شنبه 24 مرداد 1405 - 16:10
کاهش آثارمنفی مصرف غذاهای چرب در زمان استرس
خراسان/یکی از واکنشهای روانی در مواجهه با استرس، خوردن غذاهای پرچرب است. حالا نتایج تحقیقات جدید که در مجله «غذا و عملکرد روانی» منتشر شده است، نشان میدهد نوشیدن یک فنجان شکلات داغ یا چای سبز که سرشار از «فلاوانول» است، میتواند آثار منفی مصرف غذاهای پرچرب در زمان استرس را کاهش دهد. «اسکاینیوز» با استناد به گفته محققان مینویسد که تغییرات کوچک در انتخاب غذا میتواند تفاوت واقعی ایجاد کند و تاثیر استرس بر قلب را کاهش دهد.
نوشیدن یک فنجان چای سبز یا شکلات داغ در زمان استرسیشدن
به گفته محققان نوشیدن یک فنجان چای سبز یا شکلات داغ با کمترین میزان فراوری برای افرادی که هنگام استرس سراغ غذاهای پرچرب میروند، میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد. فلاوانولهایی که در برخی غذاها و نوشیدنیها مانند کاکائو، چای سبز و سیب یافت میشوند، به داشتن طیف گستردهای از فواید مشهورند. این ترکیبات برای کمک به تنظیم فشار خون و محافظت از سلامت قلب و عروق بسیار موثرند. پژوهشگران دریافتند خوردن غذای چرب همراه با نوشیدنی کمفلاوانول در زمان استرس، عملکرد رگهای خونی را کاهش میدهد. یعنی رگها نمیتوانند وظایفشان را مثل گشاد شدن(برای افزایش جریان خون) یا منقبض شدن(برای کاهش جریان خون) بهدرستی انجام دهند و این اثر تا ۹۰ دقیقه بعد از استرس ادامه دارد. این موضوع باعث کاهش جریان خون به اندامها و در نتیجه افزایش فشار خون یا دیگر مشکلات قلبیــعروقی میشود. اما طبق این مطالعه، مصرف یک نوشیدنی کاکائویی با فلاوانول بالا همراه با یک وعده غذایی چرب از کاهش عملکرد رگهای خونی پس از استرس و مصرف چربی جلوگیری میکند.
تلاش برای مقابله با علایم استرس
دکتر کاتارینا رندیرو، نویسنده اصلی و استادیار علوم تغذیه در دانشگاه بیرمنگام، میگوید: «میدانیم که افراد موقع استرس به غذاهای پرچرب گرایش پیدا میکنند. ما قبلا نشان دادیم که غذاهای پرچرب میتوانند بهبود عملکرد عروقی بدن پس از استرس را مختل کنند. ما در این مطالعه میخواستیم ببینیم که آیا افزودن یک غذای پر فلاوانول به وعدههای غذایی چرب تاثیر منفی استرس در بدن را کاهش میدهد یا خیر». جت ولهاوزن ون زانتن، استاد روانشناسی زیستی در دانشگاه بیرمنگام، افزود: «زندگی مدرن استرسزاست و تاثیر استرس بر سلامت و اقتصاد، به خوبی ثبت شده است، به همین دلیل هر تغییری که برای مقابله با علایم استرس اعمال میکنیم، مثبت است.» برای کسانی که در زمان استرس به خوردن خوراکیهای خوشمزه روی میآورند یا به دلیل مشاغل پرتنش و کمبود زمان به غذاهای آماده وابستهاند، افزودن این تغییرات کوچک میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. در یک مطالعه قبلی، پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام دریافتند که غذاهای پرچرب میتوانند عملکرد رگهای خونی و انتقال اکسیژن به مغز را مختل کنند، اما فلاوانولها میتوانند در دوران استرس، از این فرایند محافظت کنند.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
گردونه را بچرخانید، بیتکوین دریافت کنید
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
آخرین اخبار
-
خسارت به موزه باستانشناسی درهشهر در حملات دشمن
-
اعلام همبستگی کشتی آسیا؛ ایران همواره یکی از ارکان کشتی جهان است
-
نیویورک تایمز: ناو جرالد فورد ۳۰ ساعت در آتش میسوخت
-
توزیع میوه شب عید در ایلام تا ۱۵ فروردین ادامه دارد
-
چالش عجیب یونایتد برای فروش برونو به عربستان
-
منابع و جزئیات آزمون دکتری ۱۴۰۶ اعلام شد
-
توصیههای آتشنشانی برای برگزاری چهارشنبهسوری متفاوت در شرایط جنگی
-
واکاوی سناریوهای ادامه لیگ برتر در پرسپولیس
-
خشم کشورهای عربی منطقه از دولت ترامپ
-
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
-
عارف: در صورت تکرار «فروغ جاویدان»، «مرصاد ۲» را تکرار میکنیم
-
وداع مردم شیراز با پیکر مطهر 5 شهید مدافع میهن
-
عکس/ آثار تجاوز به مناطق مسکونی تهران
-
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
-
بهادری جهرمی: استیصال دشمنان نشان از این دارد که کدام طرف نزدیک پیروزی است
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:49:00
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:08:40
مجوزهای کسب و کار به مدت سه ماه تمدید شد
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:04:50
اطلاعیه درگاه ملی مجوزها درخصوص اختلال در فرآیند صدور مجوزها
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:42:37
تسهیلات ویژه گمرکی برای ترخیص شبانهروزی دارو و تجهیزات پزشکی
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:31:21