شنبه 03 آذر 1403 - 14:04

کد خبر 709567

شنبه 03 آذر 1403 - 18:01:00


انتخاب خودروی سال 2025 موتورترند


پدال/ یک سال از انتخاب تویوتا پریوس به‌عنوان خودروی سال ۲۰۲۴ موتورترند می‌گذرد و اکنون زمان آن رسیده است که این هیبریدی عالی تاج‌وتخت خود را به برندهٔ جدیدی واگذار کند. البته رقابت خودروی سال موتورترند از همیشه کوچک‌تر شده و امسال فقط چهارده خودرو در این رقابت حضور دارند. در بین شرکت‌کنندگان رقابت امسال، برندهٔ سال ۲۰۱۹ هم دیده می‌شود. این ماشین جنسیس G70 است که امسال به پیشرانهٔ پایهٔ جدیدی مجهز شده تا یک‌بار دیگر شانس حضور در رقابت خودروی سال موتورترند را پیدا کند. هرکدام از این خودروها نه در قیاس با یکدیگر بلکه بر اساس شش معیار اصلی شامل ایمنی، ارزش، پیشرفت در طراحی، برتری مهندسی، مصرف سوخت و پرفورمنس ارزیابی می‌شوند.

از بین این شرکت‌کنندگان، تنها شش خودرو توانستند به فینال راه پیدا کنند. البته نامزدهایی دیگری که موفق نشدند به مرحلهٔ نهایی راه یابند، هرگز خودروهای بدی نیستند و برعکس، بسیار خوب هستند و نشان می‌دهند که فینالیست‌های امسال چقدر قوی هستند. حتی از بین شرکت‌کنندگانی که حذف شدند، چند خودرو به مرحلهٔ نهایی بسیار نزدیک شدند و در هر شش معیار مذکور بشدت قوی عمل کردند ولی این کافی نبود. نهایتاً، پس از صدها کیلومتر و چندین روز رانندگی با تمام شرکت‌کنندگان و فینالیست‌ها، یکی از این خودروها به‌عنوان برنده انتخاب شد تا کالیپر طلایی را از آن خود کند.

فینالیست‌های رقابت خودروی سال ۲۰۲۵ موتورترند
هوندا سیویک

سیویک مشهور هوندا که فینالیست رقابت خودروی سال ۲۰۲۲ بود، امسال با تغییراتی که فوراً قابل‌تشخیص نیست بازگشته است. در سیویک ۲۰۲۵، پیشرانهٔ توربوشارژ قبلی با یک قوای محرکهٔ هیبریدی جایگزین شده و عنوان موتور پایه به نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی رسیده است. این کامپکت ژاپنی همچنان در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک در سه یا چهار تیپ به بازار عرضه می‌شود. تیپ‌های پایه با موتور ۲ لیتری به فروش می‌رسند درحالی‌که تیپ‌های اسپرت و اسپرت تورینگ از پیشرانهٔ هیبریدی بهره می‌برند.

کیا K4

کیا با سدان کامپکت قبلی خود یعنی فورته مشکل بزرگی داشت. خریداران احتمالی، این سدان کره‌ای را با خودروهای کارکرده مقایسه می‌کردند. کیا اما با عرضهٔ K4 با طراحی جسورانه و کابین پیشرفته، قصد دارد این مشکل را برطرف کند. بااین‌حال، آیا کیا فرمول خود را به‌اندازهٔ کافی ارتقاء داده است تا بتواند با سدان‌های کامپکت رقیب همگام شود؟ در پایان آزمایش‌ها، متوجه شدیم که K4 با پیشرفتی امیدوارکننده، دیگر شایستهٔ خرید بجای خودروهای کارکرده نیست و می‌تواند به یکی از گزینه‌های اصلی خریداران در بین خودروهای صفرکیلومتر تبدیل شود.

پورشه تایکان

به‌ندرت پیش می‌آید که یک خودروساز دقیقاً به همان مشکلی که با خودرویی داشتیم رسیدگی کند ولی پورشه مثل دیگر خودروسازان نیست. تایکان جدید مدل ۲۰۲۵ با به‌روزرسانی موتورها، باطری‌ها و سرعت شارژ، جهش بزرگی را در تکنولوژی خودروهای الکتریکی برای برند آلمانی نشان می‌دهد. پورشه همچنین مشکلاتی که ما حتی متوجه نشده بودیم را هم برطرف کرده و تایکان را از صرفاً از یک سدان اسپرت جذاب به یک شگفتی تکنولوژی و همچنان جذاب تبدیل کرده است.

تویوتا کمری

کمری که وارد نسل نهم خود شده، صرفاً با پیشرانه‌های هیبریدی به‌صورت محرک جلو و چهارچرخ محرک به بازار عرضه می‌شود. بااین‌حال، کمری همچنان فرم سدان آشنای خود را حفظ کرده و خط سقف مشابه نسل قبلی است هرچند که نمای جلو و عقب برای هماهنگی با زبان طراحی جدید تویوتا از نو طراحی شده است. خریداران همچنان از بین تیپ‌های LE و XLE متمرکز بر راحتی و تیپ‌های اسپرت SE و XSE امکان انتخاب دارند که در رقابت ما تیپ‌های XLE و XSE حضور داشتند و شایستگی حضور در فینال را نشان دادند ولی زمانی که بررسی‌ها دقیق‌تر انجام شد، دچار تزلزل شدند.

فولکس‌واگن ID.Buzz

آخرین خودروی رتروی فولکس‌واگن در بازار، بیتل بود، خودرویی غیرمعمول با جذابیت استثنایی. مطمئناً، ID.Buzz جدید که احیای ون میکروباس محسوب می‌شود هم یکی دیگر از مدل‌های نوستالژی است که خیلی زود کنار گذاشته می‌شود. این ماشین با توجه به معیارهای خودروی سال ما هم حداقل روی کاغذ حرفی برای گفتن ندارد. طراحی رتروی آن در معیار پیشرفت طراحی امتیاز زیادی کسب نمی‌کند، قیمت پایهٔ ۶۱ هزار دلاری آن برای یک مینی‌ون بسیار گزاف است و شعاع حرکتی ۳۷۵ کیلومتری هم پایین‌تر از انتظار خودروهای الکتریکی امروزی است.

مرسدس بنز E کلاس، خودروی سال ۲۰۲۵ موتورترند
خودروی سال ۲۰۲۵ موتورترند شاید انتخاب خیلی جذابی به نظر نرسد زیرا این نه یک سدان اسپرت الکتریکی آلمانی شیک و قدرتمند است و نه احیای دوبارهٔ یک خودروی کلاسیک دهه ۶۰. در عوض، این خودرویی است که از دههٔ ۵۰ برای بهتر، نرم‌تر، سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و لوکس‌تر شدن پیشرفت کرده است. این خودرویی کاملاً قابل‌اعتماد است و همیشه همان چیزی است که به آن نیاز دارید، نه بیشتر و نه کمتر. به همین دلیل، کالیپر طلایی امسال به بهترین خودروی میان سایز لوکس قرن بیست و یکم یعنی مرسدس بنز E کلاس رسید.

مدت‌ها است که مرسدس بنز E کلاس خود را به‌عنوان یک خودروی همه‌چیزتمام برای همهٔ مردم تثبیت کرده است. یک سدان لوکس برای ترددهای روزمره، یک استیشن خانوادگی برای مسافرت، یک کانورتیبل برای تجربهٔ هیجان زیر نور آفتاب و یک خودروی اسپرت در قالب کوپه؛ اما مشکل تولید یک خودرو در چندین سبک بدنهٔ مختلف این است که نیازهای یکی می‌تواند منجر به ایجاد کاستی‌هایی در دیگر مدل‌ها شود. به همین دلیل در نسل دهم E کلاس، مرسدس با ادغام نسخه‌های کوپه و کانورتیبل در مدل کاملاً جدید CLE، تلاش متمرکزتری برای ساخت بهترین نسخه‌های سدان و استیشن داشته است.

تغییرات نسل جدید E کلاس روی کاغذ بسیار جزئی به نظر می‌رسند. فاصلهٔ محوری خودرو ۲.۵ سانتی‌متر بیشتر شده که به بهبود فضای داخلی، راحتی سواری و ثبات در خط مستقیم کمک می‌کند. در داخل، E کلاس جادارتر شده و از متریال باکیفیت‌تر و تکنولوژی‌های بیشتر بهره می‌برد. زیر کاپوت هم تغییراتی ایجاد شده است. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر پایه به سیستم هیبریدی خفیف مجهز شده که باعث کاهش مصرف سوخت و روان‌تر شدن تحویل نیرو می‌شود درحالی‌که پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو در مدل E450 مدت‌ها است از این سیستم بهره می‌برد. این مدل همچنین به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. پیشرانهٔ شش سیلندر E450 هم از لحاظ لرزش و ارتعاش و هم تحویل قدرت، فوق‌العاده نرم است.

علاوه بر این، جدیدترین سیستم کمک‌رانندهٔ مرسدس که توان رانندگی در بزرگراه و توقف، حرکت و تغییر لاین خودکار را دارد، ما را متحیر کرد. عملکرد این سیستم قابل پیش‌بینی و انسان مانند بود و با ردیابی دقیق خطوط، به‌راحتی با ترافیک همگام می‌شد. البته این بدان معنا نیست که هیچ ایرادی در E کلاس جدید وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX علیرغم بهبودهایی که داشته، در عمل هنوز هم راننده را مجبور می‌کند زمان زیادی چشمان خود را از جاده بردارد. با وجود این ایرادات اما مرسدس توانسته است با حفظ تمرکز روی نسخه‌های سدان و استیشن، E کلاس بهتری بسازد.

مشخصات فنی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط