پنج‌شنبه 01 آذر 1403 - 17:37

کد خبر 707968

جمعه 02 آذر 1403 - 10:01:00


مقایسه جی‌ ای‌ سی امکو با جتا VS5


آخرین خودرو/ جی ‌ای ‌سی امکو و جتا VS5 دو کراس اوور چینی وارداتی بازار ایران هستند که نسبت به قیمتشان مشخصات و امکانات قابل قبولی دارند.
 
بازار کراس‌اوورهای جمع و جور بعد از آزاد شدن نسبی واردات خودرو کمی متحول شده و حالا تنوع بیشتری پیش روی مشتریان قرار دارد. در این میان، محصولات جدیدی مثل جی‌ ای‌ سی امکو و جتا VS5 نیز خوش می‌درخشند؛ یکی روی ظاهر اسپرت، امکانات متعدد و توان فنی بالای خود مانور می‌دهد و دیگری براساس کیفیت ساخت و بهره‌گیری از تکنولوژی فولکس‌واگن فخر می‌فروشد.
 
درباره جی ‌ای ‌سی امکو و جتا VS5
جی‌ ای‌ سی یکی از معروف‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین است که به دلیل همکاری با برندهای معتبر جهانی، به ویژه خودروسازان ژاپنی، محصولات نسبتاً با کیفیت و خوش‌ساختی را طی این سال‌ها روانه بازار کرده است. این نشان چینی که در ایران با نام جک نیز شناخته می‌شود، در دور جدید واردات، همراه با شرکت راسا موتور خاورمیانه، در قالب مدل‌های جدید به بازار ایران راه پیدا کرده است.

 از جمله محصولات آن می‌توان به مدل کراس‌اوور کامپکت امکو اشاره کرد. این خودرو محصول سال ۲۰۲۲ بوده و روی پلتفرم GMPA توسعه پیدا کرده است. قوای محرکه هیبریدی و بنزینی برای آن در بازارهای جهانی قابل انتخاب است، اما در حال حاضر فعلاً نسخه بنزینی آن توسط شرکت واردکننده در کشورمان عرضه می‌شود.

اما در طرف دیگر، خودرویی از نشان جتا حضور دارد. جتا یکی از محصولات فولکس‌واگن بود که در کشور چین بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به همین دلیل به عنوان یک برند مستقل شروع به عرضه محصولات مختلف با نام جتا در کشور چین کرد. جتا VS5 یکی از محصولات این نشان چینی-آلمانی است که از پلتفرم مشترک با محصولاتی نظیر سئات آتکا و فولکس‌واگن تیگوان استفاده می‌کند. قوای محرکه آن نیز نشان فولکس‌واگن را دارد و به همین دلیل می‌تواند نسبت به دیگر خودروهای وارداتی چینی کمی متمایز جلوه کند و روی تکنولوژی آلمانی خود مانور دهد.

مقایسه طراحی بدنه جتا VS5 و GAC EMKOO
جی‌ ای‌ سی امکو یک خودروی اصطلاحاً اسپرت شاسی‌بلند است که زبان طراحی آن کاملاً جدید بوده و از عناصر فوق‌مدرن در طرح بدنه استفاده شده است. نمای چهره این خودرو کاملاً متفاوت از کراس‌اوورهای کلاسیک بوده و طرح چراغ‌ها و جلوپنجره آن یک چهره کاملاً هجومی و نوآورانه را به نمایش می‌گذارد. بهره‌گیری از استایل غیرمنحنی، استفاده از خطوط صاف، پنل‌های برجسته و زوایای تند و تیز باعث شده تا فرمی شبیه به ربات‌های نابودگر برای این شاسی‌بلند جدید چینی به وجود بیاید.

این طرح بدنه کاملاً فوق‌مدرن است و در برابر محصولات سنتی‌تر نظیر جتا VS5 که در اصل روی بدنه سئات آتکا توسعه پیدا کرده، بسیار متفاوت و نوین به نظر می‌آید. بنابراین اگر طرفدار خودروهای آینده‌نگرانه هستید و استایل‌های جوان‌پسندانه را دوست دارید، جی‌ ای‌ سی امکو جذابیت بیشتری برای شما خواهد داشت. اما هنوز هم بسیاری از مشتریان شمایل کمی قدیمی خودروهای کراس‌اوور که اصالت اروپایی در آنها وجود دارد را نسبت به طرح‌های مدرن چینی می‌پسندند و بنابراین جتا VS5 بیشتر مورد پسند آنها قرار خواهد گرفت.

مقایسه مشخصات فنی جی ‌ای ‌سی امکو و جتا VS5
هر دو خودرو از پیشرانه‌های توربوشارژ نه‌چندان پرحجم استفاده می‌کنند. جی‌ای‌سی امکو از موتوری با حجم تقریباً ۱۰۰ سی‌سی بیشتر استفاده می‌کند و می‌تواند قدرت بالاتری به شما ارائه دهد. این خودرو به کمک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ خود توانی در حد ۱۷۷ اسب‌بخار به علاوه ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

ماحصل به‌کارگیری این ترکیب فنی، دستیابی به شتاب صفر تا صد زیر ۷ ثانیه است که تقریباً جی‌ای‌سی امکو را بین خودروهای هم‌رده به یکی از پرشتاب‌ترین کراس‌اوورهای بازار تبدیل می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای کراس‌اوور ۱۵۴۰ کیلوگرمی رقم چندان بالایی نخواهد بود. 

اما در طرف دیگر، جتا VS5 با حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن پایین‌تر و موتور کمی کوچکتر حضور دارد. این پیشرانه متعلق به فولکس‌واگن آلمان است و از تکنولوژی توربوشارژ برای دستیابی به ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور کمک می‌گیرد. گیربکس شش سرعته اتوماتیک معمولی نیز وظیفه دریافت، انتقال و توزیع این میزان نیرو جهت به گردش درآوردن محور تایرهای جلو را بر عهده دارد. توانایی فنی و شتاب جتا قابل قبول است، اما باز هم به پای حریف نمی‌رسد؛ چرا که شتاب جتا VS5 معادل ۹.۷ ثانیه در شرایط استاندارد است که قاعدتاً نسبت به جی‌ ای‌ سی امکو حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما بین خودروهای کراس‌اوور خانوادگی نسبتاً چابک و نه‌چندان کند به حساب می‌آید.

نقطه قوت جتا VS5 در بحث مشخصات فنی، بهره‌گیری از تکنولوژی ساخت شرکت فولکس‌واگن و همچنین استفاده از گیربکس اتوماتیک سنتی معمولی است که نسبت به سایر انواع جعبه‌دنده خودکار معمولاً دوام فنی بالاتر و استهلاک کمتری از خود نشان می‌دهد.

خوشبختانه سیستم تعلیق بخش عقب هر دو خودرو از نوع مستقل مالتی‌لینک است که می‌تواند در زمینه ارتقای هندلینگ و پایداری آنها در مسیرهای منحنی و مارپیچ، قابلیت بهتری از خود نسبت به نمونه‌های یکپارچه ارائه دهد. البته توان فنی و شتاب بالاتر امکو احتمالاً باعث بروز کم‌فرمانی در هنگام ورود سریع و پرشتاب به پیچ‌ها خواهد شد که نیازمند دقت بالاتر رانندگان، به ویژه افراد کم‌تجربه است.

مقایسه طراحی داخلی جتا VS5 و جی ‌ای ‌سی امکو
شاید با دیدن نمای بیرونی جی‌ ای‌ سی امکو انتظار یک کابین کاملاً مدرن و همراه با خط و خطوط متفاوت در طراحی داشبورد آن را داشته باشید، اما وقتی به داخل کابین این خودرو وارد می‌شوید با نمای متفاوتی روبه‌رو خواهید شد.

سبک طراحی داشبورد امکو برخلاف نمای بیرونی آن از فلسفه مینیمالیستی مدرن پیروی کرده و یک طرح نسبتاً ساده اما کارآمد و نوین را همراه با ارگونومی مناسب به شما ارائه می‌دهد که شاید در ابتدا کمی با نمای بیرونی آن متناقض به نظر برسد و حس متفاوتی در شما ایجاد کند. با این حال، سادگی، هماهنگی و زیبایی قابل قبول این طراحی باعث می‌شود تا امتیاز نسبتاً مناسبی به طراحی نمای داخلی این خودرو بدهیم.

در سوی دیگر، هماهنگی بین نمای بیرونی و داخلی جتا VS5 کاملاً رعایت شده است. داخل این خودرو یک نمای کاملاً ساده اما با ارگونومی مطلوب و جانمایی مناسب نمایشگرها دیده می‌شود که به نظر ما تناسب زیادی با انتظارات خانوادگی دارد. اما سادگی نمای داخلی VS5 برخلاف امکو چندان مدرن نیست و یک سادگی سنتی به حساب می‌آید که مجموعاً نسبت به حریف کمی قدیمی‌تر احساس می‌شود.

از لحاظ کیفیت فضای داخلی، امکو مرغوبیت بالاتری دارد و سطح کیفی آن بهتر می‌تواند شما را راضی کند. از لحاظ میزان فضا نیز باید گفت که امکو به دلیل فاصله محوری بزرگتر می‌تواند راحتی بیشتری را به خصوص در صندلی‌های ردیف دوم خود برای افراد بلندقد از نظر فضای پا و زانوها ایجاد کند. اما در مورد فضای صندوق عقب، کاربران VS5 رضایت بیشتری خواهند داشت؛ چرا که حدود ۴۸۲ لیتر فضای صندوق عقب این ماشین چینی-آلمانی است اما در جی‌ای‌سی امکو تنها ۴۲۰ لیتر گنجایش برای قرار دادن لوازم وجود دارد.

مقایسه تجهیزات و امکانات رفاهی ایمنی
با وجود آنکه جتا VS5 امکانات مناسبی دارد و در مقایسه با بسیاری از خودروهای موجود در بازار از لحاظ آپشن و تجهیزات چیزی کم ندارد، اما وقتی با یک خودرو جدیدتر مثل امکو مقایسه می‌شود در مواردی مثل رادارهای هشداردهنده مدرن و به طور کلی سیستم‌های ایمنی فعال، کروز کنترل تطبیقی، رادارهای تابلوخوان و مواردی از این دست کمبود دارد.

بنابراین محصول وارداتی راسا موتور نسبت به کراس‌اوور وارداتی ماموت آپشن‌ها و تجهیزات کمتری دارد و از این جهت امتیاز پایین‌تری به دست می‌آورد. جدول زیر جزئیات بیشتری در مورد آپشن‌های این دو خودرو به آگاهی شما می‌رساند.

نتیجه‌گیری: جی‌ ای‌ سی امکو ارزنده‌تر است یا جتا VS5؟
به انتهای مطلب مقایسه جی‌ ای‌ سی امکو با جتا VS5 رسیدیم. به طور کلی باید گفت اگر طرفدار طرح‌های فوق‌مدرن هستید، شتاب و چابکی خودرو برای شما اهمیت دارد، طرفدار امکانات مدرن و متنوع هستید و از کراس‌اوورهای با کابین بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر لذت می‌برید، جی‌ای‌سی امکو قطعاً برای شما جذابیت و گیرایی بیشتری خواهد داشت.

اما در طرف دیگر، اگر طرفدار طرح‌های خانوادگی هستید و به خودروهای آلمانی علاقه دارید، جتا VS5 با بهره‌گیری از پیشرانه ساخت فولکس‌واگن به همراه صندوق عقب بزرگ‌تر، طراحی بیرونی کلاسیک‌تر و نمای داخلی ساده اما قابل قبول نیز می‌تواند در جمع گزینه‌های انتخابی شما برای یک خودروی خانوادگی قرار گیرد. برخورداری از گیربکس اتوماتیک سنتی هم باعث می‌شود تا استهلاک فنی این خودرو در زمینه جعبه‌دنده نسبت به حریف تا حدودی پایین‌تر باشد و کار کردن با آن فرآیند ساده‌تری نیاز داشته باشد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط