چهارشنبه 30 آبان 1403 - 09:46

کد خبر 706131

چهارشنبه 30 آبان 1403 - 07:52:10


اجرای پروژه بزرگ زیرساخت قطار سریع‌السیر تهران - شمال


فارس/ اجرای پروژه بزرگ زیرساخت راه‌آهن، قطار سریع‌السیر تهران - شمال، محرک توسعه اقتصادی در شمال ایران است و با پیگیری استاندار و همراهی نمایندگان مجلس، در آستانه عقد تفاهم‌نامه فی‌مابین شرکت سرمایه‌گذار چینی و مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور قرار گرفت. ‎

در راستای ایجاد زیرساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- شمال، چهارمین جلسه پیگیری نشست با سرمایه‌گذار چینی و استفاده از فاینانس ایران و چین در دفتر بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور و استاندار مازندران، مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه‌آهن و زیرساخت و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران و دستگاه مربوطه برگزار شد.

یوسف نوری، استاندار مازندران در راستای مباحث عقد تفاهم‌نامه اولیه در پروژه بزرگ راه آهن تهران – شمال، توضیح داد: مباحث عقد تفاهم‌نامه اولیه فی‌مابین شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل کشور با هلدینگ چینی که جز سه شرکت برتر دنیا در ایجاد ریل راه‌آهن به‌ویژه در حوزه تونل‌های راه است، مطرح و موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نوری با تأکید بر اینکه شرکت چینی آمادگی کامل خود را در اجرای عملیاتی پروژه راه‌آهن شمال اعلام داشت، خاطرنشان کرد: شرکت چینی با مطالعات اولیه و بررسی موضوعات طرح در طی سه جلسه درگذشته آمادگی خود را در این پروژه اعلام کرد و مقرر شد ظرف یک هفته آتی؛ شرکت سرمایه‌گذار چینی و شرکت مادرتخصصی زیرساخت حمل‌ونقل کشور؛ اقدامات اولیه تفاهم‌نامه در جهت امضا را تهیه و تدوین کنند.

وی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه به‌روزرسانی مطالعات پروژه و همچنین پیوست ریل مازندران به شرق و غرب استان از گلوگاه تا رامسر با رویکرد ایجاد راه‌آهن رشت – ساری - مشهد، باتوجه‌به نقشه کریدور شمال - جنوب و شرق به غرب مازندران شکل خواهد گرفت.

نوری با بیان اینکه فاز اول پروژه از تهران به مازندران، قطار سریع‌السیر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، گفت: گام اول به طول ۱۵۰ کیلومتر بوده که بخش عمده آن به‌صورت تونل است.نوری اضافه کرد: ریل احداثی قطار سریع‌السیر متفاوت از ریل‌ها و ایستگاه‌های موجود در کشور خواهد بود.

استاندار مازندران با اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهور به کشور چین، تصریح کرد: با قرارگرفتن این پروژه در اولویت پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی امید می‌رود جز طرح‌هایی باشد که در فاینانس دوم مدیران چین قرار گیرد.

استاندار مازندران با تأکید بر رهاشدگی پروژه راه‌آهن شمال، متذکر شد: این پروژه که حالت رهاشدگی داشته و صرفاً در جهت پایدار بودن بودجه‌ای در پروژه‌های راه‌آهن کشور قرار گرفته بود، از سال آینده شاهد روند اجرایی این آن به همت شرکت مادرتخصصی و زیر ساخت وزارت راه و شهرسازی خواهیم بود.

نوری با بیان اینکه طرح و پروژه در حوزه زیرساخت راه‌آهن در مازندران بعد از انقلاب مغفول مانده بود، گفت: این پروژه می‌تواند در شمار پروژه‌های بزرگ ملی در مازندران در بعد از انقلاب در حوزه راه‌آهن قرار گیرد، ظرفیت‌هایی که برای این پروژه و اثرات بعدی آن انتظار می‌رود این پروژه را تبدیل به یک پروژه بزرگ اقتصادی کرده است.

وی به ظرفیت‌های اقتصادی پروژه اشاره کرد و افزود: حمل‌ونقل و ترافیک، موضوعات مرتبط با محیط‌زیست، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش هزینه سفر، افزایش تعداد سفر، سلامت سفر، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مبتنی بر ریل و ایستگاه‌های راه‌آهن از جمله مواردی است که موجب اقتصادی شدن پروژه و اجرایی‌شدن آن توسط شرکت سرمایه‌گذار چینی و شرکای داخلی آن خواهد بود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در این جلسه همچنین به توسعه استان‌های شمالی در حوزه شهرسازی مبتنی بر ریل باتوجه‌به زیست‌بوم گلستان، مازندران و گیلان پرداخته شد، اظهار کرد: ایجاد و تعریف شهرسازی به ریل موجب نظم بخشیدن به توسعه زیرساخت‌های شهری و ساخت‌وسازها در این استان‌ها خواهد شد.

وی افزود: شکل‌گیری سرمایه‌گذاری پایدار و بهره‌ورانه در حوزه ساخت‌وساز و سکونت حجم بالایی از متقاضیان که به سمت استان‌های شمالی می‌آیند، مرتفع خواهد شد.

استاندار در پایان گفت: جدیت در پیگیری اجرایی این پروژه ادامه خواهد داشت و ضمن بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود راه‌آهن در پی افزایش از پتانسیل و ظرفیت ریلی و کنار ریلی نیز هستیم.

این پروژه بزرگ راه‌آهن در شمال در راستای رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری و داخلی و برون‌مرزی در استان‌های شمالی و ایران شکل می‌گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط