویوتا نشان می دهد خودروهای این نشان هم با موقعیت جغرافیایی منطقه سازگار اند و هم سلیقه بازار هستند. نکته جالب اینجاست که با اینکه تویوتا در این منطقه بسیار پر فروش و پر طرفدار بوده اما در بازار ایران بعد از ممنوعیت واردات خودرو، این نشان را در بازار به صورت صفر نداشته ایم و از این نیاز بازار خود صرف نظر کرده ایم. دور جدید واردات هم به نحوی پیش رفته که بنظر نمی رسد تعداد زیادی از محصولات غیر چینی را در ایران ببینیم. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط